اردن هزینه‌ بالای ارسال کمک‌ به غزه را تایید اما سودآوری آن را انکار کرد

مقامات اردنی گزارش میدل ایست آی را که بیان می‌کرد امان از طریق تحویل کمک‌های بین‌المللی به غزه مبالغ قابل توجهی پول به دست آورده، به شدت رد کردند.

به گزارش خبرآنی، روز پنجشنبه، میدل ایست آی گزارش داد که اردن از هماهنگی تحویل کمک‌ها از طریق سازمان خیریه هاشمی اردن (JHCO)، نهاد رسمی که به عنوان تنها مجرای عبور کمک‌ها از کشور عمل می‌کند، سود می‌برد. 

میدل ایست آی با منابعی از سازمان‌های امدادی و افراد آگاه از عملیات JHCO صحبت کرد که گفتند مقامات برای هر کامیون کمک‌رسانی که وارد غزه می‌شود ۲۲۰۰ دلار، برای هر بار ارسال تصادفی کمک‌های هوایی ۲۰۰ هزار دلار و برای هر بار ارسال هدفمند کمک‌های هوایی ۴۰۰ هزار دلار هزینه دریافت کرده‌اند. 

یک منبع گفت که کمک‌های منتسب به JHCO در واقع از دولت‌ها و سازمان‌های غیردولتی خارجی - چه اردنی و چه بین‌المللی - سرچشمه گرفته است، در حالی که کمک‌های مستقیم دولت اردن ناچیز است.

روز جمعه، دفتر رسانه‌ای JHCO پاسخ داد که اردن هزینه کاروان‌های زمینی، ارسال کمک‌ها، پل هوایی و پروازها از طریق العریش در مصر را قبل از پیوستن سایر کشورها و سازمان‌ها به این تلاش‌ها، پوشش داده است. 

در این خبرنامه آمده است که عمان هزینه‌های ۱۲۵ «ارسال هوایی صرفاً اردنی» را به طور کامل پوشش داده است، در حالی که «کشورهای دوست و برادر» هزینه ۲۶۶ ارسال کمک را که درخواست کرده بودند در آن مشارکت داشته باشند، پوشش داده‌اند. فاصله بین عمان و مرز جنوبی غزه با مصر حدود ۲۰۰ کیلومتر است. 

دفتر رسانه‌ای JHCO گفت که هزینه‌های ارسال کمک‌ها در واقع کمی بیشتر از آن چیزی است که در گزارش میدل ایست آی ذکر شده است، به طوری که هزینه ارسال رایگان هر کدام ۲۱۰ هزار دلار و هزینه ارسال با GPS به «۴۵۰ هزار دلار» می‌رسد. 

این گزارش اعلام کرد که این هزینه‌ها منعکس‌کننده هزینه‌های یک محموله هوایی است و هرگونه سودی که اردن از این عملیات‌ها برده باشد را قویاً تکذیب کرد. کمیته امدادرسانی اردن (JHCO) رقم ۲۲۰۰ دلار برای هر کامیون امدادرسانی که وارد غزه می‌شود را تأیید کرد و اظهار داشت که این مبلغ هزینه‌های بیمه، هزینه‌های عملیاتی، نگهداری و سوخت را پوشش می‌دهد. این گزارش اعلام کرد که هزینه مستقیم حمایت اردن از مردم غزه «به ده‌ها میلیون دلار» رسیده است، در حالی که هزینه‌های غیرمستقیم برای دولت اردن «به صدها میلیون دلار رسیده است». 

دفتر رسانه‌ای گزارش میدل ایست آی را تلاشی برای «تخریب وجهه اردن برای اهداف مخرب و گمراه‌کننده» توصیف کرد. منابع به میدل ایست آی گفتند که JHCO به سازمان‌های امدادی گفته است که هزینه‌ها مستقیماً به نیروهای مسلح اردن پرداخت می‌شود. منابع افزودند که اردن در پاسخ به افزایش درآمد حاصل از عملیات امدادرسانی، زیرساخت‌های لجستیکی خود را گسترش داده است. 

منابع میدل ایست آی همچنین گفتند که این پادشاهی اخیراً ۲۰۰ کامیون کمک‌های جدید را از طریق کمک‌های خارجی دریافت کرده و در حال ساخت انبارهای ذخیره‌سازی بزرگتر تحت حمایت سازمان ملل است تا بتواند تحویل‌ها را تحت ترتیبات جدید بین‌المللی افزایش دهد. 

از زمان آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه، رهبران اردن مجبور بوده‌اند ضمن حفظ روابط استراتژیک خود با تل‌آویو، با احساسات ضد اسرائیلی رو به رشد در داخل کشور مقابله کنند. اردن محل زندگی جمعیت بزرگی از پناهندگانی است که پس از اخراج‌های گسترده سال ۱۹۴۸، که به طور گسترده به عنوان نکبت شناخته می‌شود، مجبور به فرار از فلسطین تاریخی شدند. 

در ماه‌های اولیه جنگ، تظاهرات گسترده در حمایت از غزه و گروه‌های فلسطینی، به ویژه حماس، در سراسر اردن رایج بود. تحت فشار فزاینده داخلی، ارتش اردن حدود یک ماه پس از شروع جنگ و اعمال محاصره کامل توسط رژیم صهیونیستی ، شروع به ارسال هوایی کمک به غزه کرد. 

از آن زمان، اردن حدود ۴۰۰ عملیات هوایی برای ارسال کمک انجام داده است که برخی از آنها طبق گفته ارتش با هماهنگی سایر کشورها انجام شده است. ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، حداقل در یکی از این ماموریت‌ها شرکت داشته است که همه آنها از قبل با ارتش اسرائیل هماهنگ شده بودند. این ارسال کمک‌های هوایی با انتقادات گسترده‌ای از جمله از سوی ساکنان غزه و امدادگران مواجه شده است. آنها استدلال می‌کنند که ارسال کمک‌های هوایی که در برخی موارد منجر به کشته یا زخمی شدن فلسطینی‌ها شده است، ناامن، ناکافی و غیرضروری است، به ویژه زمانی که گذرگاه‌های زمینی همچنان مسیر مناسب‌تری برای ارسال کمک‌ها هستند. 

مقامات اردنی همچنین ادعا می‌کنند که از زمان آغاز جنگ، حداقل ۱۴۰ کاروان کمکی را از طریق زمینی ارسال کرده‌اند که هر کدام حامل چندین کامیون کمک‌های امدادی بوده‌اند. این کاروان‌ها نیز قبل از رسیدن به منطقه محاصره شده، تحت تأیید و هماهنگی رژیم صهیونیستی بوده‌اند. به گفته مقامات فلسطینی در نوار غزه، در شرایط پیش از جنگ، روزانه به ۵۰۰ کامیون آذوقه نیاز بود - نیازی که از زمان آغاز حمله صهیونیست‌ها در ۱۹ ماه پیش برآورده نشده است. در ۹ اکتبر ۲۰۲۳، دو روز پس از عملیات طوفان الاقصی به رهبری حماس  یوآو گالانت، وزیر جنگ سابق اسرائیل - که اکنون به اتهام جنایات جنگی تحت تعقیب دادگاه بین‌المللی کیفری است - «محاصره کامل» غزه را اعلام کرد. اگرچه کمک‌های محدود و کالاهای تجاری گاهی اوقات به غزه می‌رسید، اما محاصره تا حد زیادی پابرجا مانده است. 

در ۲ مارس، رژیم صهیونیستی محاصره کامل را دوباره برقرار کرد. در دو ماه گذشته، هیچ کمک یا کالایی وارد غزه نشده و این منطقه محصور را به جایی رسانده که برخی از سازمان‌های امدادی آن را «سطح قحطی فاجعه‌بار» می‌نامند.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.