سید مصطفی فاطمی مدیرکل گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی درباره اتفاقات اخیر در جزیره هرمز و افزایش ورود مسافر به این منطقه گفت: اینکه رفتارهای خطا را به یک گروه منتسب کنیم اشتباه است اما کلیت ماجرا این است که ما رفتارهای متنوعی در سفر می بینییم که ریشه های مثبت و منفی دارد.
وی با بیان اینکه خیلی از اتفاقات داخل سفر میتواند تأثیرات مثبت روی جوامع بگذارد، گفت: اتفاقاً گردشگری می تواند باب گفتمان فرهنگی را بین ملل باز کند و عاملی برای آشنایی جوامع با یکدیگر شود، اما اتفاقات اشتباه هم زیاد می افتد و مختص ایران هم نیست.
فاطمی با اشاره به لزوم مدیریت مقصد در ایام پیک سفر گفت: بخشی از کارها آگاهسازی و اقدامات فرهنگی است اما بخش دیگر مدیریت و برنامه ریزی برای سفرها به ویژه در ایام پیک سفر است، ستاد سفر و وزارت میراث فرهنگی پیشنهاداتی داشته اما دستگاه های مربوطه اجرایی نکرده اند.
مدیرکل گردشگری داخلی ادامه داد: سال گذشته برای سفر به هرمز محدودیت اعمال کردیم تا کسانی که قصد سفر به این منطقه را داشتند، از قبل در سامانهای که به همین منظور طراحی شده بود، ثبت نام انجام دهند.
وی تصریح کرد: این تصمیم در راستای پذیرش مسافر متناسب با ظرفیت هرمز اتخاذ شد تا در ایام نوروز سفر به هرمز تنها با رزرو در سامانه امکان پذیر شود اما این تصمیم توسط سایر دستگاه ها، اجرایی نشد.
فاطمی اظهار کرد: دستگاههای مربوطه همچون سازمان بنادر اعلام کرد که امکان اجرای این طرح وجود ندارد، چون معتقد بودند تعداد شناورهای غیرمجاز افزایش پیدا می کند و نمیتوانند مدیریت کنند و همین موضوع ایمنی گردشگر را به خطر میاندازد.
مدیرکل گردشگری داخلی گفت: بخش نرم افزاری که دست ما بود انجام شد و ما یک سال هم صبر کردیم اما بخش اجرایی دست سایر سازمان هاست، ما با سازمان بنادر، شورای شهر و شهرداری هرمز هم صحبت کردیم اما آنها توجیهات خود را دارند و همین امر هم باعث شد ادامه طرح مدیریت سفر به هرمز با مشکل مواجه شود.
انتهای پیام/