به گزارش پایگاه خبری خبرآنی به نقل از انگجت، در این تصادف قابلیت خودران اتوپایلوت فعال بود و در نتیجه رای دادگاه این شرکت باید ۴۳ میلیون دلار غرامت و همچنین مبلغ بیشتری به عنوان خسارت تنبیهی بپردازد.
قابلیت اتوپایلوت به طور پیش فرض روی خودروهای تسلا نصب شده و مواردی مانند ردیابی تصادف و ترمز اضطراری را کنترل می کند. شرکت خودروسازی ایلان ماسک عمدتا از قبول مسئولیت تصادف خودروهایی که قابلیت اتوپایلوت آنها فعال بوده، طفره رفته است اما پرونده شکایت در ایالت فلوریدا به شیوه متفاوتی پیش رفت. هیات منصفه در نهایت تصمیم گرفت فناوری خودران به جورج مک گی راننده وسیله نقلیه، امکان داده تا جاده را نگاه نکند و با یک زوج برخورد کند. این تصادف در نهایت به فوت شدن یکی از آنها و جراحت شدید دیگری منجر شد.
وکلای تسلا در این پرونده مدعی شدند تصمیم مک گی برای نگاه نکردن به جاده برای برداشتن موبایلش دلیل تصادف بوده و سیستم اتوپایلوت نباید در این باره در نظر گرفته شود. اما شاکیان که خانواده فرد فوت شده بودند، مدعی شدند شیوه صحبت کردن تسلا و ایلان ماسک درباره این ویژگی به ایجاد این توهم که اتوپایلوت ایمن است منجر می شود که واقعیت ندارد.
مک گی نیز هنگام شهادت گفت: تصورم این بود که اتوپایلوت در صورت بروز نقص یا اشتباه به کمکم میآید. اما در آن موقعیت احساس کردم که این سیستم من را تنها گذاشت.
بر اساس گزارش NBC News، هیئت منصفه در نهایت دوسوم از مسئولیت را متوجه مکگی و یکسوم را بر عهده تسلا دانست.
در گزارشی از سوی سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراههای آمریکا (NHTSA) در سال ۲۰۲۴، علت اصلی بسیاری از تصادفهای مرتبط با سیستم اتوپایلوت تسلا، استفاده نادرست رانندگان عنوان شده است، نه نقص فنی در سیستم مذکور. با این وجود، NHTSA هشدار داده بود اتوپایلوت بیش از حد سهلگیرانه است و بهدرستی تضمین نمیکند که رانندگان تمرکز خود را بر رانندگی حفظ کنند. این امر با جزئیات تصادف سال ۲۰۱۹ در فلوریدا نیز مطابقت دارد.