خبرآنی/گیلان دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در آئین آغاز عملیات اجرایی اسکله شماره ۴ مجتمع بندری کاسپین با تاکید بر استفاده از کریدور چین - قزاقستان - ایران برای توسعه ترانزیت، گفت: توسعه تجارت با اوراسیا محور رشد اقتصادی گیلان باشد.
رضا مسرور امروز، دهم فروردینماه در آیین آغاز عملیات اجرایی اسکله شماره ۴ مجتمع بندری کاسپین در منطقه آزاد انزلی با اشاره به نقش تجارت با کشورهای همسایه بهویژه اعضای اتحادیه اوراسیا در افزایش درآمد سرانه و سهم استان گیلان در تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور تأکید و اظهار کرد: برای تحقق این هدف، باید زیرساختهای بندری را تقویت کنیم.
وی افزود: بندرانزلی بهعنوان بزرگترین و قدیمیترین بندر شمال کشور، همراه با یک بندر نوپای نسل سوم با شهرک صنعتی، ظرفیت تبدیل شدن به قطب تجاری شمال را دارد.
مسرور با اشاره بر ضرورت تسریع در اجرای پروژههای عمرانی خواستار فعالیت چندشیفتی در این طرحها شد و افزود: پسکرانهها و شهرک صنعتی باید تا پایان امسال تکمیل شوند.
وی افزود: الحاق ایران به اوراسیا، تجارت آزاد و ترجیحی و افزایش حضور کشتیهای کشتیرانی جمهوری اسلامی در دریای کاسپین، فرصتهای بینظیری برای استان ایجاد کرده است.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به مزیتهای کریدور چین - قزاقستان - ایران گفت: ترانزیت را نمیشود تحریم کرد و این کریدور در حال تکمیل شدن است. این موضوع نهتنها بر اقتصاد ملی، بلکه بر درآمد مردم گیلان نیز تأثیر مستقیم خواهد گذاشت.
مسرور گفت: اگرچه کشاورزی بخش مهمی است، اما برای رشد اقتصادی باید از تمام ظرفیتها، از جمله گردشگری و صنعت، استفاده کنیم.
منطقه آزاد انزلی باید متمرکز بر جذب بار و کالا باشد
هادی حقشناس، استاندار گیلان هم با تاکید بر اینکه منطقه آزاد انزلی باید متمرکز بر جذب بار و کالا باشد، اظهار کرد: باتوجه به نقش کشتیرانی دریای خزر در معادلات حمل و نقلی دریای کاسپین و سهم ۷۰ درصدی در حمل کالا با پرچم ایران، این مجموعه نیازمند حمایتهای مجلس جهت کاهش کرایه حمل و نقل برای جذب مجدد بارهای ترانزیتی در کریدورهای موجود در این دریا است.
استاندار گیلان تمرکز بر جذب حمل و نقل کانتینری از بندرعباس و سایر بنادر در مسیر ترانزیتی کریدوری را خواستار شد و تاکید کرد: نباید ترانزیت بار را از دست داد، در نتیجه در زمینه فعالسازی و بهرهبرداری از کریدور شمال جنوب، تمام بخشهای ذینفع همافزا و هماهنگ جهت کاهش هزینهها و تسریع در فرایندها؛ باید همکاری کنند.
حقشناس با اشاره به برقراری حملونقل هوایی مسافر و کالا از فرودگاه سردار جنگل رشت، از شروع به خط پروازی العراقیه با تقدم حملونقل مسافر و در ادامه ترانزیت بار به گیلان، خبر داد و افزود: باتوجه به گیلانی بودن دبیر شورایعالی، رئیس فراکسیون مناطق آزاد مجلس، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی و اینجانب؛ این ترکیب مدیریتی تا کنون تکرار نشده و اگر در جهت منافع ملی استفاده نکنیم باید پاسخگو باشیم.
وی با اظهار خوشحالی نسبت به حضور بخش خصوصی در یک طرح سرمایهگذاری زیرساختی و بهرهگیری از مدیران سابقه بنادر توسط شرکت مجری طرح در منطقه آزاد انزلی، گفت: بخش خصوصی جهت بهرهبرداری از سرمایهگذاری صورتگرفته اقدام به جذب کالا و بار میکند، موضوعی که بخش دولتی در این زمینه متفاوت عمل کرده و در این طرح سرمایهگذاری که یک ترمینال اختصاصی و کامل برای عملیات بندری محسوب میشود از ضریب موفقیت بیشتری نسبت به جذب بار برخوردار است.
مجتمع بندری کاسپین در فاز نهایی خود دارای ۲۲ پست اسکله خواهد بود
مصطفی طاعتی مقدم، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان هم در این مراسم با تاکید بر اینکه جذب حداکثری بار ترانزیتی و حرکت به سمت بنادر هوشمند مهمترین راهبرد سازمان منطقه آزاد انزلی است، اظهار کرد: در شروع سال سرمایهگذاری برای تولید؛ تکمیل حلقههای زیرساختی زنجیره ترانزیت بهعنوان یک پیشنیاز حیاتی برای تسهیل و توسعه فرایندهای تولیدی در دستور کار این سازمان قرار گرفته موضوعی که در جریان شروع به کار، کارگو حمل بار هوایی از فرودگاه رشت به سمت روسیه و اوراسیا نیز شاهد بودیم.
وی افزود: هم اکنون ۶ پست اسکله در این مجتمع بندری احداث و از تابستان سال جاری نیز به خط ریل سراسری کشور متصل شده است.
طاعتی مقدم در تشریح وجوه تمایز مجتمع بندری کاسپین، دارابودن بهترین آبخور برای تردد کشتیهای در حوضچه آرامش بندر، در میان بنادر دریای کاسپین را مهمترین مزیت آن اعلام کرد و گفت: بهمنظور جذب حداکثری بارهای ترانزیتی، و خدماترسانی به حملونقل صادرات - واردات کشورمان، تکمیل ۹ پست از ۱۶ پست اسکلههای باقیمانده مجتمع بندری بهعنوان یک اولویت در دستور کار قرار گرفته است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با توجه به جایگاه منطقه آزاد انزلی در مناسبات کشورمان با اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا و پیگیریهای این سازمان برای جذب بار و کالاهای صادراتی و ترانزیتی، تسریع در تکمیل زیرساختهای مناسب، از جمله بهرهبرداری از اسکله شماره چهار حیاتی است.
طاعتی مقدم در تشریح مشخصات اسکله شماره ۴ گفت: این اسکله در فضایی به مساحت ۵.۵ هکتار، دارای ۲۰ هزار مترمربع انباری سرپوشیده، ۱۳ هزار مترمربع انبارهای روباز، حدود ۴ هزار مترمربع ابنیه اداری و... ۵ هزار مترمربع نیز فضای عملیات بندری است.
گفتنی است، مجتمع بندری کاسپین در فاز نهایی خود دارای ۲۲ پست اسکله خواهد بود و از ۶ اسکله فعال کنونی ۴ پست اسکله توسط بخش خصوصی ساخته و مورد بهرهبرداری قرار گرفته و ۲ اسکله دیگر از سوی سازمان منطقه آزاد انزلی احداث شده که کاربری اسکلههای موجود نیز مشتمل بر اسکله رو رو، دلفین و ۴ اسکله کارگو است.
زمینه توسعه فعالیتهای اقتصادی با افزایش محدوده منطقه آزاد انزلی
سعید رحمتزاده، رئیس فراکسیون مناطق آزاد مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم صومعهسرا و نماینده معین مردم بندر انزلی در مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به شروع کار حملونقل هوایی در فرودگاه رشت و آغاز عملیات احداث اسکله جدید توسط سازمان منطقه آزاد انزلی اظهار کرد: با افزایش محدوده منطقه آزاد انزلی، زمینه توسعه فعالیتهای سرمایهگذاری، تولیدی، بازرگانی فراهم شده است.
وی با بیان آمادگی مجلس در قالب کمیسیون اقتصادی و فراکسیون مناطق آزاد برای همافزایی بهمنظور توسعه مناطق آزاد بهویژه منطقه آزاد انزلی، تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی در آغاز کار نشان داد دارای رویکرد جدیدی در تعامل با مناطق آزاد است؛ تصمیمی که سالها معطلمانده و اشکالات متعددی از سوی دستگاههای مختلف به آن وارد شده بود که با تصمیم خوب مجلس، شهرکهای صنعتی و مجموعه فرودگاهی به محدوده منطقه آزاد انزلی ملحق شد.
انتهای پیام