رئیس استاندارد و تدوین معیار بخش حملونقل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت اعلام کرد: مرحله جدید اعطای برچسب انرژی به خودروها ۲ سال دیگر انجام میشود، بنابراین خودروسازان ۲ سال وقت دارند کیفیت خودروهای خود را در مصرف سوخت افزایش دهند.
رئیس استاندارد و تدوین معیار بخش حملونقل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت اعلام کرد: مرحله جدید اعطای برچسب انرژی به خودروها ۲ سال دیگر انجام میشود، بنابراین خودروسازان ۲ سال وقت دارند کیفیت خودروهای خود را در مصرف سوخت افزایش دهند.
مریم مهدینژاد گفت: در سال ۱۳۹۴ مصرف نهایی انرژی کشور معادل یک میلیارد و ۲۶۴ میلیون بشکه نفت خام بود که ۳۰۴ میلیون بشکه از آن در بخش حملونقل مصرف شده است.
وی افزود: ۴۷ درصد سوخت مصرفی بخش حملونقل به بنزین و ۳۵ درصد به گازوئیل اختصاص داشته است.
رئیس استاندارد و تدوین معیار بخش حملونقل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت تصریح کرد: از ۳۰۴ میلیون بشکه معادل نفت خام مصرفی، ۲۵۸ میلیون بشکه به فرآوردههای نفتی و بقیه به گاز طبیعی فشرده (سیانجی) و دیگر سوختها مربوط است.
مصرف بالا با وجود سرانه پایین مالکیت خودرو
رئیس امور استاندارد و تدوین معیار در بخش حملونقل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت با بیان اینکه روند مصرف بنزین در بخش حملونقل تابع مصرف سوخت خودروهاست، گفت: با وجود سرانه پایین برمالکیت خودرو در ایران نسبت به دیگر مناطق، اما مصرف سوخت خودروها در کشور بالاست.
مهدینژاد یادآور شد: در ایران به ازای هر یک هزار نفر ۲۰۰ دستگاه خودرو وجود دارد، در حالی که این سرانه در امریکا ۷۹۷ و در ایتالیا ۶۷۹ است.
وی گفت: افزونبر سرانه پایین، ناوگان خودرویی ایران فرسوده است، بهطوری که ۹۰۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده سبک در کشور تردد میکنند.
به گفته وی، مجموع خودروهای سبک کشور ۱۶ میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه برآورد شده است.
میانگین ۷,۷ لیتری مصرف سوخت خودروهای داخلی
رئیس امور استاندارد و تدوین معیار در بخش حملونقل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت به مصرف بالای سوخت خودروهای داخلی اشاره کرد و گفت: خودروهای داخلی به دلیل کیفیت پایین، دارای آلودگی زیاد و مصرف بالای سوخت است؛ به این منظور در سال ۱۳۹۶ میانگین مصرف سوخت خودروهای کشور ۷,۷ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر بود.
مهدینژاد افزود: در اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۵ میانگین مصرف سوخت ۵,۵ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر بوده که قرار است در سال ۲۰۲۰ به ۴.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر کاهش یابد.
وی ادامه داد: مشکل دیگر خودروها پایداری پایین آنهاست، یعنی اینکه پس از ورود به ناوگان جادهای به سرعت مصرف سوخت آنها از حالت عادی خارج میشود و بالا میرود.
سهم تفاوت فرهنگی ایران و اروپا در افزایش مصرف سوخت
رئیس امور استاندارد و تدوین معیار در بخش حملونقل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت افزود: مشکل دیگری که سبب بالا رفتن مصرف سوخت خودروها در کشور شده پیمایش بالای آنهاست که نسبت به میانگین جهانی در حد بالایی قرار دارد.
مهدینژاد افزود: میانگین سالانه پیمایش خودروها در کشور ۲۰ تا ۲۲ هزار کیلومتر است، در حالی که در کشورهای مختلف اروپایی ۸ هزار تا ۱۳ هزار کیلومتر قرار دارد.
به گفته وی، تفاوت فرهنگ استفاده از خودروها از جمله علل اصلی پیمایش بالای خودروهاست. برای نمونه، در کشورهای اروپایی برای سفرهای درون شهری از حملونقل عمومی استفاده میکنند و استفاده از خودروهای شخصی را به مسافرتهای آخر هفته اختصاص میدهند، اما در فرهنگ ما استفاده از خودروهای شخصی و تکسرنشین جذابیت دارد.
مهدینژاد ادامه داد: افزونبر فرهنگسازی، برای کاهش مصرف سوخت خودروهای داخلی، باید به توسعه زیرساختهای حمل و نقل عمومی نیز توجه شود.
تردد موتورسیکلتهای فرسوده
رئیس امور استاندارد و تدوین معیار در بخش حملونقل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت، عامل دیگر مصرف بالای سوخت در کشور را مربوط به استاندارد پایین موتورسیکلتها دانست و افزود: بر اساس گزارش پلیس راهور، ۱۱ میلیون دستگاه موتورسیکلت در کشور شمارهگذاری شده است.
وی یادآورشد: البته بررسیها نشان میدهد تعداد زیادی موتورسیکلت بدون آنکه شمارهگذاری شده باشد در مناطق حاشیهای کشور تردد دارد که بخش عمده آنها فرسوده است.
لزوم جریمه مالی سنگین برای خودروهای پرمصرف
رئیس امور استاندارد و تدوین معیار در بخش حملونقل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت با انتقاد از سطح پایین فناوری خودروهای داخلی گفت: فناوری در کاهش مصرف سوخت و پایین آوردن آلایندگی خودروها اهمیت زیادی دارد.
مهدینژاد افزود: در سایر کشورها تلاش میشود از طریق وضع جرایم مالی مختلف، مصرف سوخت خودروها را کاهش دهند، به طوریکه در برخی کشورها جریمه خودروهای آلاینده به حدی سنگین است که تردد با آنها صرفه اقتصادی ندارد.
وی از تدوین استانداردهای مصرف سوخت خودرو در کشور خبر داد و گفت: ما برای خودروها نیز مانند لوازم برقی و خانگی، برچسب مصرف انرژی تعریف کردهایم که مرحله نخست آن سال ۱۳۹۴ اجرا شد.
مهدینژاد با بیان اینکه مرحله دوم این طرح اول تیر ۱۳۹۷ آغاز شد، افزود: در مرحله دوم، استانداردهای مصرف سوخت سختگیرانهتر شده، به طوریکه یک خودرو که در مرحله نخست، دارای برچسب انرژی «آ» (A) بود در مرحله دوم نتوانست این برچسب را دریافت کند و یک رتبه افت کرد.
وی با اشاره به اینکه ردهبندی برچسب خودرو از «آ» تا «جی» است، اضافه کرد: تاکنون خودرویی نتوانسته است در مرحله دوم برچسب «ای» مصرف انرژی را دریافت کند.
رئیس امور استاندارد و تدوین معیار در بخش حملونقل گفت: هشت محصول از ۶ کارخانه تولیدکننده خودرو در کشور فاقد استاندارد مصرف سوخت هستند.
نیمی از خودروهای کشور در آستانه سلب برچسب انرژی
مهدینژاد ادامه داد: مرحله جدید اعطای برچسبهای انرژی به خودروها ۲ سال دیگر انجام میشود، بنابراین خودروسازان ۲ سال وقت دارند کیفیت خودروهای خود را در مصرف سوخت افزایش دهند.
رئیس امور استاندارد و تدوین معیار در بخش حملونقل با بیان اینکه مرحله آتی اعطای برچسب انرژی سختگیرانهتر میشود، هشدار داد: با توجه به شرایط فعلی اگر خودروسازان اقدامی برای بهبود کیفیت خودروهای خود در مصرف سوخت نکنند در ۲ سال آینده نیمی از خودروهای تولیدی کشور قادر به دریافت برچسب انرژی نخواهند بود.
مهدینژاد اضافه کرد: اگر خودرویی موردپسند بازار واقع شود اتحادیه اروپا جلوی تولید آن را نمیگیرد، اما چنان جرایم سنگینی برای تردد آن وضع میکند که استفاده از آنها برای مصرفکننده و تولیدکننده صرفه اقتصادی نداشته باشد.
منبع: شانا