وزیر راه و شهرسازی گفت: جمهوری اسلامی ایران توانسته در سال گذشته به رکورد ۲۰ میلیون تن بار ترانزیتی دست یابد که این موفقیت نتیجه همکاری نزدیک با کشورهای منطقه است و طبق برنامه هفتم توسعه کشور این رقم باید به ۴۰ میلیون تن برسد.
به گزارش خبرآنی، فرزانه صادق در سیزدهمین اجلاس وزرای حملونقل اکو با بیان اینکه از دوازدهمین اجلاس وزاری حملونقل اکو که در سال ۲۰۲۳ در تاشکند برگزار شد، حدود دو سال میگذرد، گفت: مایلم امروز خرسندی خود را از برگزاری این اجلاس سیزدهم در تهران ابراز کنم.
وی افزود: برگزاری این رویداد مهم نشاندهنده وجود فرصتهای قابل توجه برای تقویت همکاریهای منطقهای ما در چارچوب سازمان همکاری اقتصادی (اکو) است تا اهداف مشترکی از قبیل توسعه ارتباطات و رونق تجارت میان کشورهای عضو را تقویت کنیم.
وزیر راه و شهرسازی افزود: طی سالیان گذشته همکاری ما در چارچوب اکو نشان داده که این سازمان می تواند سنگ بنای تقویت روابط نزدیک میان اعضا و فراتر از آن باشد و ایران کاملاً متعهد به حمایت از این چارچوب ارزشمند است.
وی افزود: همکاری چندجانبه اعضای اکو در حوزه حمل و نقل و لجستیک نشاندهنده وجود پیوندی حیاتی برای اتصال،ملتها فرهنگها و تمدنها است و ضرورت دارد تا با تشریک مساعی این پیوندهای راهبردی را تقویت کنیم.
وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: براین اساس، لازم است اطمینان حاصل کنیم که پروژههای زیر ساختی مشترک مسیرهای تجاری و فرایندهای روان حملونقلی و تجاری در جهت توسعه پایدار و افزایش رفاه ملتهای ما و همچنین ارتقاء ثبات در منطقه در حال ایفای نقش هستند.
صادق تصریح کرد: اطمینان داریم که بحثها و نتایج این اجلاس راه را برای تعمیق همکاری مشترک ما در کریدورهای حملونقلی و ارتقای یکپارچگی تجاری و زمینهسازی برای ساختن آیندهای درخشان تر برای کشورهای عضو اکو هموار خواهد کرد.
وزیر راه در ادامه گفت: مطمئن هستم بحثهای امروز این امکان را فراهم میکند تا تحلیلی واقعی از توسعه کریدورهای حملونقلی اکو داشته باشیم.
وی عنوان کرد: تقویت مناسبات حملونقلی و ترانزیتی در سطح دوجانبه و چندجانبه از محورهای اصلی همکاری جمهوری اسلامی ایران با عضو کشورهای اکو است.
صادق با بیان اینکه ایران در جغرافیای ممتازی در منطقه غرب آسیا برخوردار است، اظهار کرد: دسترسی به آبهای آزاد از طریق خلیج فارس و دریای عمان و اقیانوس هند و دارا بودن بیش از ۲۵۰ هزار کیلومتر راه و ۱۵ هزار کیلومتر خط آهن در تقاطع کریدورهای شمال - جنوب و شرق - غرب از مزایای استراتژیک کشورمان است که این ظرفیتها در کنار همکاریهای بینالمللی، فرصتهای عظیمی برای توسعه حملونقل و ترانزیت در منطقه فراهم میآورد.
صادق عنوان کرد: با توجه به پیشینه تاریخی کشورهای عضو اکو در شکل دهی به کریدورهای تمدن ساز مانند راه ابریشم، راه ادویه و راه شاهی در عصر جدید نیز میتوان به نقشآفرینی کشورهای عضو اکو در این زمینه اهتمام ورزید.
وی تصریح کرد: چشمانداز ۲۰۳۵ برای توسعه ظرفیتهای منطقهای در این حوزه مهم است و ضرورت کلیدی است و درخواست داریم که دبیرکل اکو با مشارکت اعضا تدوین سند را دنبال کند.
وزیر راه گفت: در سالهای اخیر همکاریهای ترانزیتی در منطقه رشد قابل توجهی داشته و جمهوری اسلامی ایران توانسته در سال گذشته به رکورد ۲۰ میلیون تن بار ترانزیتی دست یابد که این موفقیت نتیجه همکاری نزدیک با کشورهای منطقه دارد و طبق برنامه هفتم توسعه کشور این رقم باید به ۴۰میلیون تن برسد.
به گفته وی، برنامههای توسعهای شامل انتقال ۲۰ میلیون تن بار ترانزیتی از ایران و ترکمنستان، همکاری در بنادر جنوبی با مشارکت قزاقستان، ازبکستان و تاجیکستان، و توسعه همکاریهای مرزی با افغانستان و پاکستان منجر به جهش در ترانزیت و افزایش وابستگیهای منطقهای خواهد شد.
انتهای پیام