خبرآنی/خراسان رضوی دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی با بیان اینکه رتبهبندی ایرلاینها تأثیری در کاهش قیمت بلیت هواپیما نخواهد داشت، گفت: تنها راه اصلاح بازار، افزایش تعداد پروازها و رفع نواقص زیرساختی است و دولت باید در این مسیر نقش تسهیلگر را ایفا کند.
فرهاد دوایی در گفتوگو با خبرآنی در خصوص وضعیت بازار فروش بلیت هواپیما اظهار کرد: در حال حاضر ما با یک بازار آشفته در فروش بلیت هواپیما روبرو هستیم؛ علت این آشفتگی این است که در برنامه هفتم توسعه، موضوع آزادسازی تمام خدمات حمل و نقل گنجانده شده است.
وی افزود: این آزادسازی فقط مربوط به بلیت هواپیما نیست، بلکه کل خدمات حمل و نقل را در بر میگیرد و قرار است هر کس بتواند به صورت رقابتی نرخ خود را اعلام و عرضه کند. بر اساس این برنامه باید یک دستورالعمل یا شیوهنامه پس از ابلاغ برنامه هفتم تدوین و به ایرلاینها، پایانههای مسافربری(جادهای و ریلی) ابلاغ میشد، اما متأسفانه این شیوهنامه تاکنون تدوین نشده است.
دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی تصریح کرد: اگر قرار باشد این شیوهنامه پس از آزادسازی نرخ به منظور تأثیرگذاری بر نرخگذاری ارائه شود، متأسفانه تفاوت چندانی ایجاد نخواهد کرد و نیاز به یک انقلاب نرخی است. با توجه به اینکه زیرساختهای ما از جمله بنزین هواپیما و سایر خدماتی که ایرلاینها ارائه میدهند گران شدهاند، قطعاً بلیت ارزان نخواهد شد، اما باز هم ممکن است تفاوت کوچکی در نرخگذاری بلیت ایجاد شود.
دوایی با اشاره به اینکه نرخگذاری بلیت تأثیر چندانی نخواهد داشت، ادامه داد: در هر صورت وقتی قیمتها گران میشوند بر تقاضا تأثیر میگذارند، اما وقتی تقاضا با عرضه برابر نیست، تمام این آشفتگیها به وجود میآید. در حال حاضر باید عرضه را بیشتر کنیم. تعداد هواپیماهای ما کم است و تعداد هواپیماهایی که فعال هستند نیز بسیار محدود است، بنابراین باید این هواپیماها هر چه سریعتر وارد خطوط پروازی شوند.
وی اضافه کرد: در حال حاضر تقریباً با ۱۰۷ دستگاه هواپیما بازار ایرلاینها را میچرخانیم، اما این تعداد برای بازار ما کافی نیست. تقاضا زیاد و عرضه بسیار کم است. هرگاه تقاضا و عرضه با هم برابر شوند، قطعاً خود به خود نرخها اصلاح میشوند و نیازی به دخالت نیست. اما اکنون تقاضا زیاد و عرضه کم است، به همین دلیل دلالها و نرخهای عجیب و غریب در بازار مشاهده میشوند.
دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی اظهار کرد: راهحل اصلی، اصلاح ساختار است. دولت باید در زمینه بهبود زیرساختها نقش تسهیلگر را ایفا کند تا بتوانیم تعداد بیشتری هواپیما وارد ناوگان کنیم و به این ترتیب، تعداد پروازها افزایش یابد و بازار نرخی از وضعیت آشفته کنونی خارج شود. بر این اساس، رتبهبندی ایرلاینها بهتنهایی نمیتواند تأثیری بر این روند داشته باشد.
تنها با افزایش پروازها میتوان نرخ قیمت را اصلاح کرد
وی عنوان کرد: تنها مسکنی که میتوان به بازار وارد کرد این است که تعداد پروازهایمان را افزایش دهیم و از این طریق نرخ را اصلاح کنیم. وضعیت پروازهای ما به هیچ عنوان مناسب نیست. خدمات هم جای خود دارد، اما خدمات تأثیر چندانی ندارند. به عنوان مثال طرحی ارائه شده که اگر شما آب، غذا یا پک پذیرایی نخواهید، قیمت بلیت کم میشود. در حالی که قیمت پک پذیرایی کلاً به ۱۰۰ هزار تومان نمیرسد، اما نرخهای ما میلیونی گران شدهاند و این ساز و کار مناسبی نیست.
دوایی تصریح کرد: باید یک فکر اساسی کرد و سازمان هواپیمایی کشوری باید وارد عمل شود. رتبهبندی نمیتواند بر این بازار نظارت داشته باشد، کاری انجام دهد یا نرخ را اصلاح کند. فقط با افزایش پروازها و خدماتی که ایرلاینها ارائه میدهند، میتوان نرخ را اصلاح کرد. در حال حاضر رتبهبندی نمیتواند کاری در این بازار انجام دهد.
وی بیان کرد: اگر ایرلاینها بتوانند با خدماتشان رقابت سالمی در بازار ایجاد کنند، وضعیت بهبود مییابد. اگر ایرلاینهای ما بتوانند در حال حاضر یک رقابت سالم آغاز کنند، مسافرها به سمت ایرلاینهایی خواهند رفت که خدمات بهتری دارند، هواپیماهایشان نوتر است و سرویس بهتری ارائه میدهند. همچنین برخورد کارکنان و مهمانداران با مسافران نیز میتواند علتی برای جذب مسافر باشد لذا افزایش یا کاهش نرخ به تنهایی تأثیری ندارد.
دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی با تأکید بر لزوم نظارت عادلانه و کارآمد بر صنعت هواپیمایی کشور اظهار کرد: سازمان هواپیمایی کشوری باید نقش نظارتی خود را به صورت جدی و مؤثر ایفا کند و از فعالیت ایرلاینهایی که قادر به ارائه خدمات استاندارد و مطابق با ضوابط نیستند، جلوگیری شود.
وی خاطرنشان کرد: ایرلاینهایی که خدمات منظم، ایمن، باکیفیت و همراه با رفتار حرفهای با مسافران ارائه میدهند و در مسیر کارآفرینی گام برمیدارند، باید مورد حمایت قرار گیرند تا بتوانند رضایت مشتریان را جلب کنند و به ارتقای سطح کیفی پروازها در کشور کمک کنند.
دوایی تصریح کرد: افرادی که واقعاً نیاز ضروری به سفر دارند و ناچارند برای انجام امور حیاتی خود به تهران رفتوآمد کنند، ناگزیرند هر مبلغی را برای تهیه بلیت هواپیما بپردازند. این مسئله نشان میدهد افزایش نرخ بلیت هواپیما نهتنها بر رفاه شهروندان، بلکه بر ماندگاری زائران در مشهد نیز تأثیر مستقیم دارد.
وی افزود: همچنین بسیاری از افرادی که به دلایل کاری قصد سفر به مشهد را دارند، با مشاهده هزینههای بالا ترجیح میدهند امور خود را از راه دور یا تلفنی پیگیری کنند و عملاً از سفر منصرف میشوند.
دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: متأسفانه شرایط بهگونهای پیش رفته که عملاً ما نیز در محدود شدن دسترسی مردم به خدمات حملونقل هوایی سهیم شدهایم. این در حالی است که زائران حضرت رضا (ع) شایسته بهترین خدمات هستند و ما نسبت به آنان احساس دِین داریم.
وی ابراز امیدواری کرد که با تدابیر و سیاستهایی که از سوی دولت و به ویژه وزارت راه و شهرسازی اتخاذ خواهد شد، مشکلات موجود در حوزه حملونقل هوایی برطرف شود و قیمت بلیت هواپیما به ساختاری منطقی و منصفانه برسد تا تمامی اقشار جامعه امکان بهرهمندی از این خدمت را داشته باشند.
دوایی افزود: ما نیز در تلاش هستیم از طریق برگزاری جلسات و رایزنیهای متعدد با مسئولان، از جمله وزیر راه و شهرسازی و حتی شخص رئیسجمهور شرایط موجود را سامان دهیم و زمینه را برای دسترسی آسانتر مردم به خدمات پروازی فراهم کنیم.
نقش کلیدی دفاتر خدمات مسافرتی در اصلاح نرخهای بلیت
دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی بیان کرد: پس از اصلاح نرخ توسط سازمان هواپیمایی کشوری، آژانسهای مسافرتی نیز دست به کار میشوند و تبلیغات خود را شروع میکنند و میتوانند دوباره در جذب زائر به مشهد نقش داشته باشند. دفاتر ما نقش کلیدی در خصوص اصلاح نرخ و ساماندهی آن خواهند داشت.
وی عنوان کرد: در حال حاضر شمار دفاتر خدمات مسافرتی در مشهد از ۷۰۰ آژانس فراتر رفته است. این مجموعهها نه تنها نقش مهمی در صنعت گردشگری استان دارند، بلکه هر یک از آنها به عنوان کارآفرینانی فعال میتوانند با بهرهگیری از ظرفیتهای تبلیغاتی خود، در جذب دوباره زائران و گردشگران به مشهد نقشآفرینی مؤثری داشته باشند.
انتهای پیام