به گزارش پایگاه خبری خبر آنی، الهام یاوری، رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، از اجرای نظاممند و سالانه برنامه «پایش عملکرد یادگیری» در تمامی مدارس استعدادهای درخشان سراسر کشور خبر داد و گفت: این برنامه ارزیابی، هر سال در دو نوبت به صورت متمرکز طراحی و در کلیه مدارس تحت پوشش سازمان عملیاتی میشود.
یاوری با اشاره به اهداف این طرح کلان ملی، گفت: هدف اصلی از برگزاری این پایش، بررسی و رصد دقیق عملکرد آموزشی هر مدرسه و میزان تحقق اهداف آموزشی تعیین شده است. نتایج این ارزیابی، مبنای علمی برای انجام مداخلات آموزشی هدفمند و بهبود مستمر کیفیت در هر واحد آموزشی است.
وی با تأکید بر فلسفه متفاوت این آزمون، افزود: در این برنامه، مدارس با یکدیگر مقایسه نمیشوند. معیار و شاخص اصلی ما برای سنجش موفقیت هر مدرسه، مقایسه عملکرد فعلی آن با وضعیت قبلی خودش و رصد روند پیشرفت آن در طول زمان است. این نگاه تحولی، به ما کمک میکند تا بر رشد و ارتقای کیفی هر مدرسه متمرکز شویم.
یاوری در ادامه، پیوند این برنامه را با مبانی نظری و تربیتی سمپاد تشریح و ادامه داد: این فعالیت کاملاً در راستای تحقق اهداف تربیتی «الگوی تربیتی سمپاد» طراحی شده است. پایش عملکرد، ابزاری استراتژیک برای اطمینان از حرکت هماهنگ مدارس در مسیری است که در نهایت منجر به دستیابی دانشآموزان به شایستگیهای پیشبینیشده در این الگو خواهد شد.
وی در پایان با اشاره به گستره ملی این طرح افزود: این برنامه به صورت کاملاً متمرکز توسط سازمان طراحی و پایش میشود و در سطح تمامی مدارس کشور که شمار آنها به حدود ۷۴۰ مدرسه میرسد، به اجرا در میآید. این هماهنگی ملی، امکان مدیریت یکپارچه و اعمال سیاستهای بهبود کیفیت در گسترهای وسیع را فراهم میسازد.
بر اساس این گزارش برنامه پایش عملکرد یادگیری سمپاد، یک آزمون تشخیصی است و نتایج آن تأثیری در نمرات پایانی دانشآموزان ندارد. این برنامه برای دانشآموزان پایههای هفتم تا یازدهم و با هدف ارائه بازخورد دقیق به مدیران، معلمان و خانوادهها برای تقویت فرآیند یاددهی-یادگیری برگزار میشود.