به گزارش پایگاه خبری خبرآنی، یکی از مهمترین اقدامات سازمان امور مالیاتی، احصاء مشکلات مالیاتدهندگان از طریق صدور صورتحساب الکترونیک و دریافت هوشمند مالیات بر ارزش افزوده بوده است. در همین راستا با توجه به گلایههای کسبوکارها، سازمان امور مالیاتی اقدام به بازطراحی نظام مالیاتی قدیمی و حل مشکلات به نفع مودیان مالیاتی کرده است.
نظام مالیاتی هوشمند مالیات بر ارزش افزوده با تقاطعگیری اطلاعات، به سمت تحقق هدف بازتوزیعی اخذ مالیات رفته است. به این معنا که کلیه رویکردهای اخذ مالیات بر ارزش افزوده به صورت سیستمی تعریف شده است. در ادامه، سازمان امور مالیاتی در جهت تحقق هوشمندسازی نظام مالیاتی و عدالت در اخذ مالیات بر ارزش افزوده، اقدامات مهمی در راستای تسهیل امور مودیان انجام داده است.
مالیات بر ارزش افزوده یکی از پایههای مهم و بیبدیل مالیاتی در نظام تامین مالی بخش عمومی کشور به شمار می رود. به طور متوسط حدود نیمی از مجموع مالیات و عوارض ارزش افزوده وصول شده توسط سازمان امور مالیاتی در سالهای 1400 تا 1403 به مالیات بر ارزش افزوده اختصاص دارد. در سال 1403، 262 هزار میلیارد تومان از محل درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده، صرف امنیت، آموزش، بهداشت و درمان و حقوق بازنشستگان و همچنین 244 هزار میلیارد تومان صرف شهرداریها و دهیاریها در اقصی نقاط کشور شده است.
با توجه به آنچه در بالا گفته شد، دریافت هوشمند مالیات بر ارش افزوده اهمیت زیادی دارد. نظرات محمد بیات، نماینده خمین در مجلس را در خصوص صدور صورتحساب الکترونیک و دریافت هوشمند مالیات بر ارزش افزوده در ادامه میخوانید.
بیات در خصوص استقرار نظام مالیاتی هوشمند در کشور که مورد توجه ویژه دولت چهاردهم قرار دارد و اقدامات اساسی در راستای سیستمی شدن فرآیند اخذ مالیات بر ارزش افزوده و تحقق نظام مالیاتی هوشمند که در جریان است، تصریح کرد: هوشمندسازی روندهای مالیاتی کشور اقدام مناسبی است و زمینه را برای دریافت مالیات منضبط و عادلانه فراهم میکند.
وی ادامه داد: صدور صورتحساب الکترونیک و دریافت مالیات بر ارزش افزوده به صورت هوشمند به معنای افزایش شفافیت در امور است که در نهایت به نفع مردم است.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: هوشمندسازی روندهای مالیاتی کشور نفعش به مودیان میرسد. به طور مثال، در ارتباط با مالیات بر ارزش افزوده شاهد صدور صورتحساب الکترونیک هستیم که این امر مودیان را از سر در گمی نجات میدهد و با شفاف شدن امور آنها به راحتی اقدام به پرداخت مالیات حقه خود میکنند.
بیات گفت: در نظام قدیمی مالیاتی، نرخ مالیات بر ارزش افزوده به شکل پسینی بود که مشکل بزرگی برای مودیان ایجاد میکرد. با هوشمندسازی اخذ مالیات بر ارزش افزوده، شاهد نرخگذاری پیشینی مالیات بر ارزش افزوده بیش از 3 میلیون کالا و خدمت هستیم که منجر به پایان دادن به سردرگمی مودیان در تعیین نرخ مالیات بر ارزش افزوده محصولات میشود. این امر بهبود محیط کسبوکار را به دنبال دارد.
وی ادامه داد: وقتی امور مربوط به دریافت مالیات بر ارزش افزوده به صورت هوشمند پیش میرود، افزایش پیشبینیپذیری اقتصاد مبتنی بر نرخگذاری شفاف رخ می دهد. تمامی این روندها در نهایت به نفع کشور است.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: طی سالیان طولانی، یکی از مهمترین مسائل مودیان در زمینه پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، صدور فاکتور جعلی توسط طرفین معامله بوده است. این مشکل در نظام مالیاتی هوشمند جدید با تکیه بر رویکرد نوین در زمینه برخورد پیشینی با مودیان متخلف و جلوگیری از صدور فاکتورهای صوری حل شده است. در این زمینه، به شکل پیشینی و هوشمند طبقهبندی و اعتبارسنجی مودیان مالیاتی برای صدور فاکتور مالیات بر ارزش افزوده در دستور کار قرار گرفته است. به این معنا که شرکتها و نهادهای مختلف بر اساس میزان تراکنشها و اعتباری که دارند میتوانند به صدور فاکتور بپردازند. این امر جلوی صدور فاکتورهای جعلی را تا حد زیادی میگیرد.
بیات گفت: شفافیت در تعیین نرخگذاری مالیات بر ارزش افزوده، حل مشکل صدور فاکتور جعلی و همچنین تحقق هوشمندسازی در اخذ مالیات بر ارزش افزوده به کاهش چشمگیر فرار مالیاتی در این بخش میانجامد. بنابراین، درآمدهای مالیاتی دولت بیش از پیش وصول میشود و زمینه برای سوق دادن منابع به پروژههای زیرساختی و عمرانی کشور به وجود میآید.
وی ادامه داد: ایجاد امکان پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در معاملات نسیه پس از تسویه شدن نیز به نفع مودیان است. زیرا در این سازوکار افراد میتوانند بعد از پرداخت وجه از طرف خریدار اقدام به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده کنند. این نوعی همراهی با مودیان مالیاتی است و به آنها در پرداخت به موقع مالیات کمک میکند.
انتهای پیام/