وزارت نفت وضعیت نابسامان پالایشگاه‌های کوچک را سامان‌دهی کند

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی، ناصر عاشوری، دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پالایش نفت کشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پالایش نفت از بخش‌های استراتژیک کشور است که اثرگذاری آن هم بر روی امور اقتصادی، هم سیاسی، هم اجتماعی قابل مشاهده است.

وی افزود: این صنعت باید حفظ و تقویت شود که علاوه بر اینکه روی پای خود بایستد بتواند در توسعه اقتصادی کشور اثرگذار باشد.

عاشوری با بیان اینکه "در جنگ 12 روزه شرکت‌های پالایشی نهایت ایثار و فداکاری را از خود نشان دادند"، گفت: ظرفیت تولید فرآورده‌های ویژه را در ایام جنگ، به کمک تولید بنزین و گازوئیل کشور آوردیم.

وی افزود: ماهیت کار شرکت‌های پالایشی خطرآفرین است و در طی 2 یا 3 سال گذشته، بیش از 20 نفر را در حوادث این صنعت از دست داده‌ایم.

دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پالایش نفت با بیان اینکه "افزایش حوادث صنعت پالایش از مدیریت غیربهینه یا مشکلات بخش HSE نیست"، گفت" دلیل اصلی افزایش حوادث، فرسودگی پالایشگاه‌هاست که نیاز به تعمیرات و به‌روزآوری را بیشتر می‌کند.

وی ادامه داد: پالایشگاه‌های روز جهان به بخش رباتیک مجهز شده‌اند اما پالایشگاه‌های ما همچنان با نیروی انسانی و به صورت سنتی کارهای مربوطه را انجام می‌دهند.

عاشوری روند افزایش تولید بنزین و گازوئیل در ایران را روندی روبه‌رشد با صعود مستمر در طی سال‌های اخیر دانست و گفت: مشکل ناترازی سوخت از بخش تولید نشأت نمی‌گیرد، چرا که تولید فرآورده‌های نفتی از جمله بنزین و گازوئیل در ایران روندی مناسب و منطقی دارد اما روند مصرفو میزان قاچاق، غیرمنطقی و نیازمند ورود و اصلاح است.

وی افزود: از تولید خودروهای پرمصرف تا ناوگان فرسوده و قاچاق، موجب پیشی گرفتن روند مصرف از روند تولید شده و ما مجبور به واردات بنزین و گازوئیل شده‌ایم.

دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پالایش نفت تصریح کرد: متوسط مصرف بنزین در سال جاری حدود 130 میلیون لیتر در روز و متوسط تولید آن حدود 120 میلیون لیتر در روز است.

عاشوری با انتقاد از بازگشت قیمت‌گذاری فرآورده‌های ویژه به دولت گفت: ستاد تنظیم بازار یا سازمان برنامه و بودجه یا وزارت نفت نمی‌توانند قانونی که از 8 سال پیش مصوبه هیئت وزیران دارد را بدون مصوبه جدید هیئت وزیران باطل کنند.

وی افزود: قیمت‌گذاری فرآورده‌های ویژه باید برعهده انجمن صنعت پالایش باشد اما اکنون به شرکت پالایش و پخش واگذار شده است.

عاشوری با بیان اینکه "ریشه این تغییر، در اعتراض روغن‌سازان بود که درخواست خرید ارزان‌تر لوبکات را داشتند"، گفت: فعلا در حال مذاکره با وزارت نفت و سازمان‌های مربوطه هستیم تا این قیمت گذاری بازگردد، در غیراین صورت شاید به دیوان عدالت اداری شکایت کنیم.

دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پالایش نفت خاطرنشان کرد: وزارت نفت باید وضعیت نابسامان پالایشگاه‌های کوچک را سامان‌دهی کند، برخی از این سرمایه‌گذاران بیش از 6 ماه با توقف کار مواجه‌اند چرا که وضعیت خوراک آنها مشخص نیست.

وی ادامه داد: پالایشگاه‌های کوچک هم از نظر پدافند غیرعامل بسیار موثر هستند و هم می‌توانند با سرمایه‌گذاری کم و در زمانی کوتاه‌تر به مدار بهره‌برداری وارد شوند.

عاشوری با بیان اینکه "درخصوص کیفیت خوراک پالایشگاه‌ها به توافقاتی دست پیدا کردیم که قرار است به‌زودی تصویب و اعلام شود"، گفت: دولت می‌خواهد به خاطر مشکلات اقتصادی خود، هزینه حمل خوراک را به گردن پالایشگاه‌ها بیندازد، درحالی که تاکنون برعهده دولت بوده است و این برای ما پذیرفتنی نیست.

دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پالایش نفت در پاسخ به سوالی در خصوص کیفیت بنزین تولیدی کشور گفت: حداقل 70 درصد بنزین تولیدی پالایشگاه‌های کشور باکیفیت است.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.