حکم تاریخی در پرونده بزرگ‌ترین فاجعه زیست‌محیطی دریای سری‌لانکا

به‌گزارش پایگاه خبری خبرآنی؛ دادگاه عالی سری‌لانکا روز پنج‌شنبه (24 ژوئیه) طی حکمی بی‌سابقه، شرکت کشتیرانی سنگاپوری مالک کشتی MV X-Press Pearl را به پرداخت 1 میلیارد دلار آمریکا غرامت بابت بزرگ‌ترین آلودگی دریایی در تاریخ این کشور محکوم کرد.

این حکم که در 361 صفحه صادر شده، شرکت Express Feeders را موظف می‌کند این مبلغ را ظرف مدت یک سال پرداخت کند. دادگاه همچنین اعلام کرد که این شرکت در آینده ممکن است به پرداخت غرامت‌های اضافی نیز ملزم شود، چنانکه در حکم آمده است:

«کشتی X-Press Pearl موظف به پرداخت غرامت‌های بیشتر طبق دستورات آتی این دادگاه است.»

بحران های محیط زیست , صنایع آلاینده محیط زیست , شرکت حمل و نقل کانتینری کشتیرانی ,

آلودگی گسترده و ممنوعیت ماهی‌گیری

کشتی مذکور در ژوئن 2021 در نزدیکی بندر کلمبو در حالی که حامل 81 کانتینر محموله خطرناک شامل اسیدها و شمش‌های سرب بود، دچار آتش‌سوزی شد و پس از حدود دو هفته در دریا غرق گردید. این حادثه باعث پخش تن‌ها گرانول‌های میکروپلاستیک در 80 کیلومتر از سواحل غربی سری‌لانکا شد. در پی این فاجعه، فعالیت ماهی‌گیری در این مناطق برای ماه‌ها ممنوع اعلام شد.

آغاز رسیدگی و واکنش‌ها

پرونده این فاجعه به درخواست فعالان محیط زیست به دادگاه ارجاع شد. آنان مدعی شدند که دولت و شرکت مالک کشتی در جلوگیری از بروز این فاجعه بی‌سابقه قصور کرده‌اند. شرکت کشتیرانی ابتدا با پوزش رسمی و پرداخت 7.85 میلیون دلار برای پاکسازی فوری و جبران خسارت به ماهی‌گیران آسیب‌دیده، واکنش نشان داد.

تلاش شرکت برای محدود کردن مسئولیت حقوقی

در ژوئیه 2023، شرکت Express Feeders از دادگاه دریایی لندن حکمی دریافت کرد که سقف مسئولیت آن‌ها را به 19 میلیون پوند (حدود 32.8 میلیون دلار سنگاپور) محدود می‌کرد. دولت سری‌لانکا نسبت به این تصمیم اعتراض و فرجام‌خواهی رسمی ثبت کرده است.

در عین حال، دولت سری‌لانکا دعوای حقوقی جداگانه‌ای در دادگاه تجاری بین‌المللی سنگاپور علیه این شرکت مطرح کرده و خواستار دریافت غرامت نامشخصی شده است؛ با این حال، رسیدگی به این پرونده تا زمان مشخص شدن نتیجه دادگاه لندن متوقف شده است.

بحران های محیط زیست , صنایع آلاینده محیط زیست , شرکت حمل و نقل کانتینری کشتیرانی , بحران های محیط زیست , صنایع آلاینده محیط زیست , شرکت حمل و نقل کانتینری کشتیرانی ,

افشای جزئیات حادثه

مقامات سری‌لانکایی معتقدند علت حادثه، نشت اسید نیتریک در یکی از کانتینرها بوده که خدمه کشتی 9 روز پیش از وقوع آتش‌سوزی از آن مطلع بوده‌اند. بنادر قطر و هند نیز از پذیرش این محموله خطرناک خودداری کرده بودند، و کشتی با همان نشتی وارد آب‌های سری‌لانکا شد.

تا زمان انتشار این گزارش، هیچ واکنش رسمی از سوی شرکت سنگاپوری یا نمایندگان آن در سری‌لانکا اعلام نشده است.

تایم هندوستان

انتهای پیام/

 

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.