به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، علیرضا کاظمی؛ وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اقدامات این وزارتخانه در جریان جنگ 12 روزه اخیر، گفت: در این شرایط، با همت مسئولان باشگاه دانشپژوهان جوان و همراهی خانوادهها، با استفاده از مسیرهای زمینی و تغییر برخی مسیرها، موفق شدیم دو تیم المپیاد علمی را به کشورهای چین و استرالیا اعزام کنیم.
وی افزود: تیم اعزامی به استرالیا در رقابتهای جهانی موفق شد دو مدال طلا، سه نقره و یک برنز کسب کند و نسبت به سال گذشته، هفت پله ارتقا یابد. همچنین در همین ایام، تیم دانشآموزی کشورمان در المپیاد شیمی شرکت کرد و موفق به کسب چهار مدال نقره شد. برای المپیاد فیزیک نیز تیمی از دانشآموزان به کشور فرانسه اعزام شد.
شهادت 34 دانشآموز و 5 نفر از فرهنگیان
کاظمی با اشاره به ابعاد انسانی و دردناک این جنگ اظهار داشت: در این جنگ، مردم مظلومانه مورد هجمه قرار گرفتند و آسیبهای بسیاری دیدند حتی شماری از دانشآموزان و کودکان خردسال که برخی از آنها در خواب و هنگام سحر به شهادت رسیدند. در مجموع، 34 دانشآموز و 5 فرهنگی در جریان حملات اخیر به شهادت رسیدند.
وی یکی از نقشآفرینیهای مهم آموزش و پرورش در این شرایط را مقابله با جنگ شناختی و روانی دشمن دانست و گفت: دشمن، در کنار حملات میدانی، جنگ رسانهای و روانی را نیز دنبال میکند. آموزش و پرورش بهعنوان نهادی با بیشترین مخاطب در سطح کشور، بلافاصله اقدام به شبکهسازی فرهنگی کرد.
وی افزود: در این راستا، هفت محور شامل روایتگری صحیح از واقعیتهای جنگ، فعالیتهای انگیزشی و حماسی، مهارتهای تابآوری، فعالیتهای معنوی و دعا و اطلاعرسانی هدفمند طراحی شد. در مجموع، 61 پویش فرهنگی و ملی در سراسر کشور راهاندازی کردیم که محور مشترک همه آنها «وطن»، «انسجام» و «وحدت ملی» بود.
کاظمی تصریح کرد: این پویشها با استقبال گسترده مواجه شد و میلیونها دانشآموز در سراسر کشور در آنها شرکت کردند.
وزیر آموزش و پرورش درباره ارائه خدمات روانی و مشاورهای به دانشآموزان در جریان جنگ 12 روزه، گفت: یکی از کمیتههای فعال در دوران بحران، کمیته مشاوره و مددکاری اجتماعی بود. در حال حاضر، خط تلفنی 1570 به عنوان سامانه ملی خدمات مشاوره روانشناختی در اختیار خانوادهها و دانشآموزان قرار دارد و همچنین 750 مرکز مشاوره حضوری در سطح کشور به ارائه خدمات مشغول هستند.
12 هزار تماس با 1570 در ایام جنگ
وی افزود: در مدت 12 روز جنگ، حدود 12 هزار تماس با سامانه 1570 برقرار شد که محتوای تماسها به سه دسته تقسیم میشد، بخشی از تماسها مرتبط با موضوعات آموزشی مانند شیوه برگزاری امتحانات بود، بخش دوم به استرس و اضطراب ناشی از جنگ اختصاص داشت و بخش سوم نیز به مشکلات خانوادگی مربوط میشد.
کاظمی در ادامه با اشاره به خسارات وارد شده به زیرساختهای آموزشی اظهار کرد: در جریان این جنگ به 36 مدرسه در 16 استان کشور آسیب وارد شد. با این حال، بلافاصله اقدام به ترمیم و بازسازی این مدارس کردیم و اکنون همه آنها به وضعیت عادی بازگشتهاند.
وزیر آموزش و پرورش در خصوص سناریوهای پیشبینیشده برای ادامه آموزش در صورت تداوم بحران، بیان کرد: سه سناریو برای شرایط مختلف تدوین کردهایم از جمله اینکه برخی استانها ممکن است درگیر جنگ باشند و برخی دیگر در شرایط عادی به سر ببرند. در استانهایی که وضعیت عادی دارند با تفویض اختیار امکان برگزاری آموزش حضوری فراهم خواهد بود.
وی افزود: تجربه موفق شبکه شاد در دوران کرونا نشان داد که میتوان از ظرفیت آموزش مجازی بهرهبرداری کرد. وزیر ارتباطات نیز قول داده است که شاد تقویت شود با این حال، ممکن است استفاده کامل از ظرفیت شاد امکانپذیر نباشد بنابراین، آموزش و پرورش از ظرفیت صداوسیما و برنامه مدرسه تلویزیونی بهعنوان گزینه مکمل یا اصلی در شرایط بحرانی بهره خواهد گرفت.
75 درصد کتابهای درسی به مناطق توزیع شده است
وزیر آموزش و پرورش درباره وضعیت چاپ و توزیع کتابهای درسی برای سال تحصیلی جدید گفت: در حال حاضر 950 عنوان کتاب درسی داریم که با تیراژی بالغ بر 158 میلیون نسخه در حال چاپ است. چاپخانهها بهصورت سهشیفته فعالیت میکنند تا کتابها برای آغاز سال تحصیلی در اول مهر آماده باشند. تا این لحظه، 75 درصد کتابهای درسی در اختیار مناطق آموزشی قرار گرفته و آماده توزیع به دانشآموزان است.
محتوای مرتبط با جنگ 12 روزه از سال آینده در کتابهای درسی
وی درباره بازتاب جنگ 12 روزه در محتوای آموزشی بیان کرد: با توجه به زمانبندی تولید و چاپ کتابهای درسی، امکان گنجاندن روایت این جنگ در کتابهای امسال وجود نداشت، اما سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در حال تهیه ویژهنامهای برای تمام مقاطع تحصیلی است که ابعاد مختلف جنگ را تحلیل و روایت دقیق آن را به دانشآموزان منتقل خواهد کرد. این ویژهنامه از مهرماه در اختیار مدارس قرار خواهد گرفت و از سال آینده، مطالب مرتبط با جنگ 12 روزه وارد محتوای کتابهای درسی خواهد شد.
کاظمی در ادامه به موضوع بیمه دانشآموزان اشاره کرد و گفت: دانشآموزان کشور در ابتدای سال تحصیلی تحت پوشش بیمه حوادث قرار میگیرند و این پوشش شامل شرایط عادی و بحرانی از جمله دوران جنگ نیز میشود.
وی در پاسخ به نگرانی خانوادهها درباره روند ثبتنام دانشآموزان بیان کرد: با تدابیر اتخاذشده، بهویژه در شهر تهران، کارکنان مدارس در تمام ایام هفته حضور دارند تا امور ثبتنام با سهولت انجام شود. تاکنون، 85 درصد ثبتنام پایه اول انجام شده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 100 هزار دانشآموز بیشتر ثبتنام کردهاند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به چالش مزمن کمبود نیروی انسانی در نظام آموزشی کشور گفت: آموزش و پرورش همواره با کمبود معلم مواجه بوده و بخشی از این کمبود از طریق بهکارگیری نیروهای حقالتدریس جبران میشود. در دهه گذشته، سهم کلاسهایی که با معلمان حقالتدریس پوشش داده شدهاند، بین 13 تا 20 درصد نوسان داشته است.
وی افزود: سال گذشته، 15 درصد کلاسهای درس کشور توسط معلمان حقالتدریس اداره شد. این موضوع نشان میدهد که تأمین پایدار و برنامهریزیشده نیروی انسانی همچنان یکی از نیازهای اساسی آموزش و پرورش است.
کاظمی با اشاره به وضعیت نیروی انسانی در سال تحصیلی پیشرو گفت: برای سال آینده با کمبود 130 هزار معلم مواجه هستیم با این حال، نسبت به سالهای گذشته کسری نیرو کاهش یافته و روند جبران این کمبود برای سال جاری آسانتر شده است.
وی همچنین به وضعیت فضاهای آموزشی در کشور اشاره کرد و افزود: براساس استانداردهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، باید به ازای هر دانشآموز، 8.1 متر مربع فضای آموزشی وجود داشته باشد، اما طبق برنامه هفتم توسعه این عدد به 6.1 متر مربع تقلیل یافته است. با این حال، برای رسیدن به شاخص مطلوب، همچنان به 14 میلیون متر مربع فضای آموزشی جدید در کشور نیاز داریم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اولویتهای بهسازی فضاهای آموزشی گفت: در حال حاضر، رسیدگی به مدارس کانکسی، سنگی، نیمهتمام، کلاسهایی با بیش از 35 دانشآموز و مناطقی که میانگین سرانه فضای آموزشی آنها کمتر از سه متر مربع است، در اولویت برنامههای ما قرار دارد.
وی افزود: حل این مشکلات نیازمند همافزایی ملی است و تلاش داریم با بهرهگیری از ظرفیتهای اجتماعی، مشارکت مردم و کمکهای خیران مدرسهساز، این کمبودها را بهتدریج برطرف کنیم.
2150 مدرسه مهر امسال افتتاح میشود
کاظمی با اشاره به پروژههای عمرانی در آستانه بهرهبرداری گفت: 2 هزار و 150 پروژه آموزشی آماده افتتاح در ابتدای مهرماه است. همچنین سازمان برنامه و بودجه اخیراً دو هزار میلیارد تومان اعتبار به وزارت آموزش و پرورش تخصیص داده که این رقم، اعتبار بسیار ارزشمندی برای آغاز سال تحصیلی محسوب میشود و میتواند زمینهساز تحولات مثبتی در حوزه مدرسهسازی و توسعه زیرساختهای آموزشی باشد.
وی با اشاره به نقش مدارس غیردولتی در نظام آموزشی کشور گفت: هماکنون 20 هزار مدرسه غیردولتی در کشور فعال هستند که حدود دو میلیون و 500 هزار دانشآموز در آنها تحصیل میکنند. این مدارس بار بزرگی از دوش نظام تعلیم و تربیت برداشتهاند و باعث شدهاند که دولت منابع مالی خود را بیشتر در مناطق محروم متمرکز کند البته تلاش ما این است که کیفیت مدارس دولتی را نیز به سطح مطلوب برسانیم چهبسا بسیاری از مدارس دولتی در حال حاضر از مدارس غیردولتی نیز جلوتر هستند همچون مدارس سمپاد که حدود 150 هزار دانشآموز را پوشش میدهند و همچنین مدارس نمونه دولتی که محل رقابت جدی خانوادههاست با این حال مدارسی هم در مناطق محروم و روستایی داریم که نیازمند توجه جدی هستند. بزرگترین برنامه رئیسجمهور نیز ارتقای کیفیت همین مدارس دولتی است.
کاظمی با بیان اینکه برای ارتقای کیفیت مدارس دولتی دو مسیر همزمان در حال اجراست، گفت: نخست، ارتقای کیفیت کلاس درس است که شامل آموزش ویژه تمام معلمان، آشنایی آنها با روشهای نوین یاددهی و یادگیری، بهبود چیدمان فضاهای آموزشی و توسعه تجهیزات و فناوریهای آموزشی میشود. دوم، ارتقای کیفیت مدیریت آموزشگاهی است تا مدیران مدارس دولتی به سطح بالایی از توانمندی در برنامهریزی، تحلیل شاخصها و استفاده از ظرفیتها برسند. اگر دو عنصر کلیدی معلم توانمند و مدیر توانمند در مدرسهای فراهم باشد، میتوان انتظار رشد کیفی داشت.
وی با اشاره به برگزاری دورههای آموزشی ویژه معلمان اظهار کرد: هفته گذشته، 400 مدرس کشوری در مشهد و در شرایط خاص جنگی آموزش دیدند و تا پیش از آغاز سال تحصیلی، تمامی معلمان تحت آموزش قرار خواهند گرفت. همچنین، ساختار جدیدی از ارتقای توانمندی معلمان را با عنوان «اجتماعات یادگیری» طراحی کردهایم که در آن معلمان همپایه در یک منطقه به یکدیگر متصل میشوند و در چارچوبی با رویکرد «از همآموزی، به همآموزی و باهمآموزی»، تجربیات خود را به اشتراک میگذارند.
کاظمی در خصوص افت تحصیلی دانشآموزان گفت: کیفیت آموزشی تابع متغیرهای متعددی از جمله معلم، انگیزه، تجهیزات و فضای کلاسی است. ما با برنامهریزیهای دقیق در مسیر رشد کیفیت آموزشی گام برداشتهایم. سال گذشته در دوره ابتدایی طرحی با عنوان «حامی» اجرا شد که دانشآموزان نیازمند به تلاش بیشتر را تحت پوشش قرار داد. حدود 800 هزار دانشآموز در نوبت اول شناسایی شدند که با اجرای برنامههای ویژه، وضعیت 400 هزار نفر از آنها بهبود یافت و برای 400 هزار نفر باقیمانده نیز در تابستان برنامهریزی شده است.
وی افزود: در دوره متوسطه و آزمونهای نهایی نیز برنامههای مفصلی برای بهبود عملکرد تحصیلی در دست اجراست. البته افت کیفیت صرفاً به آموزش و پرورش محدود نمیشود و عوامل متعددی همچون شرایط خانوادگی و اجتماعی نیز در آن نقش دارند. با این حال، ما سهم خود را ایفا میکنیم.
انتهای پیام/