ایجاد مرکز دانش‌بنیان و مقابله با تحریم‌ها برای تامین نیازهای هوانوردی

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ایجاد مرکز اقتصاد دانش‌بنیان و مقابله با تحریم‌ها خبر داد و گفت: کلید حل چالش‌های صنعت هوانوردی در پشتیبانی صنعتی صنایع دانش‌بنیان نهفته است.

حسین پورفرزانه - معاون وزیر راه و شهرسازی - در گفت‌وگو با خبرآنی، با تأکید بر نقش حیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعه صنعت هوانوردی کشور، تصریح کرد: تقویت پشتیبانی صنعتی به‌ ویژه در حوزه دانش‌بنیان، کلید عبور از چالش‌های فعلی صنعت هوانوردی است.

وی با اشاره به چهار رکن اصلی صنعت هوانوردی اظهار کرد: رکن اول "ناوگان" است که شامل وسیله حمل و نقل بار و مسافر می شود. رکن دوم "فرودگاه" است که وظیفه حمایت‌های زمینی و ناوبری پرواز و موضوعات خدمات زمینی ناوگان را انجام می‌دهد. رکن سوم "صنعت پشتیبان" و رکن چهارم نیز "نیروی انسانی" است که در این میان، صنعت پشتیبان وظیفه پشتیبانی صنعتی از ناوگان و فرودگاه‌هاست. برای مثال یک هواپیما برای اینکه عملیاتی پرواز کند، نیازمند پشتیبانی صنعتی است.

وی افزود: پشتیبانی صنعتی در چند حوزه انجام می‌شود که شامل دفاتر طراحی قطعه هواپیما، صنایع ساخت قطعات، صنایع ساخت هواپیما، مراکز تعمیر و نگهداری قطعات و ناوگان و در نهایت مراکز تامین کالاست.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه در شرایطی که کشورها به سازندگان خارجی دسترسی دارند، اهمیت صنعت پشتیبان کمتر به چشم می‌آید، افزود: صنعت پشتیبان زمانی که یک کشور رابطه مستقیم با سازنده اصلی دارد خودش را نشان می‌دهد. صنعت پشتیبان معمولا در خارج از کشور است اما برای کشور ما که در شرایط خاص و محدودیت‌های بین‌المللی قرار دارد، خوداتکایی در این حوزه نه‌تنها ضروری بلکه راهبردی است و باید با حمایت حاکمیتی تقویت شود.

پورفرزانه از ایجاد مرکز اقتصاد دانش‌بنیان و مقابله با تحریم‌ها خبر داد و گفت: در این مرکز، کارگروه‌هایی برای احصاء نیازهای ناوگان و فرودگاه‌ها در حوزه‌های مختلف تشکیل شده‌اند و تلاش می‌شود با شناسایی و تعیین نیازمندی مشتری و از طرف دیگر شناسایی ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و توان مهندسی داخلی، ارتباط مؤثری میان "متقاضی"، "مجری" و "سرمایه‌گذار" برقرار شود.

وی هدف نهایی این برنامه را ایجاد یک «مثلث صنعت پشتیبان» عنوان کرد و افزود: پیش از این فعالیت‌هایی در این حوزه به‌صورت پراکنده انجام شده بود و مراکز دانش بنیان یا مراکزی که نیازهای صنعت را احصا کند وجود نداشت و ما در سازمان هواپیمایی کشوری با راه‌اندازی «نهضت بومی‌سازی»، تمرکز بر تجمیع توانمندی‌ها، هماهنگی‌ها و برنامه‌ریزی هدفمند را در دستور کار قرار دادیم تا نیازهای واقعی صنعت با ظرفیت‌های بالفعل تولید و تأمین در کشور پیوند بخورد و فرآیند بومی‌سازی با سرعت و دقت بیشتری پیش برود که نتایج این اقدام به‌زودی در بخش‌های مختلف صنعت هوایی کشور مشهود خواهد بود.

وی در پاسخ به اینکه در کدام بخش صنعت هوایی نیاز بیشتری به سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذاران وجود دارد، گفت: در حوزه ساخت قطعات هواپیما در کلاس‌های مختلف، ساخت تجهیزات فرودگاهی و تجهیزات مختلف و ساخت سیمولاتورها آمادگی داریم از همه سازندگان، شرکت‌های دانش بنیان داخلی و خارجی علاقه‌مند در این حوزه دعوت کنیم که نیاز صنعت را تامین کنند و برای آنها تسهیل‌گری انجام دهیم.

معاون وزیر راه وشهرسازی اظهار کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان نیاز دارند که خرید قطعه تضمینی از آنها صورت گیرد. به اندازه کافی هم سرمایه‌گذار در کشور داریم که این اطمینان را به شرکت‌های دانش بنیان بدهیم. این تضمین خرید که با تجمیع نیاز همراه می‌شود بزرگترین حمایت از یک شرکت دانش بنیان خواهد بود. در حقیقت سازمان هواپیمایی به عنوان نقطه اتصال شرکت دانش بنیان و بخش دانشگاهی با شرکت‌های صنعتی و سرمایه‌گذاران است.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.