به گزارش پایگاه خبری خبر آنی، اکبر نصراللهی رئیس دانشکدگان جامعه و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی در همایش ملی مدیران زن وزارت جهاد کشاورزی، با اشاره به تحولات بنیادین در میدان رسانهای و چالشهای روزافزون این وزارتخانه، اظهار کرد: زنان و رسانهها دو رکن اساسی برای عبور از بحرانهای ساختاری، فرهنگی و مدیریتی در عرصه کشاورزی هستند.
وی نقش بانوان را در حوزههای کشاورزی، دامداری و باغداری، همپای مردان و حتی فراتر از آن دانست و گفت: زنان با تکیه بر قدرت شبکهسازی و مهارت در کمپینسازی میتوانند کنش جمعی هدفمند، هوشمندانه و مسئولانهای را برای رفع ناترازیها، افزایش راندمان تولید، تأمین سلامت غذایی و ارتقا امنیت غذایی شکل دهند.
وی با اشاره به ابعاد مختلف بحران در بخش کشاورزی، تصریح کرد: بخشی از این بحرانها ریشه در عوامل زیرساختی، اقتصادی، طبیعی و مدیریتی دارند و بخشی دیگر ناشی از ضعفهای فرهنگی، آموزشی و ترویجی هستند. بهعنوان مثال، بیش از ۹۰ درصد روغن و ۳۵ درصد شکر کشور وارداتی است، حدود ۲۵ تا ۳۵ درصد محصولات کشاورزی پسماند میشود و ایران در ضایعات میوه رتبه اول جهانی را دارد. این آمارها هشداری جدی است و نشان میدهد که بدون اصلاح رفتار مصرف و الگوی تولید، نمیتوان به امنیت غذایی رسید.
نصراللهی تأکید کرد: بانوان، بهویژه زنان فعال در وزارت جهاد کشاورزی، بهدلیل نقش محوری در اقتصاد خانواده و تأثیرگذاری بر الگوی مصرف، با اتخاذ راهبردهای «جهاد روایت»، کمپین سازی و کنشگری رسانهای مؤثر، نقش تعیینکنندهای در این مسیر دارند.
رئیس دانشکدگان جامعه و رسانه با بیان اینکه «مسائل بخش کشاورزی، مسائل همه مردم ایران است»، اظهار کرد: از لحظه بیداری تا هنگام خواب، هر ایرانی با کشاورز و محصولات کشاورزی در ارتباط است. بنابراین ظرفیت عمومی برای مشارکت در حل این چالشها وجود دارد و باید از طریق رسانهها فعال شود.
وی با اشاره به جایگاه بانوان در این حوزه خاطرنشان کرد: زنان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل میدهند. از ۱۱ میلیون نیروی کار روستایی و عشایری، ۶.۵ میلیون نفر زن هستند و بانوان حدود ۲۰ درصد از شاغلان وزارت جهاد کشاورزی را تشکیل میدهند. در صورت آموزش و توانمندسازی، این سرمایه انسانی میتواند نقشی تعیینکننده در حفظ منابع طبیعی و تحقق امنیت غذایی ایفا کند.
نصراللهی با اشاره به پدیده «ارتباط جمعی شخصی» بهعنوان یکی از تحولات عمیق در عرصه رسانهای گفت: امروز هر فرد یک کنشگر و هر گوشی یک رسانه است. در چنین شرایطی، روایتگری به موقع و برتر و منطبق با واقعیت، تعیینکننده موفقیت کنشگری اجتماعی است.
به گفته رئیس دانشکدگان جامعه و رسانه، در حال حاضر کشور با «بحران روایت» و کنشگری مؤثر در موضوعات راهبردی مواجه است؛ یعنی کنشگری مؤثر و بموقع از سوی رسانهها و فعالان اجتماعی در بسیاری از حوزهها انجام نمیشود و همین خلأ، موجب تبدیل مخاطره به بحران و پیچیدهتر شدن مسائل میشود.
وی افزود: با افزایش کنشگران در حوزههای مختلف و پیچیدهتر شدن ابزارهای رسانهای، تنها کسانی موفق خواهند بود که بتوانند روایتگری سریع، صحیح، و قابل اعتماد ارائه دهند. این مسئله، نیازمند آشنایی عمیق با سواد رسانهای و توانایی طراحی و اجرای کمپینهای رسانهای مؤثر است.
رئیس دانشکدگان جامعه و رسانه در ادامه، دستیابی به اهداف کلان جهاد کشاورزی را منوط به اتخاذ رویکرد و راهبردهای مناسب رسانهای دانست و گفت: حفظ و پایداری منابع طبیعی، ارتقا سلامت مواد غذایی، افزایش راندمان و کاهش ضایعات محصولات، تغییر نگرشها و الگوها، الگوسازی از تجارب موفق، جلب مشارکت مردم، آگاهیبخشی، پوشش رسانهای خدمات و تقویت اعتماد اجتماعی، تنها در صورت بهرهگیری از راهبردهای سواد رسانهای، واقعنمایی و کنشگری فعال قابل تحقق است.
به گفته این استاد رسانه، سواد رسانهای و مجازی یعنی مهارت شناخت پیامها، ابزارها، مخاطبان، رقبا، رویکردها، راهبردها و تاکتیکها و نیز توانایی تولید پیام بهموقع و حرفهای، و استفاده هوشمندانه و اثربخش از رسانهها برای انتشار آن است
نویسنده کتاب «مدیریت پوشش اخبار بحران» با تأکید بر ضرورت واقعنمایی در روایت مسائل کشاورزی گفت: کشاورزان ایرانی انسانهایی پرتلاش، شریف و متعهد هستند. اگر واقعیتهای این قشر نشان داده شود، ضمن افزایش آگاهی عمومی، انگیزه برای مشارکت در حل مشکلات نیز بیشتر خواهد شد. حتی بیان بخشی از واقعیتهای منفی، اگر همراه با راهکار باشد، باعث افزایش مشارکت عمومی خواهد شد.
نصراللهی در ادامه، کمپینسازی را راهبرد اصلی برای شکلگیری کنش جمعی توصیف کرد و گفت: کمپینسازی حرفهای، فرآیندی چندرسانهای، هدفمند، برنامهریزیشده و مبتنی بر سواد رسانهای است که میتواند افکار عمومی را نسبت به مسائل حساس کند و مردم را به مشارکت فعال وادارد.
رئیس دانشکدگان جامعه و رسانه با اشاره به نمونههایی از کمپینهای موفق همچون «من و ماسک» در دوران کرونا و کمپینهای بومی وزارت جهاد کشاورزی نظیر «نه به پلاستیک»، «مصرف بهینه آب»، «ترویج کشاورزی سالم»، «از مزرعه تا سفره» و «زمین مادر ماست؛ با او مهربان باش»، افزود: طراحی این کمپینها باید با استفاده از ظرفیت چهرههای محلی، رسانههای بومی و بستر شبکههای اجتماعی صورت گیرد و روایتها باید متناسب با زبان، فرهنگ و زیستبوم هر منطقه باشد.
وی در پایان تأکید کرد: اگر خواهان امنیت غذایی، توسعه پایدار منابع طبیعی و ارتقا کیفیت زندگی روستایی هستیم، باید رسانه را در خدمت توسعه و مشارکت عمومی قرار دهیم و زنان وزارت جهاد کشاورزی باید پیشگام این جهاد رسانهای باشند.