به گزارش پایگاه خبری خبر آنی، کشتی «سفینةالنجاة» یکی از اصلیترین بخشهای سومین رویداد «محرمشهر» در میدان آزادی تهران است. این سازه هنری عظیم با طراحی مفهومی بر مبنای روایتهای عاشورایی ساخته شده و تلاش دارد مفاهیم نجات، مقاومت و امید را از طریق هنر تجسمی به مخاطبان منتقل کند.
این کشتی در کنار نمادهایی از واقعه کربلا قرار گرفته و بخشی از آن امکان بازدید داخلی دارد. اجراهای محیطی، جلوههای نوری و روایتهای تعاملی نیز در اطراف این سازه برگزار میشود. کشتی «سفینةالنجاة» با الهام از حدیث مشهور «اِنَّ الْحُسین مِصباحُ الْهُدی وَ سَفینَهُ الْنِّجاة» به عنوان نماد حماسی و معنوی این رویداد نصب شده است.
در دوره سوم این سوگواره ۳۱ تیر تا ۱۴ مرداد، سازهای به مساحت حدود ۷۳۰ متر مربع با ۱۹ بادبان و ۵ دکل برپا شده که تداعیگر فضای بینالحرمین کربلای معلی است.
این کشتی امکان حضور بازدیدکنندگان را فراهم میسازد و فضای داخلی شامل چایخانه حسینی و اجرای برنامههای معنوی مانند رودۀ شبانه است. گزارشها از نورپردازی پرچمهای قرمز رنگ و صفحه نمایشی جلوهگر فضای بصری معنوی کشتی است که نهتنها هنری و دیدنیست، بلکه حس دعوت برای شرکت در مراسم را برمیانگیزد.
دوره نخست این سوگواره یک نسخه ۵۰۰ متر مربعی ساخته شد که ظرفیت حضور تا ۱۵۰۰ نفر را داشت و شامل مسیر تجربه چایروضه و بخشهای مرتبط بود. در سومین دوره، اندازه سازه بزرگتر و حدود ۷۳۰ متر مربع تعریف شد تا بازدیدکنندگان بیشتری بتوانند در آن حضور یابند و با فضای مراسم همراه شوند.
فضای اطراف سازه، با الگوگیری از فضای بینالحرمین طراحی شده است؛ بهگونهای که میدان آزادی به حالتی معنوی و احساسبرانگیز نزدیک میشود. عناصر بصری مثل تیرهای چراغ قرمز، پرچمهای نورانی و ساختار بادبانها حالتی تلفیقی از شور عاشورایی و زیبایی هنری ایجاد کردهاند.
مهدی شاهانی، مسئول گروه جهادی منتظران شهادت با اشاره به فضای این کشتی اظهار کرد: امسال سومین سالی است که در قالب برنامه محرمشهر، دوستان ما در گروه جهادی منتظران شهادت توفیق حضور در چایخانه کشتی «سفینةالنجاة» را داشتهاند. حدوداً بهطور میانگین، هر شب بین ۱۵ تا ۲۰ هزار مورد پذیرایی شامل آب، شربت، دمنوش و چای انجام میشود.
وی ادامه داد: حال و هوای اینجا حال و هوایی کاملاً متفاوت است و مردمی که به این مکان میآیند، گویی با حال خاصی حضور پیدا میکنند و انگار بغضی در گلویشان گیر کرده است؛ حتی مردم خودشان بانی میشوند و چای و خرما میدهند.
مسئول گروه جهادی منتظران شهادت از خاطرهای در این روزهای محرم شهر گفت و در این خصوص عنوان کرد: در یکی از این شبها مادری به ما مراجعه کرد و از ما درباره علامتی که بالای چایخانه نصب شده بود، سوال کرد. به او گفتیم که این علامت را بچههای نازیآباد آورده و نصب کردهاند. آن مادر گفت که این علامت برای او بسیار مقدس است و توضیح داد؛ شب قبل به اینجا آمده بودم و این علامت به چشمم خورد. حاجتی داشتم و گرهی در کارم بود. همان شب در خواب حضرت ابوالفضل (ع) را دیدم که با همین علامت به این مکان آمدند. صبح که بیدار شدم، دیدم مشکلم حل شده است. پس از این من به این علامت اعتقاد پیدا کردم.
وی همچنین عنوان کرد: امسال با توجه به اینکه احتمالاً شرایط سفر به اربعین کمی حساستر شده است، ممکن است برخی از مردم رعایت کنند و نروند یا عدهای بهدلیل وجود مشکلاتی نتوانند سفر کنند؛ به همین دلیل، این رویداد مؤثر واقع شده است.