به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، زهرا شمساحسان امروز در سیصد و پانزدهمین جلسه علنی شورای شهر تهران، با اشاره به اقدامات شهرداری تهران در ایام نوروز و ماه رمضان اظهار کرد: این اقدامات در راستای ایجاد پیوند میان هویت ملی و دینی و بهرهگیری حداکثری از فرصت همزمانی این دو رویداد مهم فرهنگی انجام شده است.
وی افزود: برنامهریزی گسترده در پنج محور اصلی (قرآن، مسجدمحوری، افطاری ساده، محرومین و گردشگری) و مشارکت طیف وسیعی از سازمانها و شرکتهای تابعه شهرداری، نشاندهنده عزم جدی مدیریت شهری برای خلق تجربهای متفاوت برای شهروندان است.
به گفته رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، توزیع بستههای افطاری، برگزاری جشنوارههایی همچون شاهنامهخوانی و ایجاد فضاهای شهری زیبا و متناسب با این ایام، همگی گویای تلاش برای ارتقای کیفیت زندگی شهری و تقویت پیوندهای اجتماعی هستند.
وی با بیان اینکه توجه به اقشار آسیبپذیر و نیازمند از طریق پویشهای مختلف حمایتی، بُعد انسانی و اجتماعی این برنامهها را پررنگتر کرده است، تصریح کرد: برای ارتقای کیفی این برنامهها در سالهای آینده و بهرهبرداری بهتر از ظرفیتهای موجود، توجه به برخی نکات راهبردی و بنیادین ضروری است؛ نکاتی که میتوانند راهگشای سیاستگذاریهای آتی در این حوزه باشند.
وی تأکید کرد: بهجای تمرکز صرف بر جزئیات اجرایی و برنامههای رویدادمحور، لازم است چارچوبهای نظری، مدلهای راهبردی و رویکردهای کلانی که قابلیت نهادینهسازی در مدیریت شهری دارند، مورد توجه قرار گیرد.
شمساحسان در ادامه با اشاره به برخی پرسشهای راهبردی، از جمله مدل یکپارچهسازی هویت ملی ـ دینی گفت: فراتر از شعار «بهار قرآن، بهار ایران»، این پرسش مطرح است که الگوی نظری و مبنای فلسفی پیوند میان عناصر هویت ملی (نوروز) و دینی (رمضان) چیست و چگونه میتوان از این تجربه برای ارائه الگویی ایرانی–اسلامی از پیشرفت در مدیریت رویدادهای فرهنگی شهری بهره برد؟
وی ادامه داد: در شرایط خاص همزمانی نوروز و رمضان، شاهد تغییر پارادایم در نگاه به گردشگری شهری تهران بودیم. این پرسش مطرح است که چگونه میتوان از این فرصت به عنوان مزیتی رقابتی برای جایگاهیابی تهران در نقشه گردشگری فرهنگی–مذهبی منطقه و جهان بهرهمند شد؟
عضو شورای شهر تهران با اشاره به موضوع بومسازگان اقتصاد فرهنگی گفت: مدل ارزشآفرینی پایدار برای تبدیل این رویدادها به موتور محرک اقتصاد فرهنگی شهر چگونه طراحی شده است؟ سازوکارهای جذب سرمایهگذاری، ایجاد ارزش افزوده و توزیع عادلانه منافع اقتصادی میان ذینفعان مختلف به چه صورت در دستور کار قرار دارد؟
شمساحسان در ادامه به بحث دیپلماسی گردشگری پرداخت و اظهار کرد: راهبرد بلندمدت شهرداری تهران برای بهرهبرداری از این فرصت ویژه در جهت تقویت جایگاه بینالمللی شهر چیست؟ و چه تمهیداتی برای جذب گردشگران خارجی علاقهمند به تجربه همزمان آیینهای نوروزی و رمضان اندیشیده شده است؟
عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا با اشاره به شرایط دشوار اقتصادی کنونی افزود: این برنامهها چگونه میتوانند به تقویت تابآوری اجتماعی شهروندان و ارتقای همبستگی و سرمایه اجتماعی کمک کنند؟
وی با تأکید بر اهمیت آیندهنگاری رویدادهای شهری تصریح کرد: با توجه به تکرارپذیری همزمانی نوروز و رمضان در سالهای آینده، چه مطالعات آیندهپژوهی برای تدوین سناریوهای مختلف صورت گرفته و چه نقشه راهی برای تبدیل این چالش به فرصت توسعه پایدار شهری طراحی شده است؟
به گفته شمساحسان، توجه به این نکات راهبردی میتواند زمینهساز ارتقای کیفی برنامههای آتی و حرکت به سوی الگویی منسجم، اثربخش و پایدار در مدیریت رویدادهای فرهنگی شهر تهران باشد.
وی افزود: در طراحی رویدادها و سیاستگذاری فرهنگی شهری، باید الگویی با تنوع و تکثر هویتی در نظر گرفت که همه شهروندان، فارغ از رویکردهای گوناگون، را مورد توجه قرار دهد.
وی در پایان با طرح این پرسش که آیا این تلاشها توانسته به ارتقای کیفیت زندگی شهری و تقویت پیوندهای اجتماعی بینجامد؟ گفت: چنین رویکردی، فراتر از اجرای صرف برنامهها، میتواند به خلق الگویی الهامبخش برای سایر کلانشهرهای کشور و منطقه منجر شود.
انتهای پیام/