بهگزارش پایگاه خبری خبرآنی، حجتالاسلام طباطبائی در ادامه آموزش احکام انجام مناسک حج، گفت: روز دهم ذیالحجه پس از رمی جمره اول، حاجی باید قربانی کند اما از آنجا که اجازه حضور در قربانگاه ندارد افرادی به نیابت این کار را انجام میدهند، اما شما باید پیش از آن، وکالت کامل دهید تا شخصی که از طرف شما به قربانگاه میرود، قربانی را انجام د هد.
بدانید که این قربانی، هیچ فایدهای برای خداوند ندارد. هدف قرآن این است که دلهای شما به نور تقوا نورانی شود. قربانی کردن، نماد گذشت و ایثار از مال و دارایی است. در این مرحله، به هدف نهایی و اینکه گوشت قربانی چه میشود یا کجا میرود، کار نداشته باشید.
.
برخی از مراجع بزرگوار تقلید معتقدند که قربانی باید به سه قسمت تقسیم شود و یک قسمت از آن به فقرای شیعه اختصاص یابد. اما یافتن فقیر شیعه در قربانگاه فعلی، امکانپذیر نیست. به همین دلیل، باید از پیش از فقیر در وطن خود وکالت بگیرید. سپس شخصی که وکیل شما میشود، قربانی را در قربانگاه انجام دهد. در نامهای که به وکیل خود میدهید، قید کنید که مقلد فلان مرجع هستید که قائل به تثلیث (تقسیم سه گانه) و مصالحه است. وکیل شما، سهم فقرا را به وکالت از ایشان دریافت کرده و در آنجا رها میکند (یا به مصرف میرساند). سپس شما در ایران، معادل پولی آن سهم گوشت را با فقیر مصالحه کرده و پرداخت میکنید. اما متاسفانه انجام این کار بسیار دشوار است.
یکی از توصیهها این است که خود حاجی نیز از گوشت قربانی بخورد، اما مامورین سعودی اجازه نمیدهند گوشت از داخل کشتارگاه خارج شود. بلکه گوشتها به سردخانهها منتقل میشوند تا بعداً مورد استفاده قرار گیرند.
پس از قربانی، واجب بعدی حاجی، گذشت از زیباییهای ظاهری و تراشیدن سر است (حلق یا تقصیر). در هنگام تراشیدن سر بگو: "خدایا، به هر تار مویی که از من جدا میشود، نوری به من عنایت فرما." پس از تراشیدن سر، موها را جمع کن و درون نایلون جداگانه، زیر فرش خیمهات در منا دفن کن؛ بگذار اینها در منا بمانند. اینگونه، حاجی میشوی. حاجی یعنی کسی که از مال دنیا، زیباییها و تعلقات مادی میگذرد.
پس از انجام این اعمال، حاجی از احرام خارج میشود و تمام محرمات احرام بر او حلال میشود، به جز دو مورد: اول، استفاده از بوی خوش و هر آنچه که عطرآگین است؛ و دوم، روابط زناشویی و لذتهای جنسی بین زن و شوهر. در این مرحله، زن و شوهر مانند خواهر و برادرند و حق همسری و ازدواج (از نظر تمتعات) را ندارند، تا زمانی که اعمال بعدی (طواف زیارت و...) را انجام دهند.
بنابراین، این دو چیز همچنان بر حاجی حرام هستند و چگونگی حلال شدن آنها در ادامه بیان خواهد شد. پس از انجام سرتراشی (برای مردان) یا کوتاه کردن مو و ناخن (برای زنان)، همه چیز بر حاجی حلال میشود، به جز روابط زناشویی (که زن و شوهر در این مرحله محرم ولی بدون حق لذت هستند) و استفاده از بوی خوش. انشاءالله به یاری و لطف خداوند متعال، با انجام بقیه اعمال، این موارد نیز حلال خواهند شد.
انتهای پیام/