به گزارش پایگاه خبری خبرآنی، امیرحسن کاکایی، استاد دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران و تحلیلگر صنعت خودرو، با اشاره به مشکلات گسترده این صنعت در هفت سال گذشته، گفت: خودروسازان و قطعهسازان با وجود قیمتگذاری دستوری و زیانهای سنگین، تلاش کردند چرخهای تولید را به حرکت درآورند، اما نیازمند حمایت جدی دولت و نهادهای مرتبط هستند.
قیمتگذاری دستوری و تأخیر در اعلام قیمتها
کاکایی با انتقاد از تأخیر دولت در اعلام قیمتهای جدید خودرو، اظهار داشت: افزایش قیمت خودرو پس از 18 ماه با حداقل رشد همراه بود، درحالی که نرخ ارز بهطور چشمگیری افزایش یافت و این موضوع نتوانست زیان 100 هزار میلیارد تومانی خودروسازان را جبران کند.
وی افزود: در ابتدای سال جاری، با افزایش نرخ دلار از 38 هزار به 68 هزار تومان و رشد 5 برابری تعرفهها، هزینههای تولید خودرو داخلی 1.7 برابر شد، اما دولت دیر اقدام کرد و این افزایش دیرهنگام، تأثیری در کاهش زیانهای صنعت نداشت.
چالشهای انرژی و تولید
این تحلیلگر صنعت خودرو به مشکلاتی مانند کمبود حاملهای انرژی، تعطیلی اجباری خطوط تولید و کمبود 30 درصدی برق در سال جاری اشاره کرد و گفت: این عوامل به همراه تورم و هزینههای نظام بانکی، فشار مضاعفی بر صنعت خودرو وارد کرده است.
لزوم حمایت از بخش خصوصی و جلوگیری از واردات خودروهای دست دوم
کاکایی با اشاره به ورود بخش خصوصی به مدیریت ایرانخودرو، خواستار حمایت بیشتر از سرمایهگذاری و نوآوری در این صنعت شد. وی همچنین از واردات خودروهای دست دوم به شدت انتقاد کرد و گفت: این اقدام نهتنها به صنعت داخلی آسیب میزند، بلکه امنیت و اقتصاد کلان کشور را تهدید میکند.
درخواست همکاری نهادهای حاکمیتی
وی در پایان تأکید کرد: وظیفه اصلی نهادهای حاکمیتی، رفع موانع تولید و کمک به صنعت است، اما در سالهای اخیر دخالتهای بیموقع، منجر به کاهش انگیزه سرمایهگذاری و توسعه خطوط تولید شده است. به گفته او، تنها با همکاری دولت، مجلس و خودروسازان میتوان از این شرایط دشوار خارج شد.
انتهای پیام/