به گزارش گروه دانشگاه پایگاه خبری خبرآنی، در نشست شورای دانشگاه تربیت مدرس، گزارشی از فعالیتهای دانشکده مهندسی شیمی ارائه شد.
احمدرضا بهرامیان رییس دانشکده مهندسی شیمی به معرفی کوتاهی از دانشکده پرداخت و گفت: دانشکده مهندسی شیمی دارای 6 گروه و 33 عضو هیات علمی می باشد که ازاین تعداد 12 نفر استاد، 12 نفر دانشیار و 9 نفر استادیار هستند.
رییس دانشکده مهندسی شیمی ضمن معرفی اساتید برتر و اثرگذار این دانشکده به نقش مهم آنها در مسئولیت اجتماعی و اثرگذاری اجتماعی اشاره کرد.
وی گفت: در 3 سال گذشته سرانه مقالات ISI اعضای هیات علمی دانشکده 4.3 و سرانه کل مقالات پژوهشی سالانه آن ها 4.8 می باشد. بر اساس داده های سامانه علم سنجی نیز سرانه مقالات پژوهشی هر استاد 122 مقاله می باشد.
بهرامیان در ادامه به نقاط قوت دانشکده مهندسی شیمی از جمله اعضای هیات علمی برجسته، قطب های علمی فعال، پژوهش های کاربردی، آزمایشگاه های تخصصی، ارتباط با صنایع مختلف، مشارکت فعال در کمیته های شورای عالی برنامه ریزی مهندسی شیمی و شاخص های تولید علمی اشاره کرد.
نیازها و موانع دانشکده؛ از هزینههای بالای پژوهش تا فرسودگی تجهیزات آزمایشگاهی
وی تمرکز انحصاری بر تحصیلات تکمیلی و غفلت از مقطع کارشناسی، تقویت پژوهش های پیش رفته، کاهش تنوع دانشجویی و جذب دانشجوی کیفی، هزینه های بالای انتشار مقالات کیفی تجربی، مشکلات بازنشستگی اساتید در سه تا پنج سال آینده، فرسودگی تجهیزات آزمایشگاهی، کمبود فضای اداری و آزمایشگاهی، محدودیت بودجه های پژوهشی و عدم خوداتکایی مالی مطلوب در پژوهش و کمبود برنامه های جذاب بین المللی را از جمله نیازها و چالش های دانشکده عنوان کرد.
رییس دانشکده مهندسی شیمی با اشاره به برنامه دانشکده در سال 1404-1405 عنوان کرد: این برنامه ها و راهبردها شامل درآمدزایی آموزشی و پژوهشی و کم نیازی به بودجههای دولتی، توسعه آموزش و پژوهش کیفی و به روز و قرار گرفتن در بین دانشگاههای مطرح جهان ، ایجاد زیست بوم خلاقیت و نوآوری و کمک به حل مسائل پیچیده (Wicked Problems) در کشور و جهان، توسعه روابط علمی/فناوری با جامعه و صنعت کشور و با دانشگاههای جهان و گسترش علم و ارتباطات و همکاریهای علمی در سطح ملی، منطقهای و جهانی می باشد که در راستای اهداف طرح تحول راهبردی دانشگاه است.
ترکیب عرضه و تقاضا، آموزش و پژوهش؛ کلیدهای تحول راهبردی دانشکده در سال آینده
بهرامیان، ترکیب عرضه محوری و تقاضا محوری، اجتماع درون مداری و برون مداری، ترکیب آموزش، پژوهش و مهارت و تلفیق فضای علمی و فرهنگی را از ویژگی های طرح تحول راهبردی دانشکده در سال 1404-1405عنوان کرد و گفت: بازنگری دوره ها و بسته های درسی و راه ندازی دوره های جدید، بازنگری فرآیندهای آموزشی و پژوهشی در دانشکده، ایجاد توازن در پژوهش های عرضه محور و تقاضامحور در تعریف طرح تحقیق دانشجویان، جذب حمایت های مالی/تجهیزاتی برای پروژه های پژوهشی، ایجاد زیست بوم پژوهشی و شرکت های دانش بنیان و بهبود شرایط جذب و حفظ دانشجویان کیفی را از مهمترین راهبردها در این راستا برشمرد.
وی در پایان بر اهمیت حفظ و نگهداری و به روزرسانی تجهیرات و زیرساخت های آزمایشگاهی دانشکده تاکید کرد.
انتهای پیام/