به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی، از اواخر خردادماه سال جاری، موضوع افزایش قیمت خودرو بار دیگر به یکی از موضوعات بحثبرانگیز صنعت خودرو کشور تبدیل شد. نخستین شرکتی که اقدام به اعمال افزایش قیمت کرد، ایرانخودرو بود. پس از آن در اوایل تیرماه شرکتهای سایپا و پارسخودرو نیز قیمتهای جدید خود را اعلام کردند.
بر اساس اطلاعات موجود، میزان افزایش قیمت محصولات این سه خودروساز بزرگ کشور بهطور میانگین حدود 15 درصد بوده است، البته یکی از خودروسازها تا 25 درصد هم افزایش قیمت اعمال کرد. این در حالی است که اخیراً شورای رقابت نسبت به نحوه اجرای این افزایش قیمتها ابراز نگرانی کرده و اعلام کرده است که فرآیند قیمتگذاری در این مرحله بهدرستی رعایت نشده است.
برخی گزارشها حاکی از آن است که در بررسی اولیه شورای رقابت، سقف افزایش قیمت تا 25 درصد پیشنهاد شده بود، اما این دستورالعمل هنگام ارسال به ستاد تنظیم بازار و وزارت صمت، با ملاحظاتی همراه شد و نهایتاً افزایش 15 درصدی مورد تأیید قرار گرفت.
با این حال، شورای رقابت در موضعگیری اخیر خود تأکید کرده که رعایت کامل فرآیندهای قانونی قیمتگذاری الزامی است و به نظر میرسد برخی از خودروسازان بدون طی کامل این فرآیند، اقدام به افزایش قیمت کردهاند.
از سوی دیگر، سازمان حمایت نیز در واکنش به این موضوع اعلام کرده است: «اگر در این روند تخلفی صورت گرفته و افزایش قیمتها بر پایه ضوابط قانونی نبوده باشد، در صورتی که شورای رقابت شفاف و نه به صورت دوپهلو تخلفات را ارائه کند، آمادگی داریم موضوع را بررسی و پیگیری کنیم.»
انتهای پیام/