به گزارش پایگاه خبری خبرآنی، محمد بن سلیم رئیس فدراسیون بینالمللی اتومبیلرانی (FIA) درباره مزایای بازگشت به موتورهای احتراقی V8 به جای ادامه استفاده از موتورهای پیچیده هیبریدی صحبت و تأکید کرده است که این تغییر میتواند از نظر فنی و اقتصادی به سود تیمها و آینده مسابقات باشد.
بن سلیم در این مورد به ریسینگ نیوز اظهار داشت: ساخت موتور هیبریدی یک موضوع است، اما موتورهای احتراقی هم باید مورد توجه قرار گیرند. اگر تیمی بخواهد از فصل آینده پیشتاز شود، اینجاست که نقش FIA در ایجاد عدالت پررنگ میشود. ما باید از تیمهای تازهوارد حمایت کنیم و پیش از آنکه به گسترش بیشتر فکر کنیم، به آنها فرصت رشد بدهیم.
وی با اشاره به هزینههای بالای فرمول یک افزود: نکته کلیدی در این مسیر کاهش هزینههاست. زمینههای متعددی برای صرفهجویی وجود دارد؛ از جمله استفاده از سوختهای ارزانتر و بهرهگیری از یک تأمینکننده واحد برای برخی قطعات. تیمها اکنون به این نتیجه رسیدهاند که فرمول یک بیش از حد گران شده است. موتور فعلی آنقدر پیچیده و گران است که تصورش دشوار است. هزینه تحقیق و توسعه آن به 200 میلیون دلار میرسد و نصب آن بین 1.8 تا 2.1 میلیون دلار هزینه دارد. اگر به جای آن از یک موتور V8 استاندارد استفاده کنیم، میتوانیم تأثیرش را ببینیم.
رئیس اماراتی FIA همچنین خاطر نشان کرد: بسیاری از خودروسازان هنوز موتورهای V8 تولید میکنند. اگر به سمت استفاده از آنها برویم، هزینهها تا 50 درصد کاهش مییابد. خودروها نیز حدود 90 تا 100 کیلوگرم سبکتر میشوند که به بهبود ایمنی منجر خواهد شد. وزن زیاد یکی از بدترین عوامل برای راننده است، بنابراین با خودروهای کوچکتر، بهتر و البته صدایی جذابتر، به تمام اهداف خود خواهیم رسید.
بن سلیم همچنین تصریح کرد: ما میتوانیم به موتورهای V8 بازگردیم. از نظر من و تیمها، این راه درستی است. FOM (مدیریت فرمول یک) نیز از من حمایت میکند. اینکه موتور 2.5، 2.6 یا 3.0 لیتری باشد، تفاوت چندانی ندارد، مهم این است که با تیمها مشورت کنیم و نظرشان را بشنویم.
انتهای پیام/