به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه پایگاه خبری خبرآنی، اواخر سال 1402 ماده واحدهای با عنوان، "تعیین اصول حاکم بر بازنگری آییننامه ارتقاء مرتبه اعضای هیئت علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی پژوهشی و فناوری" در شورایعالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید که طی آن قرار شد آییننامه ارتقاء مرتبه اعضای هیئت علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی پژوهشی و فناوری بازنگری شود.
بر اساس این مصوبه مقرر شد، آییننامه جدید در سه فصل مستقل: 1 ـ حوزه علوم انسانی، علوم اجتماعی و هنر، 2 ـ حوزه علوم پزشکی و 3 ـ حوزه سایر علوم (علوم پایه، فنی ـ مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی، دامپزشکی و …) و یک فصل مشترک تدوین شود.
تهیه فصل مربوط به علومانسانی، علوماجتماعی و هنر این آییننامه به شورای تحول و ارتقاء علومانسانی شورایعالی انقلاب فرهنگی واگذار شد. شورای تحول از فروردینماه سال گذشته عملیات تدوین این بخش از آییننامه را به عهده گرفت و با همراهی مرکز سیاستهای علمی کشور آن را دنبال کرد.
روزهای پایانی سال گذشته، وزیرعلوم در نشستی با دستاندرکاران تدوین پیشنویس آییننامه ارتقای اعضای هیئت علمی در گروه علوم انسانی، اجتماعی و هنر، این پیشنویس را بررسی و قرار شد گزارش نهایی این آییننامه پس از بررسی نهایی در کارگروهی مشترک بین وزارت علوم و شورای تحول به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شود.
سیمایی صراف، وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری، در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه پایگاه خبری خبرآنی با اشاره به آخرین بررسیها و هماهنگیها بین وزارت علوم و شورای تحول در خصوص این بخش از آیین نامه ارتقا اظهار داشت: وزارت علوم با شورای تحول و ارتقا علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه هماهنگ است زیرا آنها روی بخشی از آییننامه ارتقا کار کردند و موضوع را پیش بردند.
وی گفت: ما حاصل کار آنها در بازنگری آییننامه ارتقا در بخش گروه علومانسانی، اجتماعی و هنر را با کاری که در وزارت علوم صورت گرفته است را در چندین جلسه مشترک مقایسه و بررسی کردیم و قرار است سند واحدی با عنوان آییننامه ارتقا اساتید تا نیمه اردیبهشتماه استخراج شود.
تصویب و تایید نهایی آییننامه ارتقا در شورایعالی انقلاب فرهنگی
وزیرعلوم درباره سرنوشت این سند پس از تایید نهایی در وزارت علوم گفت: مسلما شورای عالی انقلاب فرهنگی مرجعیت تصویب اسنادی این چنین را بر عهده دارد منتها اینکه این شورا در برخورد با این سند قرار است جز به جز موارد و تبصرهها را به شور بگذارد یا تنها درباره کلیات نظر دهد موضوعی است که در جلسات آینده شورا مشخص خواهد شد.
وی با اشاره به تفاوت حوزههای دانشی و اهمیت آن در ارتقا اساتید گفت: ارتقایی که برای استاد حوزه علومانسانی انتظار داریم با نحوه ارتقا استادی که در حوزه فنی مهندسی هست حتما باید متفاوت باشد و لذا این تفاوتها و مولفهها در آییننامه ارتقا اساتید دیده شده است.
انتهای پیام/