به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی، در پی اظهارات اخیر مدیرعامل ایرانخودرو مبنی بر توقف عرضه خودرو به دلیل تداوم قیمتگذاری دستوری و تصمیم به فروش محصولات در بورس کالا، موج جدیدی از واکنشها نسبت به این تصمیم شکل گرفته است. این تصمیم در حالی اعلام شده که هنوز پاسخی روشن در مورد اینکه آیا عرضه در بورس با مجوز شورای رقابت انجام خواهد شد یا خیر؟ داده نشده است.
بر اساس مقررات موجود، خودروهایی که همچنان مشمول قیمتگذاری شورای رقابت هستند، تنها در صورت صدور مجوز رسمی از سوی این شورا، میتوانند از فرآیندهای قیمتگذاری دستوری خارج شده و وارد سازوکار بورس کالا شوند. در غیر اینصورت، این اقدام مشمول عرضه خارج از شبکه شده و خلاف قانون محسوب میشود.
بر همین اساس صرف تصمیم هیأتمدیره یک شرکت برای عرضه محصولاتش در بورس کالا، کافی نیست و نقش شورای رقابت در این میان تعیینکننده است. شورا باید صراحتاً اعلام کند که خودروهای مدنظر، از شمول دستورالعملهای آن خارج شدهاند. در غیر اینصورت، هیچ نهاد اجرایی حتی بورس کالا نمیتواند با پذیرش این محصولات، قواعد نظارتی را نقض کند.
در این میان، برخی کارشناسان اقتصادی میگویند اگر بورس کالا پیش از عرضه خودرو، استعلام رسمی از شورای رقابت گرفته و تأییدیه دریافت کرده باشد، اقدام ایرانخودرو قابل دفاع خواهد بود. در غیر اینصورت این موضوع قابلیت اجرایی ندارد.
ایرانخودرو در توضیح دلایل این تصمیم، به زیان انباشته، افزایش نرخ ارز، بالا رفتن هزینههای تولید و عدم پاسخگویی بهموقع سازمان حمایت اشاره کرده است. اما شفافسازی درباره مسیر حقوقی طیشده برای ورود به بورس همچنان با ابهاماتی همراه است.
انتهای پیام/