به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، محمد احمدی؛ معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ملی پست در یادداشتی که در اختیار خبرآنی قرار داده است به مناسبت روز جهانی صنایع دستی، به تشریح نقش پست در رونق کسب و کار هنرمندان تولید کننده صنایع دستی کشور پرداخته است.
متن این یادداشت به شرح ذیل است:
شرکت ملی پست با بهرهگیری از شبکه گسترده مویرگی توزیع مرسولات که از شهرها گرفته و تا دل روستاها، مناطق عشایری و حتی کوهستانی مانند اردبیل و جنگلی مانند گیلان و کویری مانند سیستان و بلوچستان ادامه دارد.
بازاری به وسعت ایران به وجود آورده است تا هنرمندان و صاحبان صنایع دستی خرد و کلان بتوانند به راحتی دستساختههای خود را برای مشتریانشان ارسال کنند. مسیری که هر سال نسبت به سال قبل شتاب بیشتری به خود میگیرد.
در یک نمونه، رشد ارسال مرسولات صنایع دستی هنرمندان اردبیلی به ویژه مَسنَد بافی و گلیم بابافی توسط پست، از ابتدای امسال تا به امروز نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 57 درصد بیشتر شده است.
بررسی آمار عملکردی سال 1403 در مقایسه با 1402 هم نشان میدهد، تجارت الکترونیک در زمینه صنایع دستی تنها در این استان 49 درصد افزایش داشته است. تجارت الکترونیک فرایندی سه بعدی و دارای ابعاد مالی، عملیاتی و فناورانه است که با حذف شکاف دیجیتال و ایجاد دسترسی همگانی به آن، یک اکوسیستم اقتصادی در زیست بوم کسب و کارهای مجازی ایجاد کرده است.
شرکت ملی پست به عنوان حلقه واسط در این زیست بوم، از طریق ایجاد یک سکوی عملیاتی، در کنار فعالان این بازار قرار گرفته است. به همین دلیل است که مدعی هستیم، پست به عنوان یک زیرساخت ملی، نقش اساسی در توسعه تجارت الکترونیک از سبلان تا مکران و از سرخس تا هویزه ایفا میکند.
هرچند که وضعیت موجود با برنامه هدف گذاری شده هنوز فاصله بسیار دارد و معتقدیم بهبود سرعت و توجه مضاعف به کیفیت خدمات میتواند این بازار پرتقاضا را جذابتر کند. بازاری که نه تنها رونق کسب و کار صاحبان مشاغل خرد و کلان صنایع دستی را به همراه دارد، بلکه به عنوان عاملی موثر در رشد شاخص توسعه اقتصاد دیجیتال به شمار می آید و در دادههای اقتصادی این حوزه نیز تاثیر مستقیم دارد.
این نگاه کلان شرکت ملی پست به ارسال مرسولات تجارت الکترونیک که بخش بزرگی از آن مربوط به صنایع دستی میشود، موجب شد در سال 1402 نمایشگاه بینالمللی با عنوان «صنعت پست، تجارت الکترونیک و لجستیک هوشمند» برگزار شود تا فرصتی برای آشنایی بیشتر فعالان این عرصه نسبت به ظرفیتهای لجستیکی و ارسال مرسولات به وجود آید. موضوعی که موجب شد از آن سال به بعد، این بستر بهتر شناخته شده و روز به روز ارسال انواع مرسولات تجارت الکترونیک داخلی و خارجی، به ویژه صنایع دستی هنرمندان کشور شتاب بیشتری به خود بگیرد. امروزه اغلب هنرمندان صنعتگر، پست را به خوبی میشناسند.
از فیروزه کاران اصفهانی و ترمه بافان یزدی گرفته تا چادرشب بافان گیلانی و زنان سوزندوز سیستان و بلوچستان؛ همه بخش عمده ای از سفارشات مشتریانشان در شهرها و روستاهای کشور را در بستر شرکت ملی پست به مقصد میرسانند زیرا هم شبکه توزیع پست گسترده است و هم قیمتهای ارسال مرسولات استطاعت پذیرتر و مقرون به صرفهتر از بقیه سکوها است؛ البته که بخش خصوصی نیز در این زمینه به یاری پست آمده و به گسترده شدن این بستر کمک کرده است.
در یک نمونه پست استان گیلان با بهره مندی از ظرفیتهای این بخش در راستای حمایت از محصولات بومی محلی، دست به افزایش شمار نمایندگیهای پستی روستایی زده و گام موثری در این زمینه برداشته است. همکاری پست استان گیلان با فروشگاههای فعال در زمینه کسب و کارهای اینترنتی به ویژه صنایع دستی، طی دوسال اخیر افزایش چشمگیری داشته است به طوریکه در سه ماهه نخست امسال، تعداد فروشگاههای طرف قرار داد با پست گیلان به 136 فروشگاه افزایش یافته است.
با انعقاد این قراردادهای همکاری، سهم ترافیکی مرسولات حاصل از تجارت الکترونیک 144 درصد بیشتر شده است. ایجاد بازاری به وسعت ایران، شعاری است که برای توسعه کسب و کار هنرمندان صنایع دستی و صاحبان حرف و مشاغل مرتبط با آن در شرکت ملی پست تعریف شده بود. شعاری که امروزه شاهد به ثمر نشستن آن هستیم و روز به روز در حال گسترش نیز است.
انتهای پیام/