به گزارش پایگاه خبری خبرآنی به نقل از رویترز، نرخ حمل و نقل گاز طبیعی مایع (LNG) به بالاترین حد در تقریبا 8 ماه اخیر رسید چرا که تعداد کشتیها در خاورمیانه همزمان با تشدید تنشها کاهش یافت و بیشتر آن ها به سمت آسیا حرکت کردند.
طبق ارزیابی ها، نرخ حمل و نقل دریایی برای کشتیهای دارای موتور دو زمانه که در بازار رایجترین و قادر به حمل 174 هزار متر مکعب الانجی هستند، روز دوشنبه به 51750 دلار در روز رسید.
طبق گزارش شرکت اسپارک کامودیتی، این نرخ بالاترین سطح از 3 اکتبر تاکنون محسوب می شود.
نرخ حمل و نقل دریایی در اقیانوس آرام برای همین نوع کشتی نیز جهش یافت و بر اساس ارزیابی اسپارک، این نرخ در روز دوشنبه به 36750 دلار در روز رسید، که بالاترین سطح از 25 اکتبر است.
قاسم افغان، کارشناس شرکت اسپارک، گفت: این افزایش در نرخهای حمل و نقل الانجی در جهان عمدتاً به دلیل محدودیت دسترسی به کشتیها صورت گرفته که ناشی از تغییر سیگنالهای قیمتی برای محمولههای آمریکا است.
وی ادامه داد: این وضعیت با احساسات بازار درباره وضعیت جاری در خاورمیانه تشدید شده است.
همچنین یک مناقصه اخیر مصر برای خرید تا 160 محموله الانجی تا سال 2026، تقاضا برای کشتیها را افزایش داده است.
در فوریه، نرخهای حمل الانجی به کمترین حد در پنج سال اخیر رسیدند، زیرا ناوگان جهانی گسترش یافت و قیمتهای بالاتر در اروپا، محمولههای آمریکایی را ترغیب کرد تا در اقیانوس اطلس بمانند و به سمت آسیا سفر نکنند و کاهش زمان سفرها باعث در دسترس بودن نفتکشها شد.
به گفته افغان، با این حال طی دو هفته گذشته، حمل الانجی به اروپا و آسیا هر دو از نظر سودآوری مشابه بوده است، بنابراین محمولههای مربوط به قراردادهای کوتاه مدت و فوری (spot) اکنون از طریق دماغه امید نیک به سمت آسیا حرکت میکنند که باعث افزایش میانگین مدت زمان سفر و کاهش کشتیهای قابل اجاره میشود.
بر اساس این گزارش، جنگ اسرائیل و ایران نگرانیهایی را مبنی بر اینکه تهران ممکن است تنگه هرمز را ببندد و عملیات تلافیجویانه بیشتری انجام دهد، برانگیخته بود.
یک منبع آگاه در این باره گفت در نتیجه این تنش ها، مالکان کشتیها از اجاره آن ها منصرف شدند و این امر باعث کاهش دسترسی به نفتکشها و افزایش قیمتها شد.
انتهای پیام/