نایب رئیس مجلس و رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از اجرای نادرست قانون رتبه بندی معلمان انتقاد کردند.
به گزارش خبرآنی، به مناسبت فرارسیدن هفته معلم، حمیدرضا حاجیبابایی نایب رئیس مجلس، علیرضا منادیسپیدان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات و شاهرخ رامین نماینده فیروزکوه و دماوند جلسهای با جمعی از مدیران و معلمان آموزش و پرورش بهمنظور بررسی مشکلات حوزه آموزش و پرورش و فرهنگیان در مرکز امور نمایندگان مجلس شورای اسلامی تشکیل دادند.
حاجیبابایی: قانون رتبهبندی معلمان به درستی اجرا نشده است
در این جلسه، حاجیبابایی نایب رئیس مجلس با پاسداشت جایگاه ویژه و رفیع معلمان در سراسر کشور، گفت: مجلس برای به نتیجه رساندن «نظام رتبهبندی معلمان» زمان و انرژی بسیاری گذاشت و به اجرای این قانون کمک کرد، اما متاسفانه این قانون به درستی اجرا نشد؛ عجیب است عدهای نمیتوانند معلمان و آموزشوپرورش را در حد و قواره خودش ببینند.
وی ادامه داد: انقلتهای بسیاری در اجرای قانون «رتبهبندی معلمان» آورده میشود مانند اینکه آیا شامل اداریها یا معلمان تازه جذب شده هم میشود؟ حال اینکه تمامی این موارد راهکار قانونی دارد و فقط باید به جای معطلی در اجرای قانون، به دنبال راهکار بود.
حاجی بابایی تاکید کرد: قانون بسیار خوب رتبهبندی معلمان به دلیل اجرای بد، به کام معلمان تلخ شد در حالی که معلم قلهای است که اگر به آن توجه نکنیم تمامی دامنههای آن آسیب میبیند.
وی با تاکید بر اینکه دانشآموزان فقط باید توسط معلمان تعلیم و تربیت شوند، افزود:امیدواریم به زودی و به فضل الهی از معبرهای اقتصادی عبور کنیم و دست دولت باز شود تا معلمان و مدارس مورد توجه قرار گیرند چراکه آبادانی مملکت فقط یک راه دارد و آن هم توجه به آموزش و پرورش است. اگر جای جای کشور آباد شود اما آموزش مشکل داشته باشد بازهم راه به جایی نخواهیم برد.
منادی: یکی از اساسیترین مشکلات آموزش و پرورش نبود ثبات مدیریتی است
در ادامه علیرضا منادی سپیدان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: اکنون ۱۳ هزار شرکت دانشبنیان داریم که ۷۰۰ هزار نخبه و اساتید در این شرکتها فعال هستند. باید بررسی کرد معلمان و فرهنگیان در کجای این زنجیره قرار دارند؟
وی افزود: همیشه از دانشآموزان سوال کردیم علم بهتر است یا ثروت؟ آخرین زنجیره علم، ثروت است و توسعه شرکتهای دانشبنیان به معنای توسعه علم و دانش به صورت توامان است، البته معلمان تربیتکننده این نخبگان هستید تا جایی که ما اکنون در بسیاری از علوم پیشران هستیم.
وی یکی از اساسیترین مشکلات آموزش و پرورش را نبود ثبات مدیریتی دانست و گفت: اگر ما به یک وزیر و مدیر با توان متوسط، اجازه فعالیت حداقل حدود ۷ سال را بدهیم، به مراتب سیستم آموزش و پرورش بهتری خواهیم داشت اما در طول ۱۰ سال حدود ۱۱ وزیر آموزش و پرورش جابهجا شده و این آسیب بزرگی است.
منادی با بیان اینکه ۱۴ قانون توسط کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس برای افزایش کیفیت آموزش تصویب شده است، گفت: برای ۴ قانون، جایزه ملی قانون دریافت کردهایم که یکی از آنها «قانون رتبهبندی معلمان» است اما به اجرای صحیح نیاز دارد. تنها تحول اصلی برای معلمان در صد سال گذشته همین قانون است.
وی افزود: قانون در حالی بد اجرا شد که دولت وقت در بدترین شرایط مالی ۵۰ هزار میلیارد تومان برای رتبهبندی به آموزش و پرورش بودجه تخصیص داد اما معلمان به دلیل اجرای نادرست قانون همچنان ناراضی هستند.
شاهرخ رامین نماینده فیروزکوه و دماوند نیز گفت: درخواستهایی همچون ترمیم بودجه مورد نیاز آموزش و پرورش، اصلاح معیشت معلمان و استخدام بیشتر سرایداران مدارس درست است و باید با جدیت در راستای حل این مشکلات قدم برداشت.
انتهای پیام