به گزارش سرویسخبری مهر، با شروع فصل گرما، شرکت واحد اتوبوسرانی تهران به منظور ارتقای کیفیت خدماترسانی و رفاه بیشتر مسافران، اقدامات ویژهای را برای بهبود و راهاندازی سیستمهای تهویه مطبوع در اتوبوسها انجام داده است. این اقدامات شامل سرویس و تعمیرات فنی سیستمهای کولر اتوبوسها، تعویض قطعات معیوب و شارژ گاز کولرها است. علاوه بر این، برای حل مشکلات خرابی سیستم کولر و کاهش زمان تعمیرات، هماهنگیهایی با شرکتهای خصوصی و واحدهای خدمات پس از فروش انجام شده است تا اتوبوسها به سرعت به چرخه خدماترسانی بازگردند.
با توجه به اهمیت این موضوع احمد قیومی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با سرویسخبری مهر گفتگو کرد که جزئیات آن به شرح ذیل است؛
با توجه به آغاز فصل گرما چه اقداماتی برای کولر اتوبوسها انجام میشود؟
با به اینکه سرویس دهی هرچه مطلوبتر به شهروندان همواره یکی از دغدغههای اصلی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران است، لذا همه ساله از اول فصل بهار و پیش از افزایش گرمای هوا تمهیدات ویژهای از سوی مناطق این شرکت جهت سرویس و راه اندازی سیستم تهویه مطبوع اتوبوسها مجهز به سیستم کولر من جمله اتوبوسهای تک کابین و دو کابین برنامهریزی و به مرحله اجرا میرسد تا مشکلی در روند خدمت رسانی به شهروندان ایجاد نشود که این پروسه شامل فراخوان و بازدید و عندالزوم سرویس و تعمیرات تجهیزاتی از قبیل او اپراتور، کمپرسور، کندانسور، فنها، فیلترها و … کلیه اتوبوسهای دارای سیستم تهویه مطبوع و متعاقباً شارژ گاز کولرها آنها میشود.
در صورت خرابی کولر اتوبوس و اعزام به تعمیرگاه چه مدت زمان طول میکشد که به چرخه بازگردد؟
جهت مرتفع کردن مشکلات و خرابیهای مربوط به سیستم کولر در اسرع وقت مضاف بر نیروهای فنی شاغل در تعمیرگاهها با هماهنگیهای به عمل آمده اکیپهای تعمیراتی شرکتهای بخش خصوصی فعال در این زمینه و همچنین واحدهای خدمات پس از فروش شرکتهای خودروساز (در قالب تعهدات دوره گارانتی و وارانتی) تقریباً از ابتدای سال جاری به صورت منظم در سطح تعمیرگاهها مستقر شدهاند و نسبت به پوشش خدمات فنی مورد نیاز سیستم تهویه مطبوع اتوبوسها اقدام میکندو رسیدگی به این مهم با اولویت اول انجام میشود و اتوبوسهای دارای نقص فنی کولر در صورت پشتیبانی به موقع قطعات یدکی مورد نیاز حداکثر ظرف ۷۲ ساعت مجدداً به چرخه خدمات رسانی باز میگردند.
چند دستگاه اتوبوس در ناوگان تهران دارای کولر هستند و آیا فعال است؟
با توجه به بکارگیری شیشههای سراسری در اتوبوسهای ناوگان به ویژه اتوبوسهای دو کابین و همچنین حجم بالای جابجایی مسافر در خطوط سامانههای تندرو در طول روز از یک سو و اقلیم گرم و خشک شهر تهران از سوی دیگر، استفاده از سیستم کولر از آغاز فصل گرما بالطبع آغاز میشودد.به طور کلی برابر اقدامات صورت گرفته در تدوین مشخصات فنی اتوبوسهای مورد نیاز ناوگانهای اتوبوسرانی توسط متولیان امر بکارگیری سیستم کولر برای اتوبوسها و مینی بوسها با قدرت خنک کنندگی و پرتاب باد مکفی به صورت یک الزام در نظر گرفته شده است، به نحوی که کلیه اتوبوسها و حتی مینی بوسها و خودروهای ون تأمین شده برای کلانشهر تهران تأمینی از سوی وزارت کشور و همچنین خریداری شده توسط شهرداری تهران جملگی دارای کولر است، لیکن، نکته مهم آنکه در حال حاضر بخش معدودی از اتوبوسهای تک کابین ناوگان را که عمدتاً در گذشته تحویل شرکتهای بخش خصوصی شدهاند متأسفانه اتوبوسهای فرسوده نسل قدیمی اساساً فاقد کولر و کانال کشیهای مربوطه تشکیل میدهند که لاجرم در جهت پیشگیری از کاهش حجم برداشت مسافر بهره برداری میشوند که در این راستا با تمهیدات صورت پذیرفته در کمیته فنی وزارت کشور در جهت پیش برد نوسازی ناوگان انشاالله با تحویل و ورود اتوبوسهای نو دارای سیستم تهویه مطبوع و خروج تدریجی اتوبوسهای فرسوده این مشکل نیز در آینده به طور کامل مرتفع شود.
برای وضعیت کولر اتوبوسهای دو کابین با عمر بالا به ویژه در خطوط شمالی مثل خط ۷ تندرو چه اقداماتی انجام شده است؟
خریداری اتوبوسهای دو کابین ناوگان جهت تجهیز خطوط سامانههای تندرو صورت پذیرفته و تمامی این اتوبوسها رسماً توسط شهرداری تهران خریداری شدهاند و از جمله امکانات رفاهی این اتوبوسها برخورداری از کولرهای با قدرت خنک کنندگی بالا است، مضاف بر اینکه به دلیل زمان خرید و فعال سازی اتوبوسهای مذکور و فرسودگیهای مضاعف ناشی از حجم کاری بالای آنها طرحهای گسترده بازسازی اتوبوسهای دو کابین فرسوده با بهرهگیری از مراکز خدمات پس از فروش و پیمانکاران واجد شرایط و مجرب طی سالهای اخیر در دستور کار قرار گرفته که از جمله تجهیزات مورد رسیدگی در طرحهای یاد شده اورهال سیستم کولر آنها است.
سیستم برودتی اتوبوسهای برقی چینی به چه صورت است؟
کلیه اتوبوسهای برقی خریداری شده جهت نوسازی ناوگان علاوه بر برخورداری مزیت زیست محیطی دارای سیستم کولر (تهویه مطبوع) با قدرت خنک کنندگی کافی و پرتاب باد لازم است تا رضایت خاطر مسافران محترم در خطوط بهره برداری مربوطه را فراهم کنند و اساساً هیچگونه خودرو حمل و نقل عمومی صرف نظر از سوخت مصرفی بدون سیستم کولر توسط این نهاد خدمتگزار تهیه نشده و نخواهد شد.