به گزارش پایگاه خبری خبر آنی، علیرضا رحمتی با بیان اینکه آلودگی هوا علاوه بر تأثیرات منفی که بر سلامت جسمی میگذارد، پیامدهای روانی و اجتماعی جدی نیز دارد گفت: قرارگرفتن در معرض آلایندههای هوا میتواند باعث بروز اختلالات روانی همچون افسردگی، استرس و اضطراب شود. همچنین کیفیت زندگی اجتماعی افراد و روابط آنها را به شدت تحتتأثیر قرار میدهد.
وی با اشاره به نقش صنعت و فعالیتهای تولیدی در آلودگی هوا، افزود: زمانی که شاخص آلودگی به حد بحرانی میرسد، واحدهای صنعتی تعطیل میشوند و خطوط تولید میخوابند. این تعطیلیها هزینههای اقتصادی بیشماری را به صنعت کشور تحمیل میکند. همچنین هزینههای سرسامآوری نیز به سیستم بهداشت و درمان کشور وارد میشود که غیرقابل جبران هستند.
رئیس مرکز آموزش و ارتباط با صنعت پژوهشکده محیطزیست، قانون هوای پاک را که در سال ۱۳۹۶ ابلاغ شد، چارچوب قانونی مهمی برای مدیریت آلودگی هوا دانست و ادامه داد: بر اساس مطالعات جهانی و استانداردهای بینالمللی، حدود ۶۵ درصد آلودگی هوا ناشی از سوختهای فسیلی و ۳۵ درصد ناشی از فرایندهای تولیدی با فناوری قدیمی است که بهرهوری و بهسوزی مناسبی ندارند. این تبعات، تنها محدود به بخشهای زیستمحیطی نیست و انسان و تمام ابعاد زندگی او را تحتالشعاع قرار میدهد.
رحمتی با بیان اینکه موضوع مصرف سوخت یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار در آلودگی هوا در کشور ما است، گفت: وظیفه وزارت نفت است که طبق قانون هوای پاک، سوخت استاندارد را تولید کند و به دست مردم برساند. متأسفانه این اتفاق هنوز نیفتاده است.
وی افزود: جایگاههای سوخت نیز باید به سیستمهای کنترل آلودگی مجهز شوند. سازمان حفاظت محیطزیست، مسئول پایش این موارد است و گزارش پیشرفت دستگاهها را به مراجع قضائی نیز اعلام میکند.
رئیس مرکز آموزش و ارتباط با صنعت پژوهشکده محیطزیست همچنین با اشاره به مشکلات ناشی از عدم اجرای کامل وظایف دستگاهها عنوان کرد: اگرچه قانون هوای پاک، وظایف دستگاههای مختلف را بهوضوح مشخص کرده؛ اما مشکل اصلی در عدم پیگیری و نظارت صحیح بر اجرای این وظایف است.
رحمتی افزود: خوشبختانه در دولت جدید، معاونت اجرایی ریاستجمهوری به طور مستمر و هر ۲ ماه یکبار، کارگروههایی را با حضور دستگاههای ذیربط تشکیل میدهد تا پیشرفت برنامههای قانون هوای پاک را بررسی کنند.
وی با اشاره بر لزوم ارزیابی اقتصادی دقیق خسارات ناشی از آلودگی هوا اظهار کرد: باید خسارات ناشی از آلودگی هوا و تغییر اقلیم را به صورت ریالی محاسبه کنیم. زمانی که این ضرر به طور کامل احصاء شود میتوانیم مطالبات عمومی و اجتماعی را برای تخصیص بودجه و راهکارهای مؤثر در این زمینه افزایش دهیم.
رحمتی که در یک برنامه رادیویی سخن میگفت، افزود: استفاده از ناوگان حملونقل عمومی، جایگزینی انرژیهای پاک نظیر پنلهای خورشیدی و توسعه فضای سبز شهری با گونههای گیاهی مقاوم از جمله راهکارهای اساسی برای بهبود وضعیت است.