نماینده رییس‌جمهور چین به کره شمالی می‌رود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تازه‌ترین گزارش‌ها حاکی است که چین، 'لی جان شو' مشاور ارشد و دست راست 'شی جین پینگ' رییس جمهوری خلق این کشور را به کره شمالی اعزام می‌کند.

به گزارش ایرنا تلویزیون مرکزی چین روز چهارشنبه گزارش کرد: 'لی' که عضو دائمی دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رییس کمیته دایمی مجلس ملی نمایندگان خلق است روز شنبه راهی کره شمالی می‌شود.
او که در مراسم هفتادمین سالگرد تاسیس کره شمالی شرکت خواهد کرد بلند پایه‌ترین فردی است که از زمان به قدرت رسیدن 'شی' در سال ۲۰۱۲ میلادی به کره شمالی سفر می‌کند.
'دونالد ترامپ' رییس جمهوری آمریکا اواخر ماه گذشته میلادی ضمن لغو سفر 'مایک پمپئو' وزیر خارجه این کشور به کره شمالی از چین انتقاد کرد که به غیراتمی کردن شبه جزیره کره کمک نمی‌کند و به دنبال آن وزارت خارجه چین با انتشار بیانیه‌ای این انتقاد را مضحک و نادرست توصیف کرد و خلاف واقعیت دانست.
در همین حال پیش از این خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی با اشاره به نبود نشانه‌های تحرک دیپلماتیک میان پکن و پیونگ یانگ به منظور سفر 'شی جین پینگ' رییس جمهوری چین به کره شمالی احتمال داده بود این سفر انجام نشود.
یونهاپ روز دوشنبه در مطلبی عنوان کرد با توجه به اینکه بر اساس عرف دیپلماتیک، سفر روسای جمهوری چین دستکم یک هفته پیش از سفر اطلاع رسانی می‌شود، ولی تا کنون در این مورد خبری منتشر نشده است احتمالا سفر انجام نخواهد شد.
از سوی دیگر، یونهاپ گفته بود که 'شی جین پینگ' هم اکنون در پکن مشغول دیدار‌های فشرده دیپلماتیک با سران و روسای جمهوری کشور‌های آفریقایی شرکت کننده در مجمع چین و آفریقا است و بعید به نظر می‌رسد با توجه به ترافیک این دیدارها، برنامه‌ای برای سفر به کره شمالی داشته باشد.
'هوا، چون یینگ' سخنگوی وزارت خارجه چین هم در کنفرانس خبری اعلام کرده بود اطلاعی درباره حضور یا عدم حضور رییس جمهوری چین در مراسم سالگرد تاسیس کره شمالی ندارد.
روسای جمهوری پیشین چین قبلا دو بار و در سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۵ به چین سفر کرده بودند و هر بار نیز یک هفته پیش از سفر، در این زمینه اطلاع رسانی شده بود.
تقریبا دو هفته پیش بود که رسانه‌های چین اعلام کردند 'شی جین پینگ' رییس جمهوری این کشور به منظور شرکت در جشن هفتادمین سالگرد تاسیس کره شمالی اواسط شهریور به پیونگ یانگ سفر خواهد کرد.
'کیم جونگ اون' رهبر کره شمالی در ۵ ماه گذشته سه بار به چین سفر و در هر سفر نیز با رییس جمهوری چین دیدار و گفتگو کرده است.
قرار است هفتادمین جشن تاسیس کره شمالی ۹ سپتامبر (۱۸ شهریور) برگزار شود.

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.