به گزارش پایگاه خبری خبر آنی، شینا انصاری در یادداشت تلگرامی خود با عنوان «آموزش؛ کلید تغییر» نوشت:
«طرح محیط یار» که در اسفند ماه سال گذشته با حضور وزیر آموزش و پرورش در سطح ملی رونمایی شد، هفته گذشته با حمایت دفتر یونسکو در شهر تهران وارد فاز اجرایی شد. همزمان آموزش طرح برای حدود ۶۰۰۰ نفر مراقبین سلامت و نیز مدیران مدارس ابتدایی در سطح کشور آغاز شد تا با شروع سال تحصیلی در مهرماه این طرح به طور جدی دنبال شود.
معاونت آموزش و مشارکتهای مردمی سازمان، برنامههای خود را در این دوره با شعار محوری «آموزش کلید تغییر» بنا نهاده است. شعاری که ریشه در مفاهیم اصلی آموزش دارد و تغییر یا نهادینه کردن رفتار محیط زیستی در جامعه را به عنوان هدف غایی تبیین میکند.
در این راستا برنامهریزی و اجرای آموزش در سطوح پایین تحصیلی برای کودکان و نوجوانان بسیار ضروری است که هم شامل آموزشهای رسمی و هم غیر رسمی است. برای آموزشهای رسمی تدوین یک برنامه جامع درسی محیط زیست برای کلیه مقاطع و پایههای تحصیلی ضروری است که در دستورکار سازمان قرار دارد. اما اهمیت آموزشهای غیررسمی اگر بیشتر از آموزشهای رسمی نباشد کمتر نیست. در این دسته از آموزشهاست که در کنار افزایش آگاهی و دانش مخاطبان، تبدیل آن به رفتارهای همسو با هنجارهای مورد نظر اتفاق میافتد.
«طرح محیطیار» با هدف احیا و با هماهنگی کلان ستادی با وزارت آموزش و پرورش ذیل طرح سفیران سلامت در دستورکار جدی هر دو دستگاه قرار گرفته است و این امیدواری را ایجاد کرده تا به صورت منسجم و نظام مند اجرا و پیگیری شود.
هدف کلان این طرح ارتقای سواد محیط زیستی و نهادینه سازی فرهنگ محیط زیست در بین دانش آموزان است. در کنار آن مواردی از قبیل: افزایش سطح سواد و انتقال دانش محیط زیستی دانش آموزان با استفاده از ظرفیت آموزش گروه سنی همسال و سفیران سلامت دانشآموزی، تغییر نگرش و ایجاد حس مسئولیت پذیری اجتماعی نسبت به اصول محیط زیستی در دانش آموزان، آشنایی دانش آموزان با ویژگیهای بومی، اقلیمی و محلی، همکاری و مشارکت دانش آموزان سفیر محیط زیست (محیطیار) در نشر آگاهیهای محیط زیستی در مدرسه، خانه و محیط پیرامون از اهداف دیگر طرح است که امیدواریم با رویکرد جدید معاونت آموزش سازمان و همکاری جدی وزارت آموزش و پرورش نتایج خوب و ملموسی را در تربیت نسلِ با دانش و اخلاق محیط زیستی بالا در پی داشته باشد.
علاوه بر طرح محیطیار، راهبری رشته محیطبانی در مقطع دیپلم در هنرستانهای کاردانش از برنامههای دیگر مشترک در حوزه آموزش و پرورش است.
در سفر اخیرم به استان فارس با تعدادی از هنرجویان این رشته ملاقات کردم. مهارتهای علمی، اجرایی و حتی جسمی این عزیزان که سه سال آموزشهای عمومی و تخصصی را در حوزه محیطبانی گذراندهاند بالا است. انگیزه و علاقه آنان برای ورود هرچه زودتر به عرصه شغلی حفاظت از تنوع زیستی و مناطق تحت مدیریت سازمان، قابل توجه است. بی شک فارغالتحصیلان این رشته ظرفیت بالایی برای ارتقای سطح نیروهای اجرایی سازمان در آینده دارند و پس از رفع مشکلات پیش رو در خصوص خدمت نظام وظیفه و سپس جذب و اشتغال آنان، ادامه طرح در دستورکار سازمان قرار خواهد داشت.