به گزارش خبرنگار خبرآنی، حسین سیمایی صراف در نشست خبری صبح امروز که در سالن اجتماعات شهید مطهری دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد شهدای دفاع مقدس
جنگ ۱۲ روزه گفت: ما خوشحالیم که در فرهنگ ما تجاوز و تعدی به دیگران جایگاهی ندارد. ما همیشه در موضع دفاعی بودیم و دیگران به ما حملهور شدند.
وی با اشاره به روز جهانی صلح، ادامه داد: اسلام در دوگانه جنگ و صلح، صلح را ترجیح داده است؛ جنگ در اسلام همیشه دفاعی است. به همین دلیل ما شروع کننده جنگ نه در جنگ تحمیلی ۸ ساله و جنگ اخیر نبودیم. امیدواریم خداوند سایه جنگ و جنگ طلبان را کم کند. با این وجود ما جنگ بلد هستیم اگر جنگ پیش بیاید و دفاع جانانه انجام میدهیم.
سیمایی صراف ضمن تبیین تصویر دانشگاه در اذهان جامعه خاطر نشان کرد: همیشه تصویر از دانشگاه این بود که آموزشگاه و یک آموزشگاه عالی است، ولی امروز این تصویر تمام واقعیت نیست
امروز دانشگاه از آموزش شروع شده و به مرحله نوآوری و فناوری میرسد. یک سر جریان در دانشگاه و سر دیگر در پارکهای علم و فناوری است.
وی ادامه داد: نقطه آغازین پارکهای علم و فناوری در سیلیکون ولی بود که در آن شرکتهای فناوری گرد هم جمع آمدند و پایتخت فناوری جهان را ساختند. در ایران در دهه ۷۰ این مفهوم بومی شد و پارکها از شهرک علم و فناوری اصفهان آغاز شدند. در این سالها پارکهای علم و فناوری ایران از یک پارک به ۵۸ پارک افزایش یافته است و بیش از ۶۰ هزار فناوری شاغل در این پارکها هستند و پارکها در سال گذشته ۱۲۹ همت درآمد داشتند.
سیمایی صراف پیشنهاد کرد که خبرنگاران برای اخبار به دانشگاهها بسنده نکنند و برای ترویج علم و تشویق نسل جهان برای آینده نسل جوان به پارکها نیز بپردازند.
وزیر علوم با اشاره به چهار نسل دانشگاهی گفت: نسل اول، نسل آموزش محور بود. نسل دوم دانشگاه پژوهش محور است و لذا میبینیم که در این دانشگاه علم و دانش تولید میشود و طبیعت شناخته میشود. در نسل دوم دانشگاهها علاوه بر کلاس با آزمایشگاههای بزرگ مواجه میشویم. تا پیش از انقلاب اسلامی بیشتر دانشگاههای ما آموزش محور بودند؛ نه اینکه در آن دوران هیچ پژوهشی انجام نشده باشد، پژوهشگران و اساتید فرهیختهای حضور داشتند ولی فضای غالب دانشگاه پژوهش محور نبود.
وی با اشاره به نسل سوم دانشگاهها که دانشگاههای کارآفرین و نوآور هستند، گفت: در این نسل علاوه بر آموزش و پژوهش ایدهها تجاریسازی و تبدیل به محصول میشوند و کاربرد پیدا میکنند. در این مرحله بود که ما نیز به فکر تأسیس پارکها افتادیم و تغییر نام وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اتفاق افتاد.
سیمایی صراف اظهار کرد: نسل چهارم یکی از شعارهای ما در این دوره بود و دانشگاه با مسئولیت اجتماعی بود؛ دانشگاهی که حل مسئله کند و به بیرون از خود فکر کند، تعهد داشته باشد به توسعه کشور و فرهنگ و جامعه کشور فکر کند. این دانشگاه در خدمت جامعه و توسعه است. این دانشگاه مسئولیتپذبر و پاسخگو است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر همه دانشگاههای ما در یک سطح نیستند، گفت: نباید از همه دانشگاهها یک کارکرد را انتظار داشت ولی دانشگاههایی داریم که هر سه مسئولیت را انجام میدهند. خبرنگاران باید این نهاد را بیشتر به جامعه بشناسانند. بسیاری از دانشجویان حتی با این مسئولیت ها و برنامهها آشنا نیستند. آشنایی با این ماموریتها سبب انگیزه به دانشجویان میشود.
ادامه دارد...