به گزارش حوزه دولت پایگاه خبری خبرآنی، محمدرضا عارف معاون اول رئیسجمهور در مراسم گرامیداشت هفته ملی مهارت با تبریک این هفته به تمامی فناوران و تلاشگران عرصه پیشرفت و توسعه فناوری در کشور گفت: بعد از انقلاب فرهنگی در ارتباط با زنجیره تقویت نیروی انسانی مورد نیاز کشور به ویژه در بخش صنعت که صنعتی مونتاژ داشتیم مباحثی مطرح شد که همان مسیر مونتاژ نمیتواند راهبردهای انقلاب فرهنگی را محقق سازد و خیلی زود به این نتیجه رسیدیم که زنجیرههای آموزش فنی و حرفهای ضعیف است.
معاون اول رئیسجمهور با بیان اینکه سازمان آموزش فنی و حرفهای سازمانی بسیار مهم و با جایگاه ریشهای در نظام تصمیمسازی و تصمیمگیری کشور است، تأکید کرد: با وجود جوانان با انگیزه بالا باید فناوران میدانداری کنند و نباید در فناوریهای نوظهور و برجسته هیچ عقب ماندگی از هیچ کشور پیشرفتهای داشته باشیم.
وی افزود: معمولا دانشآموزان برجسته در دوران دبیرستان به بهانه عدم امکان ادامه تحصیل کمتر به سمت هنرستان و آموزشهای فنی و حرفهای میروند و برای این راهبرد که باید جایگاه این آموزشها را اصلاح کنیم اقداماتی انجام شد و دانشگاههای برجسته موظف شدند آموزشکدههای فنی و حرفهای ایجاد کنند و بعد از ارزیابی یک دوره احساس کردیم توفیقی در این زمینه بدست نیاوردهایم و ورودیها و رشتههای فنی و حرفهای نسبت به قبل از انقلاب فرهنگی تفاوتی پیدا نکرد و اولویت دانشآموزان کماکان رشتههای مهندسی بود.
عارف با بیان اینکه امکانات حداقلی که بتواند یک فارغالتحصیل با مهارت بالا جذب بخش صنعت و خدمات شود در کشور فراهم نشد، تأکید کرد: برای جبران این کاستیها یک گروه علمی و کاربردی ایجاد شد تا پس از رفع ایرادها جایگاه رشتههای فنی و حرفهای و مهارتی ارتقاء یابد و راهکار ادامه تحصیل نیز حل شود و در نهایت متوجه این مسئلهای شدیم که اساتید این رشتهها باید بتوانند با آخرین درجههای مدارک دانشگاهی جلو بروند و به همین دلیل سازوکاری ایجاد شد تا رشتههای فنی و حرفهای از نظر آکادمیک هم وزن آموزشهای نظری باشند.
وی با تأکید بر اینکه تأمین امکانات و زمینههای رشد آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی باید دغدغه نه تنها دولت بلکه همه نهادها و دستاندرکاران توسعه کشور باشد، تصریح کرد: برای جبران کاستیها و تأمین امکانات و تجهیزات به سمت استفاده از ظرفیتهای بخش خصوصی رفتیم چرا که ظرفیت و انگیزه بالایی در مقایسه با بخش دولتی دارند که برای نمونه در جنگ 12 روزه سهم مردم و بخش خصوصی در پیروزی کشور را نمیتوان با بخشهای اداری مقایسه کنیم.
عارف با اشاره به رشد فناوریها نسبت به رشد علمی در طول 4 دهه گذشته در جهان افزود: رشد فناوریها نسبت به رشد علمی بیشتر بوده است و در مقاطعی نیز فناوریها از علم جلو افتاد که باید نگران شد چرا که فناوری باید حاصل علم باشد و امروز از نظر دانشمندان و فلاسفه هنوز ثابت نشده است که آیا این مسیر فناوری به نفع انسان و بشریت است و یا با تهدیدهایی در آینده روبرو میشویم.
وی با بیان اینکه باید در فناوریهای پیشرفته به ویژه نوظهور در منطقه جایگاه برتر داشته باشیم، بیان کرد: متخصصان و فارغالتحصیلان دانشگاهی نمیتوانند هدایتگر این مسیر باشند چرا که پیشرفت در این مسیر به عهده فناوران است و در جهان سهم دانشمندان نسبت به فناوران کمتر و قابل مقایسه نیست.
عارف اضافه کرد: باید در میدان رقابت پیشرفتهای فناوری همزمان با کشورهای جهان با سرعت بالا حرکت کنیم و این پرسش مطرح میشود که آیا میتوان به اتکای پژوهشگران و فارغالتحصیلهای نظری دانشگاهها این مسیر را طی کرد یا خیر که به جواب مثبت نمیرسیم و بدنبال همکاری دو بخش علمی و فناوری هستیم.
وی با بیان اینکه نباید در فناوریهای نوظهور و برجسته هیچ عقب ماندگی از هیچ کشور پیشرفتهای داشته باشیم، گفت: با وجود جوانان با انگیزه بالا باید فناوران میدانداری کنند و با توجه به اینکه در دوره انقلاب صنعتی چهارم به سر میبریم نقش فناوران به دانشمندان ویژهتر است.
معاون اول رئیسجمهور ادامه داد: باید علم پا به پای فناوری حرکت کند و رفتارهای فناوری را اصلاح کند وگرنه میتواند رفتاری خشن و غیرانسانی داشته باشد.
عارف تأکید کرد: به عنوان مسئولان پاسخگو به نیازها و ارتقاء کشور و اجرای برنامههای توسعه نباید اولویت فناوری فراموش شود و با اتخاذ سازوکارهایی، گذشتهای که به فناوریها توجه نکردیم را جبران کنیم.
معاون اول رئیسجمهور در خصوص اهمیت فرهنگسازی در زمینه آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی تأکید کرد: باید برای جوانان روشن شود که سهم رشتههای فناوری در خدمت به مردم کمتر از رشتههای علمی نیست. امروز رشتههای آموزشی فنی و مهارتی در پیشرفت دستاوردهای بشری و اقتصادی نقش کلیدی دارند.
عارف با بیان اینکه در حال گذار از صنعت وابسته به ملی هستیم، تصریح کرد: به دنبال این راهبرد هستیم که در همه زمینههای صنعتی خوداتکا باشیم و نیازهای کشور را برطرف کنیم البته در این مسیر باید با مراکز علمی و فناوری و دانشگاهی و نهادهای علمی جهان ارتباط تنگاتنگ داشته باشیم و امروز در پیشرفتهای فناوری سهم دانشمندان ایرانی بیشتر از سهمی است که نسبت به جمعیت داریم و ضرورتهای زنجیره تربیت نیروی انسانی تقویت این حلقه را به ما تحمیل میکند.
وی با بیان اینکه ارتباط تنگاتنگ آموزش و پرورش و سازمان فنی و حرفهای امری حیاتی است، گفت: آموزش و پرورش و سازمان فنی و حرفهای دو وظیفه جدا از یکدیگر نیستند و باید ارتباط تنگاتنگ نیروی انسانی با بخش پایهای آموزش و پرورش و بالایی دانشگاهی داشته باشیم تا حلقههای تمامی این زنجیره فنی و حرفهای محکم داشته باشیم.
معاون اول رئیسجمهور با بیان اینکه توجه به آموزشهای مهارتی دغدغه کشور در طول 40 سال گذشته بوده است، افزود: در هر برنامه توسعهای اسناد بالادستی و سند چشمانداز 20 ساله به آموزشهای فنی و حرفهای توجه ویژه شده است و مقام معظم رهبری نیز در طول یک دهه گذشته و در نامگذاری شعال سال، توجه به تولید را اولویت کشور مشخص کردند و زمانی تولید خواهیم داشت که به پشتوانه مهارتهای فنی باشد.
وی در خصوص سهم آموزش فنی و حرفهای در بهرهوری ادامه داد: علیرغم سهمی که به بهرهوری در افزایش رشد اقتصادی کشور در برنامه هفتم پیشرفت دادهایم باید راهبرد اصلی دستگاهها ارتقاء بهرهوری باشد.
عارف ادامه داد: سازمان آموزش فنی و حرفهای سازمانی بسیار مهم و با جایگاه ریشهای در نظام تصمیمسازی و تصمیمگیری کشور است
معاون اول رئیسجمهور در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه امیدواریم با اقدامات و تلاشها در هفته ملی مهارت شاهد جهش در آموزش فنی و حرفهای باشیم، شهادت سرداران، دانشمندان و مردم در جنگ تحمیلی 12 روزه و ددمنشانه تسلیت گفت و خاطرنشان کرد: نتیجه این جنگ این بود که رژیم غاصب با توسل به ارباب خود آمریکا پیشنهاد توقف آتش داد و امروز در توقف آتش هستیم و امیدواریم که برای یکبار علیرغم سیاستها و منش خود به این توقف آتش وفادار بماند که البته اگر شیطنتی تکرار کنند، سیلی محکمتر از گذشته خواهند خورد.
انتهای پیام/