به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، در پایان یکی از بزرگترین رویدادهای علمی-آموزشی سال، نشست خبری مسابقات «کید کُد» با حضور رامبد دانشپژوه (رئیس مسابقات)، رزیتا دانشپژوه (دبیر علمی) و غلامرضا شیرزاد (دبیر اجرایی) برگزار شد.
این نشست به بررسی نحوه برگزاری، اهداف آموزشی، و جزئیات آماری یکی از مهمترین مسابقات رباتیک و برنامهنویسی کودکان و نوجوانان ایران اختصاص داشت.
کید کُد (KidCode) مجموعهای از مسابقات علمی-آموزشی در حوزههای رباتیک و برنامهنویسی است که با هدف پرورش خلاقیت، مهارت حل مسئله، تفکر الگوریتمی و کار تیمی در کودکان و نوجوانان برگزار میشود. این رقابتها ویژه گروههای سنی 7 تا 17 سال طراحی شده و یکی از بزرگترین رویدادهای فناوری کودک و نوجوان در ایران به شمار میرود.
مشارکت گسترده؛ از شمالی ترین شهر تا جنوبی ترین نقطه کشور
رامبد دانشپژوه رئیس این دوره از مسابقات در ابتدای این نشست گفت: مسابقات امسال که در محل دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، میزبان 1850 دانشآموز از مقاطع سنی 7 تا 17 سال بود. توزیع جنسیتی شرکتکنندگان نشان میدهد که 60 درصد پسر و 40 درصد دختر در این رویداد حضور داشتند.
وی به آمار دقیق شرکتکنندگان در این مسابقات اشاره کرد و افزود: از این تعداد، 1500 نفر در مقطع دبستان و 350 نفر در مقطع متوسطه به رقابت پرداختند. 70 درصد شرکتکنندگان از تهران (حدود 1300 نفر) و 30 درصد از استانهای دیگر بودند.
رئیس مسابقات کید کد به شهرهایی که بیشترین شرکتکننده را داشتند اشاره کرد و گفت: شهرهایی مانند کرج، همدان، اصفهان، شاهرود و کردستان بیشترین مشارکت شهرستانی را به ثبت رساندند.
16 لیگ رقابتی؛ ترکیبی از رباتیک و برنامهنویسی
دانشپژوه در خصوص نحوه برگزاری مسابقات توضیح داد: مسابقات «کید کُد» در 16 لیگ مختلف برگزار شد که 10 لیگ رباتیک و 6 لیگ برنامهنویسی را شامل میشد. در بخش رباتیک، دانشآموزان در لیگهایی چون «ربات جنگجو، فوتبالیست، رالی، دارورسان، اینترنت اشیا، خلاقیت، مسیریاب، علمی-الکترونیک و لیگ جهانی WRO» به رقابت پرداختند.
رئیس مسابقات کید کد در ادامه به لیگ برنامهنویسی اشاره و خاطرنشان کرد: در بخش برنامهنویسی نیز سه لیگ ویژه دانشآموزان ابتدایی شامل اسکرچ جونیور، اسکرچ و اپلیکیشنسازی، و سه لیگ برای مقطع متوسطه شامل پایتون، طراحی وب و لیگ جهانی ACM طراحی شده بود.
روند داوری و انتخاب استعدادها برای مسابقات جهانی
به گفته رئیس مسابقات، داوری بهصورت امتیازی انجام میشود و شرکتکنندگان در صورت کسب حداقل امتیاز در چهار شاخص اصلی (خلاقیت، عملکرد، دقت اجرا و مستندات)، یکی از مدالهای طلا، نقره یا برنز را دریافت میکنند.
دانشپژوه در همین زمینه اعلام کرد: در مقطع ابتدایی، 70 درصد دانشآموزان حائز رتبه شدند. اما در مقطع متوسطه، فرایند داوری سختگیرانهتر بوده و تنها 1113 نفر به عنوان برگزیده نهایی معرفی شدند. این افراد به کمپ آموزشی ویژه مسابقات جهانی راه پیدا میکنند و در نهایت 20 تا 30 نفر از آنها برای اعزام به رقابتهای بینالمللی انتخاب خواهند شد.
رویکرد آموزشی؛ خلاقیت، حل مسئله، کار تیمی
در ادامه این نشست رزیتا دانشپژوه، دبیر مسابقات در تشریح فلسفه طراحی این رقابتها گفت: هدف اصلی مسابقات، آموزش تفکر الگوریتمی به کودکان است؛ اینکه بتوانند مسائل را به مراحل کوچکتر تقسیم و برای آنها راهحلهای گامبهگام طراحی کنند.
وی افزود: حل خلاقانه مسائل با سادهترین ابزارها، کار تیمی و مهارتهای ارتباطی، و درک منطقی و فنی از دیگر محورهای مهم آموزشی در این مسابقات است.
دبیر مسابقات کید کد تأکید کرد: هدف ما تربیت کودکانی است که فقط مصرفکننده تکنولوژی نباشند، بلکه به سازندگان فناوری در آینده تبدیل شوند؛ افرادی که در گامهای بعدی آماده ورود به حوزههایی مانند هوش مصنوعی هستند.
کید کد؛ یکی از بزرگترین مسابقات علمی کشور است
غلامرضا شیرزاد، دبیر اجرایی مسابقات کید کد نیز با اشاره به ثبتنام بیش از 3000 متقاضی در این دوره، «کید کُد» را یکی از بزرگترین مسابقات علمی دانشآموزی کشور خواند.
وی از همکاری مؤثر اولیا، نظم اجرایی بالا و استقبال پرشور مقاطع اول و دوم ابتدایی بهعنوان نقاط قوت این دوره نام برد.
به گزارش خبرآنی در بخش رباتیک، لیگهای «فوتبالیست» و «جنگجو» بالاترین آمار شرکتکننده را داشتند و در حوزه برنامهنویسی نیز «اسکرچ» و «اسکرچ جونیور» بیشترین استقبال را به خود اختصاص دادند.
کید کُد نهتنها یک رقابت، بلکه بخشی از یک مسیر آموزشی گستردهتر است که شرکتکنندگان برگزیده آن وارد کمپهای آموزشی بینالمللی شده و در نهایت به مسابقات جهانی اعزام میشوند.
این رویداد در سالهای اخیر با مشارکت دانشگاهها، دبیرخانههای تخصصی و نهادهای فناورانه رشد قابلتوجهی یافته و به یکی از برندهای آموزشی معتبر در حوزه کودک و نوجوان تبدیل شده است.
انتهای پیام/