به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی؛ در پی شهادت آیتالله سیدمحمدباقر صدر در نوزدهم فروردین ماه 1359، روز اول اردیبهشت ماه همان سال، این شهادت توسط مرحوم آیتالله هاشمی شاهرودی ــ رئیس پیشین دستگاه قضا و مجمع تشخیص مصلحت و از شاگردان آن شهید گرانقدر ــ به ایران مخابره شد، و حضرت امام در روز دوم اردیبهشت ماه ضمن انتشار بیانیه تسلیتی صریح علیه حزب بعث، سه روز عزای عمومی اعلام کردند.
اولین جمعه پس از این اعلام، پنجم اردیبهشت ماه 1359 بود. شهید دکتر مصطفی چمران، که سالها بهواسطه حضور در کشورهای عربی و بخصوص مصاحبت با امام موسی صدر در لبنان، از احوال و افکار سیاسی شهید محمدباقر صدر بهخوبی , و از نزدیک آشنا بود، در سخنان پیش از خطبههای نماز جمعه، صحنه آرایش و مواجهه فرهنگی کشورهای اسلامی و کشورهای غربی را در یک سخنرانی نیم ساعته تشریح کرد، مقابله جانانه شهید صدر با حزب بعث را اوج مقاومت شاخه عراقی اسلام مقدس در برابر امپریالیسم و حزب ناسیونالیستی بعث میداند که رهبرانش مسیحی هستند.
خلاصهای از این بیانات ذیلاً آمده است. فیلم مشروح این سخنرانی مرحوم شهید دکتر چمران در فضای وب موجود است.
از همین پرونده بیشتر بخوانید
دکتر چمران خاطرنشان کرد: این سه روز از طرف امام امت برای عزا و سوگواری، به خاطر رهبری عالیقدر و مرجع بلندپایه شیعیان عراق، معین شده است. ما به دور هم جمع شدهایم که این که یاد این مرد بزرگ و خواهر مبارزش را در خاطرهها و زنده کنیم و از روح بلندشان طلب همت نماییم تا رژیم سفاک و دستنشانده صدام حسین را واژگون نماییم.
وی ادامه داد: شهید آیت الله سید محمدباقر صدر کسی است که ایجاد مکتب کرده است؛ کسی است که افکارش و کتابهایش در سرتاسر کشورهای اسلامی منتشر شده و در قلوب جوانان مؤمن و مبارز ریشه دوانده است. مکتب او منحصر به شاگردانش در نجف اشرف نبود، بلکه در گوشه و کنار دنیا شاگردانی بودند که از طرز تفکر او متابعت میکردند و حرکت تاریخی علمی او را دنبال مینمودند. ارزش و اهمیت این مرجع بزرگ به خاطر این حرکت فکری است که از سالها پیش در دنیای عرب تأسیس کرده است. در دنیای ما در ایران حرکت فکری و خط مکتبی اسلام از روزهای دور وجود داشته است.
وی افزود: مبارزات بزرگی که از سالها پیش در کشور ما علیه طاغوت به وقوع پیوسته است همه بر اساس اسلام و خط مکتبی بوده است، اما متأسفانه در کشورهای عربی به هیچ وجه من الوجوه اینگونه نبوده است.
شهید چمران در این سخنرانی با اشاره به جنبشهای ناسیونالیستی عربی، آغاز اولین مبارزات اسلامی در برابر غرب را توسط سیدجمال اسدآبادی و شاگردانش در مصر دانست و خاطرنشان کرد: در روزهایی که حرکت اسلامی سیدجمال به اوج میرسد و مواد مصرفی انگلیسی را تحریم میکند دیزرائیلی، نخست وزیر یهودی آن روز انگلستان در پارلمان انگلستان حاضر میشود و قرآن مجید را بر سر دست بلند میکند، و به نمایندگان مجلس میگوید که تا روزگاری که این کتاب در میان مسلمانان رواج دارد سیاست ما در مصر یا کشورهای اسلامی دیگر با شکست روبهرو خواهد شد.
دکتر چمران با تشریح آرایش ناسیونالیستی به رهبری مسیحیان در کشورهای عربی از جمله مصر، لبنان، سوریه، عراق و سایر کشورهای عربی بر این نکته تاکید کرد که رواج ناسیونالیسم عربی بدلی برای و جایگزینی برای حرکت اسلامی دنیای عرب شده بود.
وی حزب بعث به رهبری «میشل عفلق مسیحی» را یکی از نمادهای همین حرکت ناسیونالیستی عنوان کرد که توسط غرب برای مقابله با انتشار حرکت اسلامی در کشورهای عربی به وجود آمده، و اضافه کرد: یکباره میبینید حرکتهای قومی تحت اسماء مختلفه در کشورهای عربی اوج میگیرد و به جایی میرسد که ناسیونالیسمِ عرب و عربناسیونالیسم سرتاسر جهان عرب را فرا میگیرد و حزب بعث و حزبهای دیگری مانند «حزب قومی سوری» که مدتها قدرت داشت و اکنون مرکز آن در لبنان است، به راه میافتد و رهبران تمام این جنبشهای ناسیونالیستی عربی، مسیحیان هستند!
دکتر چمران در ادامه درباره جلسهای تبیینی که در این زمینه با مرحوم جمال عبدالناصر در مصر داشته میگوید: این آرایش را برای او تشریح کردیم و کاملاً استدلالهای ما را قبول کرد اما نمیتوانست در برابر هجمه ناسیونالیستها مقاومت کند، در عین حال به ما گفت که ما دست شما را باز میگذاریم که در مصر علیه این حرکت به فعالیت بپردازید.
وی خاطرنشان کرد: اینجاست که میبینید حزب بعث حزبی است که توسط رهبرانی مثل «میشل عفلق» تحت رهبری و سرپرستی غرب برای مبارزه علیه حرکت اسلامی در کشورهای عربی و برای سلطه هرچه بیشتر غرب بر این سرزمینها به وجود آمده است و به هیچ وجه من الوجوه با قومیت عرب رابطهای و محبتی ندارد؛ بلکه آلت دستی است که به خاطر استعمار و امپریالیسم در این منطقه فعالیت میکند.
شهید دکتر چمران، پس از تشریح این صحنه درگیری فکری و فرهنگی، درباره شهید آیتالله صدر تصریح کرد: اینجاست که ارزش و اهمیت مرجع عالیقدر ما سید محمدباقر صدر بیشتر و بهتر روشن میشود. کسی که با اشاعه خط مکتبی اسلامی خود بزرگترین ضربات را به همین حزب بعث و به افکار افراطی این احزاب خودفروخته وارد میکند. کتابهایش و افکار اسلامیاش در سرتاسر کشورها منتشر میشود، اما حزب بعث خواندن کتابهای او را تحریم میکند. تا به آنجا میرساند که اگر کسی یکی از کتابهای این مرجع عالیقدر را در اختیار داشت محکوم میشد، به زندان و شکنجه کشیده میشد، و حتی به دیار عدم فرستاده میشد. به همین دلیل است که حزب بعث سید محمدباقر صدر و خواهرش بنتالهدی را به بدترین شیوهها شکنجه میکند و به شهادت میرساند. این چنین میخواستند که جلوی این مرد بزرگ و خط مکتبی او را در کشورهای عربی بگیرند.
وی در پایان به دایره نفوذ فکری انقلاب اسلامی به آمریکا و آفریقا و آسیا و کشورهای عربی اشاره کرده و افزود: همچنان که میدانید صدام سفاک و حزب بعث دستنشانده، با این افکار مالیخولیایی و موهوم به هیچ وجه من الوجوه قادر نیستند که در مقابل حقیقتی پاک و تابناک ــ اسلام مقدس ــ که مکتبی فطری و منطقی است مقاومت کنند و جلوی این این موج بزرگ را بگیرند؛ بخصوص آنجا که میبینیم این موج و این خط اسلامی بعد از پیروزی انقلاب ایران به اوج قدرت خود میرسد، و به سرتاسر کشورها منتشر میشود.
انتهای پیام/