افزایش تماس‌ها با سامانه‌های مشاوره بهزیستی در مدت اخیر / فعالیت شبانه‌روزی تیم‌های اورژانس اجتماعی

سیدحسن موسوی‌چلک؛ معاون حمایت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی از آمادگی کامل سامانه‌های مشاوره تلفنی این سازمان برای پاسخگویی به نیازهای روانی و اجتماعی مردم در شرایط بحرانی خبر داد.

وی گفت: در شرایط فعلی کشور، دو سامانه تلفنی 123 و 1480 سازمان بهزیستی به صورت 24 ساعته و کاملاً رایگان آماده ارائه خدمات مشاوره روانشناختی و حمایت اجتماعی به شهروندان هستند.

موسوی چلک گفت: در گذشته بیشتر تماس‌های سامانه 123 با موضوعاتی مانند همسرآزاری، کودک‌آزاری، سالمندآزاری، فرار از منزل و پیشگیری از خودکشی بود اما با توجه به شرایط خاص این روزها و متفاوت شدن نیازهای روانی و اجتماعی مردم نوع تماس‌ها نیز دستخوش تغییر شده است.

وی با اشاره به افزایش مراجعه تلفنی به سامانه‌های مشاوره‌ای گفت: در مدت اخیر بیش از 27 هزار تماس با سامانه 1480 برقرار شده است که از این تعداد، 2110 مورد مربوط به افرادی بوده که در محل وقوع انفجار یا حادثه حضور داشته‌اند و نیاز به حمایت روانی فوری داشته‌اند.

موسوی چلک افزود: بررسی‌های ما نشان می‌دهد در استان تهران تماس‌های روزانه با سامانه‌های 123 و 1480 رو به افزایش است. بخشی از این افزایش به دلیل اطلاع‌رسانی گسترده‌تر درباره خدمات مشاوره‌ای سازمان بهزیستی است.

معاون حمایت اجتماعی سازمان بهزیستی ادامه داد: تیم مدیریت بحران ما در تهران بسیار فعال است و در محل‌هایی که مورد آسیب یا حمله موشکی قرار می‌گیرند، بلافاصله تیم‌های اورژانس اجتماعی با هماهنگی کمیته مدیریت بحران استان حضور می‌یابند تا خدمات روانی و اجتماعی لازم را به آسیب‌دیدگان ارائه دهند.

وی خاطرنشان کرد: نماینده سازمان بهزیستی به‌صورت دائمی در کمیته مدیریت بحران تهران حضور دارد و برنامه‌ریزی شده تا حضور میدانی و توان مداخلاتی تیم‌های تخصصی اورژانس اجتماعی در سراسر کشور تقویت شود.

موسوی‌چلک همچنین از بررسی امکان استفاده از ظرفیت نیروهای داوطلب متخصص در حوزه روانشناسی، مشاوره و مددکاری اجتماعی خبر داد و گفت: در تلاش هستیم با جذب و سازماندهی نیروهای داوطلب، پوشش خدمات روانی به مردم را افزایش دهیم.

به گزارش خبرآنی؛ سامانه 123، خط تلفنی اورژانس اجتماعی بهزیستی است که به فوریت‌های اجتماعی پاسخ می‌دهد. این سامانه برای مواردی مانند کودک‌آزاری، همسرآزاری، سالمندآزاری، خودکشی، فرار از منزل و بحران‌های خانوادگی فعال است و خدمات میدانی نیز ارائه می‌دهد.

سامانه 1480، این خط مشاوره تلفنی رایگان بهزیستی خدمات روانشناختی، خانوادگی، تربیتی، ازدواج و تربیت فرزند را از طریق کارشناسان روانشناس ارائه می‌دهد. فعالیت این سامانه نیز به صورت شبانه‌روزی بوده و در مواقع بحران، تمرکز بیشتری بر مشاوره‌های اضطراری دارد.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.