کنکور در بن‌بست تصمیم‌گیری!/صدای اعتراض از مدارس بلند شد

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، با وجود گذشت سه سال از آغاز اجرای مصوبه جدید کنکور توسط شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، همچنان هر سال شاهد تغییرات و ابهامات تازه‌ای در مسیر برگزاری آزمون سراسری و نحوه تأثیر سوابق تحصیلی هستیم؛ تغییراتی که نه‌تنها به کاهش استرس داوطلبان کمکی نکرده، بلکه موجب آشفتگی ذهنی و بی‌اعتمادی گسترده میان دانش‌آموزان، معلمان و خانواده‌ها شده است.

در حالی که هدف اصلی از ورود شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به موضوع کنکور «کاهش استرس و فشار آزمون» عنوان شده بود، اما بر اساس شواهد، شرایط به مراتب پیچیده‌تر شده است. در تازه‌ترین نمونه، اظهارات دبیر این شورا درباره تغییر نحوه برگزاری امتحانات نهایی پایه یازدهم بار دیگر فضای آموزشی کشور را ملتهب کرد.

تغییر ناگهانی در میانه راه

بر اساس مصوبه پیشین شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، تعیین دروس نهایی پایه یازدهم و دوازدهم به شورای‌عالی آموزش و پرورش تفویض شده بود. این شورا نیز پس از برگزاری جلسات تخصصی، در اسفندماه 1403، 6 درس از پایه یازدهم را به‌عنوان دروس نهایی مؤثر در کنکور 1404 اعلام و به مدارس سراسر کشور ابلاغ کرد.

با این حال، تنها چند هفته مانده به برگزاری امتحانات نهایی، عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد که تمام دروس پایه یازدهم باید به‌صورت نهایی برگزار شوند. این اظهارنظر که خلاف مصوبه اعلام‌شده شورای عالی آموزش و پرورش است، موجی از نگرانی و اعتراض را در میان دانش‌آموزان، معلمان و اولیاء به دنبال داشت.

خسروپناه در سخنان خود تأکید کرد که برای کنکور 1404، نمرات دروس نهایی پایه یازدهم تنها تأثیر مثبت خواهند داشت و برای داوطلبانی که نمرات خوبی کسب نکرده‌اند، تأثیر منفی لحاظ نخواهد شد. با این حال، بسیاری از کارشناسان آموزشی این اظهارات را متناقض با روند اطلاع‌رسانی قبلی دانسته و از آن به‌عنوان نمونه‌ای از سیاست‌گذاری‌های ناپایدار یاد می‌کنند.

اعتراض مدیران مدارس و نمایندگان آموزشی

فاطمه آگاهی، نماینده مدیران مدارس در شورای‌عالی آموزش و پرورش، با انتقاد از این تصمیمات متناقض، گفت: بی‌ثباتی در تصمیم‌گیری‌های کلان آموزشی، آرامش روانی دانش‌آموزان را از بین برده و باعث ایجاد اضطراب و بی‌اعتمادی در سطح جامعه شده است.

وی افزود: دانش‌آموزان، معلمان و خانواده‌ها، براساس تصمیم شورای‌عالی آموزش و پرورش برنامه‌ریزی درسی کرده‌اند و حتی تعطیلات نوروز را برای آماده‌سازی دروس تعیین‌شده سپری کردند. حال با اظهارنظرهای تازه و بدون اطلاع‌رسانی رسمی، این برنامه‌ریزی‌ها دچار اختلال شده‌اند.

همچنین احسان عظیمی راد سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس گفت: طبق مصوبات تصویب شده شورای عالی انقلاب فرهنگی برای کنکور سال 1404 تنها دروس نهایی پایه دوازدهم با تأثیر قطعی 60 درصد لحاظ می‌شود و برای پایه یازدهم، صرفاً تأثیر مثبت اعمال خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی با تصمیم اتخاذ شده تا حدودی جبران کننده اشتباهات خود در اثرات مصوبه تاثیر قطعی معدل بوده است، یادآور شد: تصمیم تاریخی اتخاذ شده شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد کنکور قطعا نتایج خوشایندی خواهد داشت؛ امیدواریم شورای عالی انقلاب فرهنگی برای کنکور سال 1405 نیز بر روی مثبت ماندن پایه یازدهم در این زمینه به اجماع کلی برسد.

تبعات برای دانش‌آموزان و داوطلبان کنکور

تصمیمات چندگانه و تغییرات ناگهانی در شیوه‌نامه‌های آموزشی، نه‌تنها برنامه‌ریزی تحصیلی دانش‌آموزان را مختل می‌کند، بلکه اعتماد عمومی به نهادهای آموزشی را نیز خدشه‌دار می‌سازد. در حالی که داوطلبان کنکور نیازمند آرامش و تمرکز برای مواجهه با یکی از مهم‌ترین مراحل تحصیلی خود هستند، تغییرات پی‌درپی و اعلام دیرهنگام تصمیمات تنها بر حجم اضطراب و بلاتکلیفی آنان می‌افزاید.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.