به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، محمدرضا ظفرقندی در مراسم امضای تفاهمنامه آموزشیشدن مراکز جامع خدمات سلامت که با حضور مرندی، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران و جمعی از معاونان و مدیران وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی برگزار شد، اظهار داشت: یکی از رموز ماندگاری نیروی انسانی این است که فرد بداند برای مردم و جامعه، موثر و اثرگذار است. اگر فردی این لذت را درک کند، بهراحتی کشور خود را ترک نمیکند و برای مردم کشورش فعالیت میکند. هیچ لذتی بالاتر از این نیست که در حوزه پزشکی، برای بیماران کار مثبتی انجام دهید.
وی افزود: از صبح با رؤسای دانشگاهها و همکاران در وزارت بهداشت نشستهای مفصلی داشتهایم تا بررسی کنیم چگونه پزشکی خانواده و نظام ارجاع را در تکمیل مراقبتهای اولیه سلامت و نظام شبکه بهداشت و درمان کشور اجرایی و پیادهسازی کنیم. در این مسیر، پیشرفتهای مناسبی داشتهایم و فراتر از انتظار، در ماههای اخیر کارها با بهرهگیری از خرد جمعی به مرحله عملیاتی رسیده است.
وزیر بهداشت از آمادگی دانشگاهها برای اجرای پزشکی خانواده و نظام ارجاع در کشور خبر داد و گفت: این برنامه حداقل برای 30 میلیون نفر از جمعیت ایران، با در نظر گرفتن ارتباط سطوح خدمات در قالب نظام ارجاع و پرداختیهای مناسب و بهموقع به نیروی انسانی، اجرایی میشود.
ظفرقندی از برنامه پزشکی خانواده بهعنوان یک تکلیف بر زمینمانده قانونی یاد کرد و گفت: امیدواریم در این دوره، این تکلیف بر زمینمانده را اجرایی کنیم. یکی از برنامههای ما در راستای جامعهمحور بودن آموزش پزشکی، ارتباط و تعامل دانشجویان با مردم و ارتقای کیفیت آموزش، حضور دانشجویان رشتههای علوم پزشکی در عرصههای بهداشتی و مراکز جامع خدمات سلامت است.
وی ارائه گزارش از آموزشیشدن مراکز جامع خدمات سلامت توسط مدیران دانشگاههای علوم پزشکی را موجب انتقال تجارب به سایر دانشگاهها دانست و گفت: باید آموزش را برای مردم تقویت و سواد سلامت را ارتقا دهیم. این یک فرضیه است که اگر نتوانیم وارد تلفنهای همراه مردم شویم، فرصت مهمی را از دست دادهایم.
وزیر بهداشت با تأکید بر اهمیت ارتقای کیفیت آموزش و لزوم تسهیل سختیهای آموزش علوم پزشکی یادآور شد: دوره آموزش پزشکی باید کاهش یابد. این دوره در همه جا سختیهای زیادی دارد. زمانی که شرح حال برخی از بزرگان حوزه پزشکی را میخواندم، توماس استارزل، بنیانگذار پیوند کبد در دنیا، در اواسط دوره آموزشی ترک تحصیل کرد و البته دوباره شروع کرد. سختی، جزء ذات رشته پزشکی است، اما وظیفه داریم این سختیها را تسهیل کنیم و به دستیاران و پزشکان جوان رسیدگی و از آنان حمایت کنیم تا این دوره را با رضایت سپری کنند.
ظفرقندی تصریح کرد: در حوزه آموزش باید به جای روشهای سنتی ـ که امروزه در آموزش پزشکی کمتر مورد توجه قرار میگیرند ـ از روشهای نوین با بهرهگیری از ابزارهای جدید، مجازی، الکترونیک و هوش مصنوعی استفاده کنیم.
وی یادآور شد: باید به سمت آموزشهای جامعهمحور، مسألهمحور و حل مسأله حرکت کنیم که با همت بزرگان و دلسوزان حوزه آموزش، میتوان این مجموعه را به سمت آموزشهای باکیفیت، جامعهمحور و اخلاقمحور سوق داد.
وزیر بهداشت تأکید کرد: امروز جلسهای فاخر و ارزشمند داریم، چرا که حاضران آن، معلمان و اساتید جوان و پیشکسوتی چون استاد مرندی، ملکافضلی و لاریجانی هستند که عمر خود را وقف آموزش و سلامت کردهاند. اگر بپذیریم که معلمی شغل انبیاست، باید بدانیم که این جلسه، فاخر و ارزشمند است.
ظفرقندی افزود: ارزش آموزش و معلمی به این است که یک خیر عمومی، جاری و ساری به شمار میآید و آموزشها در عالم هستی ادامه پیدا میکند. شاگردان به دیگران و دیگران به دیگران آموزش میدهند. حوزه سلامت ابعاد فنی، حرفهای و اخلاقی گستردهای دارد. اگر در آموزش پزشکی و سلامت، در کنار آموزشهای تخصصی، رفتارسازی و اخلاق را در عمل به دانشجویان بیاموزیم، به موفقیت دست یافتهایم.
وی یکی از فواید اصلی ادغام آموزش و خدمات سلامت را آشنایی دانشجویان با نحوه تعامل و برخورد علمی، اخلاقی و دلسوزانه با مردم دانست و گفت: رفتارسازی و اخلاق، سر کلاس و با تخته قابل آموزش نیست.
وزیر بهداشت در پایان گفت: در تجربه کاری و آموزشیام، زمانی که درس میگرفتم و درس میدادم، اخلاق و رفتار حرفهای را در کلاس نیاموختم، اما اگر استادی داشتم که متفاوت به بیماران رسیدگی میکرد و حتی نیاز مالی آنها را برطرف مینمود، این رفتار در ذهنم ماندگار میشد.
در این نشست، تفاهمنامهای بین معاونتهای توسعه مدیریت و منابع، بهداشت و آموزش وزارت بهداشت برای آموزشیشدن مراکز جامع خدمات سلامت در مسیر پزشکی خانواده و نظام ارجاع، با حضور وزیر بهداشت، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران و جمعی از مدیران وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی، به امضای معاونان مربوطه رسید.
انتهای پیام/