سخنگوی دولت: روابط‌عمومی‌ها جارچی‌های قدیم نیستند

به گزارش حوزه دولت ‌پایگاه خبری خبرآنی، فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت در همایش سراسری مدیران روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: روابط عمومی‌ها بلندگو نیستند، کار اولیه روابط عمومی‌ها اطلاع رسانی و کار میانی آنها اقناع است و برای این اقناع‌سازی روابط‌عمومی‌ها باید از ابتدا با بحث و موضوع همراه باشند.

وی با تاکید بر اینکه روابط عمومی امری اجتماعی است، خاطرنشان کرد: روابط‌عمومی‌ها جارچی‌های قدیم نیستند که فقط بگویند چه کسی چه کاری را انجام داد. روابط‌عمومی‌ها ایجاد شدند تا سازمان‌ها را اجتماعی کنند و امر اجتماعی حتما نیاز به درک مختصات اجتماع دارد.

سخنگوی دولت ادامه داد: چرا علیرغم زحمات کشیده شده در طول چندین دهه، باز هم وقتی با مردم صحبت کنیم متوجه می‌شویم آن حس و درک لازم در خصوص اقدامات رخ داده وجود ندارد؟، آیا روابط‌عمومی‌ها کم کار کردند؟، الحق خیر. پس چرا این امر محقق نشده است؟، چون بدون درک امر اجتماعی در صدد بودیم که امر اجتماعی را محقق کنیم. تحقق امر اجتماعی ابتدا نیاز به فهم امر اجتماعی دارد. هر کسی آن درود عاقبت کار که کشت. ما همان چیزی را برداشت می‌کنیم که کاشتیم. اگر از ابتدا امر اجتماعی از اجتماع برداشت شود و این محصول را به اجتماع برگردانیم؛ این امر رخ می‌دهد.

مهاجرانی با بیان اینکه وقتی فهم درست درباره امر اجتماعی نداریم مشخص است اقدامات ما در حوزه اجتماعی اثر نمی‌کند، تصریح کرد: وقتی راهبرد، استراتژی و چرایی انجام کار را فهم و تبیین نمی‌کنیم چطور انتظار داریم روابط عمومی‌ها در تبیین اقدامات شاهکار کنند؟. او که اعجاز ندارد نهایتا می‌تواند به اندازه ابزار و افراد اقداماتی را انجام دهد. بنابراین اگر بنا است سیاست روابط عمومی در وزارتخانه مهم صنعت، معدن و تجارت عوض شود، ابتدا باید درباره چرایی این امر و این تغییر و بعد روی چگونگی آن صحبت کرد.

وی با یادآوری اینکه فهم اجتماعی درباره عملکرد درست سازمان باعث می‌شود سازمان‌ها در دل مردم جا باز کنند و این مهم از طریق روابط عمومی‌ها محقق می‌شود، اظهار کرد: همسو بودن و دخیل بودن روابط عمومی در موضوعات سازمان بسیار مهم است. از ابتدا روابط عمومی باید به مثابه یک نهاد اجتماعی باشد وبا کارکرد اجتماعی خود اقدام کند. روابط عمومی باید فراتر از کارمند باشد. 

مهاجرانی با طرح این پرسش که آیا به اندازه کافی روابط عمومی موثر داشته‌ایم؟، افزود: نباید با رویکرد فعلی به نوعی بار بیش از حد روی سر روابط عمومی بار کنیم. رویکرد نوین در حوزه روابط عمومی این است که اگر می‌خواهیم طرحی نو در اندازیم، باید رویکرد خود را عوض کنیم. اگر می‌خواهیم انتظار از روابط عمومی را متفاوت کنیم باید از ابتدا چشم انداز را متفاوت کنیم و نقش روابط عمومی را متفاوت ببینیم. اصولا تغییرات همیشه مشکل است. رویکرد نوین برای روابط عمومی نیازمند ابزار نوین است.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.