مهاجرنیا:در قم باید درس خارج فقه تحزب راه بیفتد/ در کنار انقلاب باید نظام سازی‌های دیگری هم می‌کردیم

مهاجرنیا:در قم باید درس خارج فقه تحزب راه بیفتد/ در کنار انقلاب باید نظام سازی‌های دیگری هم می‌کردیم

به گزارش خبرآنلاین حجت الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا، پژوهشگر مسائل سیاسی، در نشست کنگره مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم با بیان این که شهید بهشتی بنیانگذار تحزب در کل اسلام معاصر هستند، گفت: ایشان بزرگترین حزب تاریخ جمهوری اسلامی را تشکیل داد.

وی با بیان این که یکی از بحث های جدی دنیای معاصر موضوع حزب است ولی ما نگاه منفی نسبت به حزب داریم، گفت: در دنیای مدرن یکی از راه کارهای زندگی مدرن تحزب سیاسی است و حزب قوام بخش نظام های حکومتی است و بدون حزب حکومت ها نمی توانند به دموکراسی برسند و خواست ملت ها را تأمین کنند؛ بنابراین حزب رکن مهم جامعه مدنی است.
حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا از مهمترین کار ویژه های حزب را تجمیع خواسته ها و رقابت برای دست یابی به قدرت عنوان کرد و گفت: مهذب سازی قدرت و پاسخگو کردن دولت از کار ویژه های حزب است و نقش واسطه بین ملت و دولت را در دنیای مدرن بازی می کند.

وی با بیان این که ما در خصوص حزب کار خاصی نکرده ایم، گفت: بزرگ ترین کار امام(ره) این بود که فقه را بتوانند در قالب نظام سیاسی عقلانی و مدرن به نام جمهوری اسلامی مطرح کنند و مشروعیت دینی را با مقبولیت اجتماعی جمع کنند و یک نظام مدرن اسلامی را درست کنند.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: ما در کنار انقلاب اسلامی باید نظام سازی های دیگری هم می کردیم که نکردیم؛ از جمله یکی از نظام سازی ها تحزب بود، زیرا تمام دنیا حزب دارند و احزاب هستند که سیستم سیاسی را می چرخانند و ما جمهوری اسلامی را تشکیل دادیم و مردم سالاری دینی که نظامی مدرن سیاسی است را تأسیس کردیم ولی این کار را در حزب انجام ندادیم و بعد از حزب جمهوری اسلامی دیگر وارد خط بازی های سیاسی شدیم و حزب مبتنی بر فقه طراحی نشد.
وی با استناد به آیه 22 سوره مجادله اظهار داشت: قرآن هم تحزب را پذیرفته است و می فرماید مؤمنان کسانی هستند که بر مبنای ایدئولوژی اسلامی حرکت می کنند و حتی اگر پدر و مادر و فامیلشان هم بر خلاف اسلام باشند آنها را طرد می کنند و این ها هستند که رستگار می شوند.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا با بیان این که حزب اسلامی تشکل ایدئولوژیک است که دغدغه دین دارد و در مسیر اهداف الهی حرکت می کند، گفت: قرآن می فرماید به صورت گروهی و فردی در مسیر خدا حرکت کنید؛ مسیر جمعی و گروهی به نوعی به تشکل اشاره می کند و هدفگذاری دارد و ساختاری را هم که باید تعبیه شود را اشاره می کند.
وی افزود: با بن مایه های دینی ما می بایست تا امروز بعد از 40 سال این کار را می کردیم، گفت: گلایه ای که ما داریم این است که کسانی که دغدغه تشکیلاتی و حزبی داشتند باید اساسنامه های احزاب بر مبنای فقه را طراحی می کردند و این که نشده است نقیصه بسیار بزرگی است.

مهاجرنیا

پژوهشگر مسائل سیاسی با بیان این که در تحزب هویت حزبی بسیار مهم است، گفت: کسی که وارد حزب می شود می پذیرد که من با این هویت حزبی می خواهم حرکت کنم؛ لذا این سوال ایجاد می شود که در کشور ما که در نظام ولایت فقیه هستیم نسبت هویتی حزبی داشتن با پیرو ولی فقیه بودن چه می تواند باشد؟ و آن چیزی که در دنیای جدید گفته می شود که حزب برای دستیابی به قدرت و رقابت قدرت و رساندن مطالبات مردم به قدرت و تجمیع خواسته ها تأسیس می شود آیا در نظام ولایی هم قابل تحقق است؟ وبرای همین است که برخی از احزاب در نظام ولایی نمی توانند کار کنند.

در قم باید درس خارج فقه تحزب راه بیفتد

وی با بیان این که ما نباید تحزب را به عنوان یک امر غربی و عقلایی محض داشته باشیم، افزود: ما باید حزب را بر اساس آموزه های قرآنی و حرکت های جمعی تعریف کنیم و ما هنوز این کار را انجام نداده ایم و این کار باید از قم شروع شود؛ ما نیاز داریم که درس خارج فقه تحزب را به راه بیندازیم و اگر قم این کار را انجام ندهد جای دیگری نمی توانند این کار را انجام دهند.

ما نتوانستیم مبنای شرعی برای حزب درست کنیم
حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا با بیان این که در احزاب ما معمولا افراد به سلیقه های شخصی شان عمل می کنند، گفت: دلبستگی و علقه ای که حزب باید ایجاد کند نمی تواند ایجاد کند زیرا ما حالتی داریم که از یک طرف خود را مسلمان می دانیم و از یک طرف هم بر مبنای عرفی عمل می کنیم؛ افرادی که تعلق حزبی پیدا کردند از یک طرف هم تابع اعتقاداتشان هستند و لذا هویت فردی با هویت جمعی ما هنوز نتوانسته جور شود و احزاب اسلامی هنوز نتوانستند مبانی اسلامی را مبنای کار خود قرار دهند.
وی خاطرنشان کرد: وقتی نماینده مجلس می بیند آن چیزی که حزب گفته است بر مبنای فقه نیست لذا به تکلیف شرعی خود عمل می کند تا در قیامت بتواند پاسخگو باشد و در این جا شرع در مقابل حزب قرار می گیرد زیرا ما نتوانستیم مبنای شرعی برای حزب درست کنیم.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: اولین و مهمترین چیزی که باید روی آن کار کرد مبانی تئوریک تحزب در نظام اسلامی است و نمی شود که تجربه های بشری را هم نادیده گرفت و تحزب را کنار گذاشت و باید از این تجربه بشری استفاده کنیم و ما به دنبال این هستیم که بتوانیم اولین الگوی اسلامی را از تشکل و تحزب ارائه کنیم.

2929

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.