به گزارش پایگاه خبری خبرآنی، حجت الاسلام والمسلمین علی سعیدی، رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظّم کل قوا صبح امروز در جمع روحانیون ستاد کل نیروهای مسلح گفت: پنج یا شش نوع رویش و ریزش در تاریخ قابل ارزیابی است که هم درس آموز و هم قابل عبرت گیری است؛ «رویش و ریزش انقلابها»، «رویش و ریزش امتها»، «رویش و ریزش انسانها یعنی خواص»، «رویش و ریزش جامعهها»، « رویش و ریزش احزاب» و «رویش و ریزش دولتها». اگر بخواهیم بحث جامع و کامل در مورد رویشها و ریزشها داشته باشیم باید این شش بخش را کاملاً مورد بررسی قرار بدهیم.
وی پیرامون رویش و ریزش انقلابها گفت: ما در تاریخ از گذشته و حال شاهد رویش انقلابها و تمدنها بودیم که بسیار تاثیرگذار در عرصههای مختلف بودند و در عین حال بسیاری از این انقلابها و تمدنها دچار انحراف شده و ریزش کردند، به گواه تاریخ شاهد امپراتوریها، انقلا ها و تمدنها هستیم که در یک دورهای رشد و اعتلا داشتند و بعد هم آرام آرام گرفتار بحران و افول شدند. همچون تمدن یونان که هنوز هم آثارش در جوامع وجود دارد ولی سرانجام ریزش کرد و از صحنه خارج شد؛ تمدن اسلامی در یک دوره با درخشندگی ایفای نقش کرد ولی دچار ریزش شد.
رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظّم کل قوا ادامه داد: تمدن غرب از جمله تمدنهایی است که با ریزش مواجه شده است؛ امپراتوری روم و واتیکان، در یک دورهای 10 قرن ایفای نقش کرد یعنی تلاقی بین دستگاه پاپ و دیکتاتوری رم که در نهایت سقوط کرد، امپراتوری عثمانی در یک دوره درخشندگی داشت بعد افول کرد؛ امپراتوری ایران در دوره خود از ظرفیت بالایی برخوردار بود که آن امپراطوری هم شکسته شد و آخرین آنها امپراطوری شوروی بود؛ امپراطوری شوروی یک دوره رشد و گسترش داشته و جهان را تحت سیطره خودش قرار داد و آمریکای لاتین و منطقه غرب آسیا همه جا را درنوردید اما فروپاشید.
حجت الاسلام والمسلمین سعیدی گفت: یکی از انقلابهای توحیدی بزرگ، انقلاب پیامبر اعظم(ص) است که هم خود انقلاب رویشی بزرگ و معجزه بود و هم منشأ رویشهای بزرگ شد، قرآن نوید میدهد که انقلاب حضرت رسول(ص) جهانی شود و زمینههایی که پیامبر(ص) پایهگذاری کرد و ساختار و سازمانی که ایجاد کرده بود و جانشینی که تعیین فرموده بود، میتوانست این انقلاب در بستر امامت تمدن اسلامی را کاملاً جهانی کند ولی انقلاب بعد از پیامبر بزرگوار اسلام(ص) دچار ریزش و از مسیر اصلی خارج شد. انقلاب بعدی انقلاب اسلامی ایران است که در حقیقت بعد از 15 قرن یک رویش نوین و قوی در تاریخ اتفاق میافتد که معجزهوار این انقلاب شکل گرفت و بعد از 15 قرنی که تلاش دشمنان در جهت این بود که اسلام کاملا محو و از صحنه خارج شود، انقلاب اسلامی از درون جامعه ایرانی سر درآورد و به عنوان یک انقلاب بزرگ در عرصه بین المللی مطرح شد.
وی افزود: شکل گیری انقلاب اسلامی در ایران، پیامدهایی داشت؛ هم در رویش نیروی انسانی، پیشرفتها در عرصههای مختلف و تاثیرگذاری در عرصههای منطقه و رویش مقاومت و همچنین در عرصه بینالملل نقش زیربنایی داشت و دارد؛ اما سوال این است که آیا این انقلاب هم دچار ریزش شد یا نشد؟ می توان ادعا کرد انقلاب اسلامی ایران بحمدلله تا به حال به برکت ایفای نقش حضرت امام(ره) و همچنین رهبر معظم انقلاب بعد از رحلت امام(ره)، انقلاب به همان پایه اصلی استوار مانده و دچار ریزش نشده است زیرا ریزش انقلاب شاخصهایی دارد که آن شاخصها در مبانی،اصول و جهت گیری ها و حرکت انقلاب مشاهده نمیشود و انقلاب اسلامی در همان ریل اصلی قرار دارد؛ اما اینکه دولت اسلامی هست یا نیست؟ جامعه اسلامی هست یا نیست؟ بحث دیگری است. اما اصل انقلاب اسلامی استخوانبندی و چارچوب آن و اصول و مبانی آن استوار است.
حجت الاسلام والمسلمین سعیدی تصریح کرد: آخرین مورد رویش و ریزش دولتهاست حضرت آقا در یک تقسیم بندی پنج مرحله را ذکر کردند. انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی، کشور اسلامی که زمینه برای تمدن اسلامی و امت اسلامی باید فراهم شود؛ دولت اسلامی شاخصهایی دارد و اولین شاخص برمیگردد به شخص رئیس جمهور یعنی با همه وجود باید به حاکمیت دینی و ولایت فقیه اعتقاد داشته باشد و شرط دوم همسویی و هم جهتی با رهبری در اداره دولت، اداره حکومت و قوه مجریه است و شرط سوم تعهد به تحقق شریعت و قانون در سیستم اجرایی کشور است یعنی دولت و تمام قوای سهگانه تا آخرین رده باید بر اساس قانون و شریعت شکل بگیرد و شرط چهارم ایجاد زمینه اصلاح جامعه است.
وی افزود: معرفی دولت اسلامی به معنای واقعی کلمه را با توجه به فراز و نشیبها در دولتهای بعد از جنگ بسیار مشکل است با کمال تأسف نوسان و فاصله گرفتن از مبانی و اصول در دولت وجود داشته است؛ لکن می توان ادعا کرد دولت اسلامی با شاخصهایی که عرض کردیم میتواند دولت آقای رئیسی به عنوان رویش یک دولت انقلابی و با ویژگیهای خاص است.
رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظّم کل قوا گفت: دومین محور رویش و ریزش، امتهاست. امتها هم در چرخه رویش و ریزش قرار دارند، از جمله امتهایی که رویش داشتند، پیروان حضرت موسی (علیه السلام) است که بر اساس آیات قرآن در اثر صبر و پیروی از پیامبر و رهبری الهی به پیروزی رسید و به تعبیر قرآن میراث دار مشارق و مغارب ارض شدند، اما به هشدارهای قرآن و رهبری چه حضرت موسی یا جانشین ایشان هارون توجه نکرده و به علت کج رویها و کج فکریها و علل و عواملی که قرآن بیان میکند، در ورطه ریزش قرار گرفتند و سقوط کردند. بیان امام علی (علیه اسلام) در خطبه قاصعه این است که «قد خلع الله عنهم لباسَ کرامته» خداوند لباس کرامت را از تن بنی اسرائیل بیرون آورد.
وی افزود: محور بعدی در ریزش و رویشها، رویش و ریزیش خواص است؛ آیا در انقلاب موسی بنعمران ریزش و رویشی در خواص داشتیم یا نداشتیم؟ یکی از این رویشها آسیه همسر فرعون بود، همین طور قارون از منسوبین حضرت موسی و یا سامری از رویشها بودند، عالمی به نام بلعم باعورا از رویشهای قبل از انقلاب بود اما به علت، ایستادگی مقابل رهبری الهی قبل از انقلاب ریزش و سقوط کرد. بیان امام صادق(علیه اسلام) در سفینه البحار این است که«مالَ الی فرعون» علت ریزش را گرایش به سمت طاغوت معرفی می کند. به هر حال قارون گرفتار ریزش شد و سقوط کرد و سامری هم تبدیل شد به یک فتنه گر و سقوط آزاد کرد. اما آسیه به اعتقادات و عهد و پیمان الهی استقامت نمود و به مقامات عالی دست یافت.
حجت الاسلام و المسلمین سعیدی تصریح کرد: مرحوم علامه طباطبایی در پاسخ به اینکه چرا خداوندمنان آسیه را بر مریم مقدم میدارد میفرماید که علتش این است که این خانم در مرکز کفر پرچم اسلام را بلند کرده است. آقای رئیسی یکی از چهرههایی است که از جهات مختلف رفتار ویژه و برجسته داشت. در دست گرفتن تصویر حاج قاسم در سازمان ملل، اعلام موضوع در مرکز کفر و الحاد بود. در دست گرفتن قرآن کریم، دفاع از منشور مقدس الهی در انظار میلیون ها انسان بود و این شجاعتی کم نظیر به شمار میآید.
وی تصریح کرد: در خواص در زمان پیامبر(ص) هم رویش داشتیم هم ریزش؛ رویشهای زیادی بود انصافاً پیامبر اعظم(ص) با نفس مسیحایی خود توانست آدمها را بسازد و تغییر داده و دگرگون کند. حضرت حمزه (علیه السلام)، سلمان(علیه السلام) از جمله رویشها بودند و در مورد ریزشها هم در زمان پیامبر(ص) ریزشهایی اتفاق افتاد. عبدالله بن اُبی، مسیلمه کذاب، ابوعامر حالا بعضی از اینها از اول هم ریزش داشتند و منافق بودند اما طلحه و زبیر ریزشهای بعد از انقلاب هستند.
رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظّم کل قوا گفت: در انقلاب اسلامی ایران ما شاهد رویش فراوان بودیم از شروع انقلاب انسانها، گروه به گروه به انقلاب پیوستند و یک جامعه چند ملیونی رویش پیدا کرد و خواص زیادی با امام همراه شدند؛ ولی به آرام آرام ریزشها هم شروع شد البته قبل از انقلاب ریزش زیادی نداریم ولی بعد از انقلاب و در زمان حیات امام در بین خواص ریزشها شروع میشود همچون اعضای نهضت آزادی، جبهه ملی از جمله ریزشها به حساب میآیند که ابتدا همراهی داشتند اما به تدریج گرفتار ریزش شدند که در بین آنها از روحانیون باسابقه هم بودند.ریزش خواص هم در زمان امام بود و هم در دوران زعامت امام خامنهای(مدظله) اتفاق افتاد، ریزشها در غائله 18 تیر 78 و فتنه 1388 از نشانههای دردآور ریزشها به شمار میآید.
وی افزود: ریزش و رویش بعدی در احزاب و گروه های سیاسی است؛ رویشهای احزاب قبل از انقلاب نظیر احزاب اسلامی، فداییان اسلام، جامعه روحانیت مبارز، حزب مؤتلفه اسلامی و جامعه اسلامی دانشجویان را جز احزاب رویشی قبل از انقلاب هستند البته پدیده ریزش در احزاب و گروهها هم جریان پیدا کرد، سازمان مجاهدین انقلاب که در اصل پیشینه انقلابی داشتند ولی جزو ریزشی هاست، انجمن حجتیه، سازمان مجاهدین خلق، جبهه ملی اینها ریزشهایی هستند که اتفاق افتاد. بعد از انقلاب رویشهای زیادی در احزاب داشتیم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه اسلامی مهندسین پایداری، ایثارگران رهپویان و برخی از جریانهای دیگر از جمله رویشها هستند، اما در احزاب ریزش هم زیاد بود مجمع روحانیون از جامعه روحانیت تفکیک شد.سازمان مجاهدین انقلاب، حزب مشارکت و برخی دیگر از احزاب و گروهها در جرگه ریزشها قرار میگیرند. البته برخی از احزاب و گروههای سیاسی بر اساس اساسنامه و مرامنامه آنان دارای اندیشه التقاطی هستند.
انتهای پیام/