به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، در سال 96، دولت بر اساس ماده 58 برنامه ششم توسعه مکلف شد 2000 دستگاه واگن برای کلانشهرها که از این تعداد سهم تهران 630 واگن بود، تأمین کند؛ بر همین اساس مناقصه بین المللی ساخت واگن ها برگزار و شرکت واگن سازی تهران و شرکای چینی آن به عنوان برندگان مناقصه ساخت 630 واگن برنده شدند اما ابلاغ قرارداد چند سال به طول انجامید و تأمین منابع مالی این امر که طبق قانون بودجه سال 1399 کل کشور، دولت مجاز بود اقدامات قانونی لازم برای تأمین سهم 15 درصد تسهیلات مالی خارجی را انجام دهد، میسر نشد.
در کش و قوس های پیش آمده، دولت وقت زیربار پرداخت این هزینه نرفت و شهرداری هم توان پرداخت آن را نداشت اما مدیریت کنونی شهر تهران آستین ها را برای کمک به اجرای این قرارداد بالا زد و دولت شهید رئیسی این گره را باز کرد و متعهد به پرداخت 15 درصد پیش پرداخت ساخت واگن ها شد.
اما علیرضا زاکانی؛ شهردار تهران در سفری که سال 1402 به چین داشت، با افزودن 25 درصدی به متمم قرارداد تعداد واگن ها را از 630 به 791 دستگاه واگن افزایش داد و مقرر شد شهرداری حدود 10 درصد از 15 درصد مبلغ پیش پرداخت را به دولت به صورت ریالی قرض بدهد اما با شهادت آیت الله رئیسی؛ رئیس جمهور سابق کشورمان، پرداخت 5 درصد باقی مانده با مشکل مواجه شد.
با این حال این موضوع با حمایت دولت چهاردهم همراه شد و پزشکیان نیز در دی ماه سال گذشته وعدههایی برای کمک به اجرای قرارداد داد و طی دستوری از وزارت کشور خواست این موضوع تحویل واگن ها پیگیری شود.
حجت الاسلام سیدمحمد آقامیری؛ عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درباره آخرین وضعیت اجرای این قرارداد به خبرنگار خبرآنی، گفت: هرمزی؛ معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران به همراه نصرتی؛ رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری ها و نمایندگانی از وزارت کشور در چین حضور دارند تا امور مربوط به قرارداد را پیگیری کنند.
وی با بیان اینکه توافقات مربوط به خرید واگن ها نهایی شده و نحوه واگذاری و ارسال واگن ها در حال بررسی است، ادامه داد: برای پرداخت هزینه نیز نمایندگان وزارت کشور مذاکرات لازم را با طرف چینی انجام می دهند.
علیرضا زاکانی؛ شهردار تهران نیز اعلام کرده بود که پیش نمونه واگن ها ساخته شده، تست های عملیاتی آن آغاز شده و امیدواریم از پایان امسال قطارهای جدید را در مترو تهران ببینیم.
به گزارش خبرآنی، تهران با 7 خط مترو و 160 ایستگاه، حدود 1400 واگن فعال دارد و سال هاست با کمبود حداقل 1500 واگن نیز مواجه است و فرسودگی واگن های موجود نیز به یکی از دغدغه های جدی برخی از مدیران شهری تبدیل شده است. با این حال، رنگ واقعیت گرفتن حمایت و همراهی دولت، تحرک جدی در اجرای قرارداد و ورود تدریجی واگن ها می تواند گره بزرگی از مشکلات این ناوگان انبوه بر را باز کند و سرفاصله حرکت قطارها در خطوط شلوغ مترو را کاهش دهد.
انتهای پیام/