از احیای عمارت تیمورتاش تا نماسازی گلستانه قجری+عکس

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس مرمت آثار باستانی سال هاست که در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد این در حالی است که متولی اصلی حفظ آثار تاریخی در کشور سازمان میراث فرهنگی است.

طی سال های گذشته به دلیل توجهی میراث به آثار باستانی در تهران بسیاری از خانه های تاریخی در آستانه تخریب قرار گرفته و حتی بخش های از عمارت ها فرو ریخت.

البته در برنامه 5 ساله سوم شهرداری در ماده چهل و ششم آن شهرداری موظف است در راستای پشتیبانی و تسهیل‌گری حفظ و احیای آثار ارزشمند تاریخی و میراثی و افزایش کارآمدی مدیریت بافت تاریخی با هماهنگی و همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اقداماتی انجام دهد. 

بازنگری و ارائه لایحه «سند جامع مدیریت و حفاظت بافت‌ها و ابنیه‌ تاریخی، فرهنگی و طبیعی شهر» با همکاری دستگاه‌های ذیربط به شورا تا پایان سال اول برنامه، تهیه، تدوین و تصویب ضوابط و مقررات برای طراحی و ساخت در بافت‌های ارزشمند تاریخی شهر (ضوابط ویژه بافت تاریخی) تا پایان سال اول برنامه، تهیه طرح‌های تکلیفی، ویژه مداخله در بافت‌ها و بناهای تاریخی ارزشمند با تاکید بر حفظ و تقویت مکان‌های واجد خاطره جمعی (مکان رویدادها) و تقویت محورها و راسته‌های گردشگری و پیگیری تصویب در مراجع ذیصلاح، ارتقاء کارآمدی مدیریتی بافت تاریخی شهر و ارائه ساز و کارهای اجرایی آن به شورا، ارائه برنامه حمایتی، تسهیل‌گری، حفظ و احیاء و بهره‌برداری و نیز پیشنهاد تملک موردی ابنیه و آثار ارزشمند تاریخی و معاصر شهر به شورا تا پایان سال اول برنامه، ارائه برنامه ساماندهی محدوده‌های ارزشمند روستائی به شورا تا پایان سال دوم برنامه و همکاری در شناسایی ابنیه و آثار تاریخی ارزشمند شهر و تعیین حریم‌های آنها و معرفی بناهای تاریخی متعلق به شهرداری جهت ثبت از جمله این برنامه ها است.

محمد جواد حق شناس در این باره گفت: بافتهای تاریخی  به عنوان یکی از سرمایه های جدی شهر تهران است که از  مدیران بافت‌ها و سایر مسؤولان وابسته انتظار می‌رود در حفظ و نگهداری آنها به صورت جدی مراقبت کند و حتی اگر  فضاهایی از آنها بجای مانده است  مورد حمایت و حفاظت قرار بگیرد.

وی ادامه داد: انتظار می رود پروانه مرمت برای این ساختمان‌ها متفاوت دیده شود تا در حفظ این فضاهای تاریخی دچار مشکل نشویم .این بناها هویت شهر تهران محسوب می شوند. با  تبدیل شدن بناهای تاریخی  به گالری ها،کافه ها از تخریب آنها ممانعت شود.

آثار باستانی در محدوده حصار ناصری(منطقه 11 شهرداری تهران)  زیاد است و بسیاری از آنها در حال تخریب هستند. مرمت نمای سه بنای تاریخی در منطقه 11  فعلا در دستور کار شهرداری تهران  قرار گرفته و قرار است دوره ای برای بناهای تاریخی اقداماتی صورت گیرد.

کوروش خرد معاون خدمات شهری شهرداری منطقه 11 در این باره به خبرنگار فارس، گفت:در منطقه 11، 30 ملک تاریخی تاکنون شناسایی شده است که مربوط به دوره قجری، ناصری و پهلوی اول است که خیلی از آنها به دلیل فرسودگی در حال از بین رفتن است.

خرد با بیان اینکه مرمت آثار باستانی در دستور کار شهرداری قرار دارد، گفت: در برنامه پنج‌ساله سوم شهرداری احیای بافت‌های تاریخی دیده شده است.

معاون خدمات شهری شهرداری منطقه 11 با اشاره به اینکه مرمت و احیای آثار تاریخی را آغاز کرده‌ایم، گفت: در حال حاضر نمای خارجی بناها را مرمت می‌کنیم اما اگر داخل ساختمان هم نیاز به مرمت داشته باشد انجام می‌دهیم.

ملک تاریخی گلستانه در خیابان قزوین در اواخر دوره قاجار ساخته شده  است و بنای بسیاری زیبا با آجرهای طرح دار است. شهرداری در حال حاضر اقدام به مرمت نمای این عمارت قجری کرده است.


خرد معاون خدمات شهری منطقه 11  به نماسازی عمارت گلستانه اشاره کرد و گفت: این ملک در ضلع شمالی خیابان قزوین نرسیده به خیابان ولی‌عصر قرار دارد.

به گفته خرد، این ملک قجری، معماری بسیار زیبایی دارد و از آجرهای طرح‌دار در آن استفاده شده است. کاشی‌های لعابی با رنگ‌های مختلف و سرستون‌های زیبا دارد. طاقچه‌های بسیار زیبا و گچ‌بری‌های خوبی در آن قرار دارد و در حال حاضر مرمت نمای این بنا در دستور کار قرار دارد. بخشی از ملک گلستانه در حال فعالیت است و بخش دیگر آن غیرفعال است.


 

به گفته خرد، بخشی از این ملک توسط شهرداری تملک و بخشی از آن هنوز تملک نشده است و شهرداری پیگیر تملک آن است.

سردر فروزش بنای قدیمی است که ثبت میراثی نشده است. این سردر تاریخی در حال ریزش است و شهرداری آن را مرمت می‌کند.

خرد در این باره به خبرنگار فارس گفت:سردر میوه و تره‌بار فروزش قدیمی است. پشت این بنای قدیمی میوه و تره‌بار قرار دارد و سردر آن ثبت میراثی نشده است اما یک بنای قدیمی است که در حال احیای آن هستیم. 

 

کمی بالاتر از سردر فروزش خیابان جنگ قرار دارد که در داخل آن ساختمان های تیمورتاش وزیر جنگ رضاخان قرار دارد. 2 ستون یکی از این ساختمان ها در پیاده رو قرار دارد و قرار است فعلا نمای بیرونی این ساختمان مرمت و احیا شود.

معاون خدمات شهری منطقه 11 در این باره به فارس گفت: در خیابان دانشگاه جنگ عمارت تیمورتاش وزیر جنگ رضاخان قرار دارد، در این  عمارت چند ساختمان وجود دارد و یکی از ساختمان‌های آن داخل خیابان جنگ است و دو ستون آن در پیاده‌راه قرار دارد  و تصمیم به مرمت و احیای نمای آن کرده ایم.

وی ادامه داد: ملک دانشگاه جنگ در اختیار ارتش قرار دارد و مورد بهره‌برداری آنها است و فعلاً ما نمای ‌آن را بازپیرایی می‌کنیم.

خرد افزود: هزینه مرمت و بازپیرایی نمای سه بنای گلستانه، سردر فروزش و یکی از ساختمان‌ تیمورتاش حدود 300میلیون تومان برآورد اولیه آن شد است اما احتمالاً در طول مسیر تغییر کند.

آثار تاریخی در تهران در معرض آسیب قرار دارند و باید مسؤولان امر فکری برای این بناهای ارزشمند کنند.

محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در این باره گفت:  در مدت‌زمان محدود و با توجه به مشکلات و آسیب‌هایی که در رابطه با آثار و بافت‌های تاریخی تهران وجود دارد، نمی‌توان تمامی آنها را به تملک مدیریت شهری درآورد تا بتوان آن گونه که لازم است مراقب آنها بود. ضمن آن‌که ضرورت توجه به حفظ آثار و بناهای تاریخی نباید موجب دور شدن شورای شهر و شهرداری تهران از وظایف ذاتی و اصلی خود شود.

 

سالاری تصریح کرد: قانون در بخش‌های مختلف برای شوراها و شهرداری‌ها وظایفی در راستای تلاش برای صیانت، مرمت و حتی تملک بناهای تاریخی تعریف و تعیین کرده و آنها را ملزم به اختصاص بخشی از اعتبارات خود برای اجرایی شدن اهداف قانون در این زمینه کرده است.

در برخی موارد افراد بناهای تاریخی را به روز کرده و از آن استفاده می کنند. در صورتی که مردم به بناهای تاریخی توجه بیشتری داشته باشند این آثار کمتر در معرض آسیب قرار می گیرند.

برزین ضرغامی رئیس سازمان زیباسازی شهر تهران در این باره گفت: مرمت و بازسازی بناهای تاریخی از سیاست‌های شورای شهر و شهرداری تهران برای حفظ میراث فرهنگی و تاریخی این شهر است.

وی ادامه داد: بخشی از سیاست‌های شورای شهر و شهردار تهران ثبت و نگهداشت تاریخ و پیشینه فرهنگی و معماری تهران است. با توجه به پایتخت بودن تهران این شهر به ویژه در برخی مناطق بناهای تاریخی زیادی دارد و در واقع از زمانی که تهران پایتخت شد خیلی از اتفاقات در همین منطقه رقم خورده است.

به گفته ضرغامی، عمدتا بناهای تاریخی و جزء میراث کشور هستند و کسانی که این بناها را به روز کرده و استفاده می‌کنند در بخش خصوصی فعالیت دارند. قاعدتا هرچه مردم بیشتر در این حوزه ورود کنند تعداد بناهای بیشتری را می‌توان حفظ کرد و هم اینکه مردم دغدغه بیشتری دارند و امکان استمرار و ادامه این کار از این راه بیشتر است.

بر اساس این گزارش، بناهای تاریخی در تهران به خصوص در منطقه 11 و 12 بسیار زیاد است. بسیاری از این بناها دست ارگان هاست و برخی نیز مالک شخصی دارد. برخی از این بناها به دلیل بی توجهی در حال از بین رفتن است و باید فکری برای آنها کرد البته شهرداری تهران بر اساس برنامه توسعه سوم وظایفی در خصوص بافت های تاریخی دارد اما متولی اصلی این کار سازمان میراث فرهنگی است.

انتهای پیام/

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.