به گزارش گروه پارلمانی پایگاه خبری خبرآنی، نشست مشترک مرکز پژوهشهای مجلس و وزارت علوم با حضور بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهشهای مجلس و حسین سیمایی صراف، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات در محل این وزارتخانه برگزار شد.
نگاهداری در این نشست با بیان اینکه وزارت علوم بیشترین ارتباط را میتواند در نسبت با بقیه وزارتخانهها با مرکز پژوهشهای مجلس داشته باشد، گفت: دیگر وزارتخانهها موضوع کار مرکز پژوهشها هستند ولی وزارت علوم غیر از موضوع کار، بستر و ابزار کار مرکز پژوهش های مجلس را در اختیار دارد که همان هیات علمی دانشگاه ها هستند. بنابراین این امر می تواند منشاء ارتباط بیشتری بین مرکز و وزارت علوم باشد.
وی سپس به تشریح فعالیتهای مرکز پژوهشهای مجلس پرداخت و گفت: وظیفه ما در مرکز پژوهشها این است که در مورد هر طرح و لایحهای که در مجلس مطرح است طبق قانون نظر خود را اعلام کنیم.
رییس مرکز پزوهشهای مجلس، ادامه داد: در کنار این کار یکی از کارویژههای مرکز پژوهشها انتشار گزارشهای نظارتی در مورد اجرای قوانین در کشور است. همچنین گزارش راهبردی در مورد موضوعات کلان منتشر میکنیم.
وی با اعلام این خبر که مرکز پژوهشها در سال گذشته هزار گزارش منتشر کرده است، تصریح کرد: 4800 نشست هم برای استفاده از ظرفیت اندیشکده ها، پژوهشکدهها و مراکز علمی و نخبگانی در مرکز پژوهشها برگزار شده است.
نگاهداری با تشبیه این مرکز به لولای در گفت: یک سمت این در به سمت نظام علم و فناوری باز می شود و سمت دیگر آن به سمت نظام قانونگذاری و حکمرانی گشوده میشود.
رییس مرکز پژوهشهای مجلس از حضور کارشناسان این مرکز در 3200 نشست سالانه مربوط به کمیسیونها و کارگروههای مجلس هم خبر داد و گفت: در کنار مجموعه فعالیتهایی که در ارتباط با مجلس انجام میشود کارویژههای جدیدی هم در این دوره به اقدامات مرکز پژوهشها اضافه شده است.
وی به تاسیس مرکز نوآوری و خانه خلاق اشاره کرد و در توضیح اقدامات این مرکز بیان داشت: وظیفه این مرکز برگزاری رویدادهای نوآورانه و خلاقانه و دانش بنیان در ارتباط با مسائل حکمرانی است. این مرکز نزدیک به 90 رویداد برگزار کرده است. یکی از این رویدادها پارلمان دانشجویی است.
نگاهداری شبیهسازی فرایند مجلس را کارویژه این پارلمان دانست و ادامه داد: در این پارلمان ما از ایده جوانان و نخبگان استفاده می کنیم و هم اینکه فرایندهای عملی قانونگذاری و حکمرانی را به این جوانان آموزش میدهیم.
وی با بیان اینکه ما اعتقاد داریم که اهمیت حکمرانی دانش بنیان از فناوری دانشبنیان و اقتصاد دانشبنیان کمتر نیست و حکمرانی از پیچیدهترین علوم است، افزود: متاسفانه در دورههای قبل تحصیلکردهها و نخبههای ما سوق به سمت بخش خصوصی و یا پزشک شدن و نظایر اینها سوق پیدا کردند و برای حضور در عرصههای عمومی رغبتی کمتری وجود دارد. ما در تلاش هستیم با برگزاری این رویدادها حضور نخبگان در بخش عمومی را افزایش دهیم.
نگاهداری گفت: ما همچنین به سراغ مدارس استعداد درخشان رفتیم و یک رویداد هم برای این دانشآموزان برگزار میکنیم. 6500 نفر ثبتنام کردند مرحله اول این رویداد برگزار شده و 200 تیم پنج نفر به مرحله دوم رسیدند. این تیمها بر روی پویا شنایی ابرچالشهای حکمرانی کشور کار میکنند.
رییس مرکز پژوهشهای مجلس، تاسیس مدرسه حکمرانی و قانونگذاری شهید مدرس را هم از دیگر اقدامات مرکز پژوهشهای مجلس دانست و گفت: در این مدرسه دورههای سه ماهه کوتاهمدت نظری برگزار میکنیم. در هر دوره حدودا 100 نفر ثبتنام میکنند. 45 روز اول دوره اختصاص به آموزشهای عمومی در حوزه قانونگذاری اختصاص دارد و در 45 روز دوم آموزشهای تخصصی را ارئه میکنیم.
نگاهداری مرکز تاسیس داده کاوی را از فعالیتهای دیگر این مرکز عنوان کرد و توضیح داد: در این مرکز حدودا 400 داشبورد دادهای مختلف کشور را جمعآوری کردیم. دو هزار داشبورد هدفگذاری کردیم ولی فعلا به 400 داده رسیدیم.
وی ادامه داد: موسسه افکار سنجی ملت هم فعال شده که بیش از 100 افکار سنجی انجام داده است. در این موسسه در مورد مهمترین طرحها و لوایح نظرسنجی میکنیم. در مورد رخدادهای بزرگ هم مثل انتخابات نظرسنجی انجام دادیم.
رییس مرکز پژوهشهای مجلس با بیان اینکه چند اقدام هم در راستای تقویت بنیه کارشناسی مرکز انجام دادیم، گفت: مجهز کردن کردن مرکز به ابزارهای شبیه ساز سیاستی از جمله همین اقدامات است. نقشه جامعه پویاشناسی ابرچالشهای حکمرانی کشور در 1067 متغییر دخیل در 37 پلت فرم ابر چالش حکمرانی را تهیه کردیم. همچنین سامانه چشمانداز اقتصاد ایران را راهاندازی کردیم که سه هزار متغییر اقتصادی را در این سامانه قرار دادیم.
وی استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی را هم از دیگر اقدامات مرکز پژوهش های مجلس برشمرد و گفت: به طور ویژه در تنقیح قوانین از هوش مصنوعی استفاده کردیم. تنقیح قوانین مطالبه 20 ساله مقام معظم رهبری است. دستیار تنقیح قوانین با هوش مصنوعی 12 هزار پانصد قانون را به 2037 قانون رسانده است. همچنین تدوین متن 50 قانون جامع کشور که هوش مصنوعی و هو ش انسانی دخیل هستند هم در شرف نهایی شدن است.
نگاهداری ادامه داد: در مرکز پژوهشهای مجلس ما به سمت نوآوری باز حرکت کردیم و در همین مرکز نوآوری حدود سه هزار نفر از نخبگان با ما مرتبط هستند.
رییس مرکز پژوهشهای مجلس در اشاره به اقدامات مرکز پژوهشها به تاسیس اندیشکدههای حکمرانی برای استفاده از ظرفیت نخبگان استانها اشاره کرد که در 22 استان تاسیس شده است.
حسین سیمایی صراف هم در این نشست با بیان اینکه از قدیم با فعالیتهای مرکز پژوهشهای مجلس آشنا هستم، گفت: اما توضیحاتی که داده شد نشان داده که به نسبت حجم وسیع فعالیتهای مرکز، اطلاعات من قدیمی است.
وزیر علوم افزود: گزارشهای مرکز پژوهشهای مجلس، گزارشهای خیلی خوبی است. من در حوزه کاری خود گزارشهای مرکز را مطالعه میکنم. این گزارشها عالمانه و کارگشاست.
وی با بیان اینکه حضور همکاران مرکز پژوهش ها در مجلس فعالانه است، افزود: مرکز حضور سیاسی و جناحی ندارد و نگاه کارشناسی و تخصصی بر این مرکز حاکم است.
وزیر علوم ادامه داد: کشور نیاز به حکمرانی علم دارد و در محافل مختلف تصمیمگیری شاهد بودیم تصمیمگیری شهودی است نه شاهد محور.
وی با اشاره به فصل بیستم قانون برنامه هفتم توسعه که مربوط به علم و فناوری است همکاری مرکز پژوهشهای مجلس و وزارت علوم را برای عملیاتی کردن آن ضروری دانست.
وزیر علوم به دغدغههای خود در مورد مرجعیت علمی کشور اشاره کرد که اگر اقدامات لازم انجام نشود امکان از دست رفتن این مهم وجود دارد و کشور باید در این زمینه احساس دغدغه کند.
در ادامه این نشست معاونان دو طرف مواردی را در راستای ارتقای سطح تعاملات و همکاریهای دو طرف مطرح کردند.
انتهای پیام/