سهم حمل‌ونقل عمومی تهران در جابجایی‌ها کمتر از 30 درصد!

به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران در تذکر پیش از دستور سیصد و بیستمین جلسه شورای شهر تهران و با اشاره به حادثه تلخ بندر شهید رجایی، گفت: سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران باید در هماهنگی با مقامات محلی برای کمک به حادثه‌دیدگان وارد عمل شود.

وی با اشاره به روز ایمنی حمل‌ونقل اظهار کرد: حادثه‌های اخیر بندر عباس ، به ویژه در حوزه حمل‌ونقل، نشان می‌دهد که بی‌توجهی به این بخش می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد.

وی با بیان اینکه طبق آمارهای سازمان جهانی بهداشت (WHO)، سالانه یک میلیون و 350 هزار نفر در تصادفات جان خود را از دست می‌دهند، گفت: تعداد مجروحان ناشی از تصادفات در جهان بین 20 تا 50 برابر این رقم برآورد شده است و این مسأله نشان‌دهنده اهمیت ویژه پرداختن به ایمنی حمل‌ونقل است.

تشکری هاشمی با اشاره به وضعیت ایران در اینو زمینه افزود: متأسفانه در کشور ما به ازای هر 100 هزار نفر، سالانه 22 نفر در تصادفات کشته می‌شوند و ایران در میان 183 کشور، رتبه 72 را در میزان کشته‌شدگان دارد.

وی تصریح کرد: این آمار نگران‌کننده نشان می‌دهد که باید اقدامات اساسی برای بهبود ایمنی انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: در کشورهای توسعه‌یافته برای کاهش تنها 5 درصد از آمار تلفات تصادفات، برنامه‌های بلندمدت چندساله تدوین می‌شود، و این نشان می‌دهد که کاهش تصادفات کاری سخت اما ضروری است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران گفت: خسارت‌های مادی ممکن است قابل جبران باشد اما خسارت‌های انسانی جبران‌ناپذیر هستند؛ هر فرد آسیب‌دیده به معنای آسیب به یک خانواده و در نهایت آسیب به جامعه است.

تشکری هاشمی با تأکید بر اهمیت استمرار پویش «نه به تصادفات»، اظهار کرد: نباید این پویش را حرکتی شعاری یا مقطعی دانست. این برنامه باید ساختاری و پایدار باشد و با برنامه‌های عملیاتی همراه شود.

وی ادامه داد: در بحث تصادفات، سه عامل انسان، راه و خودرو نقش اساسی دارند. در کشور ما متأسفانه وضعیت خودروها، راه‌ها و رفتار رانندگان نیازمند بازنگری جدی است.

وی با اشاره به وضعیت نگران‌کننده تهران افزود: به طور متوسط روزانه 2100 تصادف در تهران رخ می‌دهد و روزانه دو نفر در این شهر جان خود را بر اثر تصادف از دست می‌دهند. این آمار هشداردهنده است و نباید به سادگی از کنار آن عبور کرد و برای کاهش این حوادث باید برنامه‌های مشخص، هماهنگ و مستمر ارائه شود.

وی از شهرداری تهران خواست برنامه‌های خود در این زمینه را به شورای اسلامی شهر ارائه کند و به جای ارائه بودجه‌های کلی، هدفگذاری مشخصی برای کاهش درصد تصادفات ارائه شود.

وی با انتقاد از وضعیت نابسامان موتورسیکلت‌سواران در تهران گفت: وضعیت تردد موتورسیکلت‌ها در شهر به مرحله بحرانی رسیده و شهروندان دیگر احساس آرامش در عبور و مرور ندارند.

تشکری هاشمی با اشاره به مصوبه شورای ترافیک تهران درخصوص تشکیل کارگروه ویژه ساماندهی موتورسیکلت‌ها اظهار کرد: متأسفانه باوجود گذشت ماه‌ها از این مصوبه، هنوز جلسه‌ای برگزار نشده و این بی‌توجهی قابل قبول نیست.

وی بر ضرورت توسعه حمل‌ونقل عمومی تأکید کرد و افزود: طبق قانون، باید 75 درصد حمل‌ونقل تهران با وسایل حمل‌ونقل عمومی انجام شود، در حالی که اکنون کمتر از 30 درصد جابجایی‌ها از این طریق صورت می‌گیرد.

تشکری هاشمی با تأکید بر لزوم ثبات مدیریتی در حوزه حمل‌ونقل گفت: مادامی که مدیران کمتر از یک سال در سمت‌های خود باقی می‌مانند، نمی‌توان انتظار اجرای برنامه‌های بلندمدت را داشت.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.