به گزارش سرویسخبری مهر، سیدمحمد موسوی ظهر چهارشنبه در نشست کارگروه توسعه آموزش عمومی قرآن استان سمنان با حضور مدیرکل تبلیغات اسلامی استان به میزبانی آموزش و پرورش سمنان، ترویج گفتمان قرآنی و استفاده از آموزههای قرآن در نظام آموزشی را ضروری دانست و تصریح کرد: همکاری نهادهایی همچون سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه علمیه با آموزش و پرورش، برای تحقق اهداف ۹ گانه قرآنآموزی بسیار ضروری است.
وی با تأکید بر لزوم ترویج گفتمان قرآنی و استفاده از آموزههای قرآن در نظام آموزشی، خواستار همکاری همهجانبه تمامی نهادها و دستگاههای اجرایی در زمینه توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی شد.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان سمنان اظهار داشت: شورای توسعه فرهنگ قرآنی در هفت کمیسیون، تعیین و برنامهریزی و مسئولیت کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن به وزارت آموزش و پرورش سپرده شده و این کارگروه در راستای وظایف ابلاغی بهمنظور تحقق اهداف ۹ گانه کمیسیون مبنی بر تقویت ایمان و گرایش به قرآن و عترت، توانایی خواندن قرآن، درک معنای آیات قرآن، توانایی و التزام به تدبر در آیات قرآن، حفط قرآن، انس با قرآن، آشنایی با علوم و معارف قرآن، توانایی استفاده از قرآن و تبعیت از قرآن و عترت با رویکرد اجراییسازی آن در بین اقشار مختلف جامعه بهویژه کودکان و نوجونان تشکیل شده است.
موسوی با تبیین اهداف، وظایف و ترکیب اعضای کارگروه بر هماهنگی و همافزایی بین دستگاههای دارای مسئولیت فرهنگی و اجتماعی و همچنین تربیت و توانمندسازی سرمایه انسانی تأکید کرد.
وی با بیان اهمیت آموزش قرآن و نقش آن در ارتقا فرهنگ جامعه به تلاشهای مستمر در زمینه آموزش قرآن پس از انقلاب اسلامی، اشاره و اظهار کرد: بحث قرآن و آموزش آن همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده و باید با همت تمامی نهادها گفتمان قرآنی را در جامعه ترویج دهیم.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان سمنان همچنین با توجه به تشکیل کمیسیونهای تخصصی در وزارت آموزش و پرورش و برنامهریزیهای صورتگرفته برای توسعه آموزش قرآن افزود: سند تحول بنیادین و دیگر اسناد مرتبط، اهداف روشنی را برای توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه ترسیم کرده است.
موسوی در ادامه به نقش مدارس و مراکز آموزشی در تربیت نسل جوان با آموزههای قرآنی، تأکید و تصریح کرد: هدف این است که از همان کودکی، دانشآموزان را با مفاهیم قرآن آشنا کنیم و به آنها توانایی خواندن و درک آیات قرآن را بیاموزیم.
وی با تأکید بر اهمیت همکاری بین دستگاهها بهویژه استفاده از ظرفیت اداره مدارس و مراکز غیر دولتی در حوزه موضوعات قرآنی گفت: درخصوص نظام مسائل، چالشها و مشکلات، بررسی و ارائه میشود و امیدواریم این نشستها به همافزایی و ارتقا کیفیت آموزش قرآن در استان و کشور منجر شود.
به گزارش مهر، در بخشی از این نشست، اعضای کارگروه به بیان نظرها و دیدگاههای خود در زمینه نقش خانوادهها، آموزش آیات کلیدی قرآنی در مدارس، محوری قراردادن قرآن در برنامههای زندگی فردی و اجتماعی، اجرای طرح زندگی با آیهها برای مخاطبان کودک و نوجوان و اولیا، توجه به روضههای خانگی و اثرگذاری آن بر جامعه هدف، تقویت بخش مردمی، ارتباط بین مؤسسات قرآنی دارای مجوز با مدارس و… پرداختند.