چند واگن مترو طی 3 سال اخیر بازسازی شد؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، با توجه به اهمیت حمل‌ونقل ریلی درون‌شهری و نقش مترو در کاهش ترافیک، آلودگی هوا و تسهیل تردد روزانه شهروندان، نگهداشت و نوسازی مستمر ناوگان مترو یکی از اولویت‌های اصلی مدیریت شهری در دوره اخیر بوده است. در این میان، اورهال یا تعمیرات اساسی قطارها به‌عنوان راهکاری مهم و حیاتی برای احیای ظرفیت فنی ناوگان موجود، جایگاهی ویژه در سیاست‌های نوسازی شهری دارد.

فرآیند اورهال به بازسازی کامل قطارها اطلاق می‌شود؛ در این فرآیند، سیستم‌های حیاتی نظیر موتور، ترمز، تهویه، الکتریک، پنوماتیک و بدنه قطار مورد بررسی، تعمیر یا تعویض قرار می‌گیرند. این عملیات سنگین، که در فواصل زمانی مشخص یا پس از رسیدن قطعات به عمر معین انجام می‌شود، منجر به افزایش ایمنی، ارتقای کیفیت خدمات‌رسانی، کاهش خرابی‌های ناگهانی و افزایش عمر مفید واگن‌ها می‌شود.

در شرایطی که تولید قطار جدید نیازمند سرمایه‌گذاری کلان و زمان‌بر است، اورهال می‌تواند با هزینه‌ای به‌مراتب کمتر، بخشی از ظرفیت از دست‌رفته ناوگان را بازیابی کند.

بر همین اساس، طی سال‌های 1400 تا 1403، در مجموع 92 رام قطار و 17 واگن دو طبقه در خطوط مختلف متروی تهران تحت عملیات اورهال قرار گرفته‌اند. این اقدامات در شرایطی انجام شده که بخشی از ناوگان مترو به دلیل فرسودگی از مدار خارج شده بود و نیاز فوری به بازسازی داشت.

آمار اورهال قطارهای مترو به تفکیک سال به شرح زیر است:

سال 1400 10 رام قطار AC یک دستگاه لوکوموتیو 2 واگن دو طبقه
سال 1401 22 رام قطار AC 4 واگن دو طبقه  
سال 1402 3 رام قطار DC 15 رام قطار AC 5 واگن دو طبقه
سال 1403 14 رام قطارAC

یک واگن دو طبقه

 

با احتساب این آمار، روشن است که روند اورهال در سال‌های اخیر به‌صورت مستمر دنبال شده و برنامه‌ریزی منظم برای بازگرداندن قطارهای متوقف‌شده به ناوگان فعال، به‌ویژه در شرایط افزایش تقاضا برای سفرهای شهری، در دستور کار مدیریت شهری قرار داشته است.

تأثیرات مثبت و چشم‌انداز امیدوارکننده این اقدامات باعث شده تا بخشی از فشار ناشی از کمبود قطار کاهش یابد و امکان ارائه خدمات منظم‌تر در ساعات اوج تردد فراهم شود. همچنین، افزایش تعداد رام‌های فعال زمینه را برای کاهش سرفاصله حرکت قطارها در خطوط پرتردد فراهم کرده و در نهایت به بهبود رضایتمندی شهروندان منجر شده است.

با توجه به تداوم روند فرسایش طبیعی قطارها و محدودیت‌های مالی در تأمین ناوگان جدید، انتظار می‌رود مدیریت شهری در سال‌های آینده نیز با جدیت، برنامه اورهال قطارها را ادامه دهد و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی و همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان، مسیر احیای ناوگان مترو را تداوم بخشد.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم
برچسب ها :

بازسازی

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.