به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، سید جواد حسینی رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در جلسهای با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی (آقایان دکتر محسنی ثانی و دکتر محبی)، فرماندار خراسان، رئیس آموزش و پرورش سبزوار موضوع «کاهش و کنترل آسیبهای اجتماعی» بررسی شد.
وی افزود: در این نشست، ابتدا گزارشی از وضعیت آسیبهای اجتماعی دانشآموزان ارائه شد. سپس نمایندگان مجلس و رئیس آموزش و پرورش سبزوار دیدگاههای خود را بیان کردند.
حسینی با اشاره به سه رویکرد کلان در کنترل آسیبهای اجتماعی پس از انقلاب اسلامی گفت: در رویکرد اول، رویکردی اخلاقی، آخرتگرایانه و مبتنی بر تذکر و تأثیرگذاری بر دنیای شناختی افراد مدنظر بود.
وی با اشاره به رویکرد دوم بیان کرد: رویکرد نخست، پس از یک دهه به رویکردی کنترلی-پلیسی تغییر یافت و تمرکز بر کنترل پلیسی بود با این باور که افزایش نظارت، آسیبها را کاهش میدهد. این رویکرد تا سال 1375 ادامه یافت.
وی با اشاره به رویکرد سوم افزود: این رویکرد شامل شکلگیری نگاه علمی-اجتماعی به آسیبها با ایجاد نهادهایی مانند هیئتهای حل اختلاف در دادگستری، مراکز مراقبت پس از خروج از زندان، پلیس اجتماعی و گسترش مشاوره و مددکاری در زندانها بود که رویکردی صحیح است.
رئیس سازمان بهزیستی کشور متذکر شد: با همین رویکرد، اورژانس اجتماعی و فعالیتهای اجتماع محور با هدف توانمندسازی و افزایش تابآوری راهاندازی شد.
حسینی با اشاره به پیشنهاداتی در حوزه دانشآموزی متذکر شد: در مدارس به استقرار نظام مددکاری اجتماعی در کنار مشاوره نیازمندیم. فقدان مددکاری اجتماعی یکی از دلایل اصلی ناکامی در کنترل آسیبهای دانشآموزی است.
وی با اشاره به اجرای «طرح هدایت» بیان کرد: این طرح در دوره مدیریت بنده در آموزش و پرورش تجربه شد و با مشارکت دانشآموزان، معلمان و اولیای علاقهمند در هر مدرسه در قالب مداخلات حرفهای و درون مدرسهای تجربه شد که هدف، درگیرکردن مدرسه در فرایند کاهش آسیبها از طریق مددکاری است.
رییس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به پیشنهاد الگوبرداری از «طرح دانستان» (مدارس مهارت) گفت: اخیرا با همکاری سازمان بهزیستی و سازمان فنیوحرفهای توسط مرکز صبح رویش مدارسی با عنوان "دانستان" ایجاد شد. در نظر داریم مدارسی از مهارت و دانستن ایجاد کنیم که آموزش مهارتهای شغلی، سلامت، شادابی و کارگاههای تولیدی را در کنار تحصیل ارائه میدهند. دانشآموزان در این مدارس از مرحله دانش تا تولید و فروش محصولات همراهی میشوند.
حسینی در ادامه با اشاره به فعالیتهایی برای اتصال نسلها متذکر شد: باید بتوانیم در قالب فعالیتهای متنوع بر گسست نسلی غلبه کنیم به عنوان مثال با برگزاری برنامههای ورزشی (دوچرخه سواری، کوهپیمایی) با مشارکت همه اعضای خانواده از جمله فرزندان، والدین، مادر بزرگ و پدر بزرگ و فعالیتهای هنری، علمی و کتابخوانی خانوادگی برای ایجاد گفتوگوی بین نسلی و تولید سرمایه اجتماعی.
وی با اشاره به راهاندازی «مدارس مهر و گفتوگو» یا «باشگاه پیشکسوتان» گفت: در این مدارس، فعالیتهای آموزش بازنشستگی و سالمندی را با نشاط و هنر ارائه میکنیم و میتوان با استفاده از سالمندان، آموزشهای مبتنی بر همیاری را در قالب طرح بهزیست محله ارائه داد. همچنین این سالمندان میتوانند به عنوان راهنمایان بالینی چند مدرسه را تحت پوشش قرار بدهند و از این طریق به کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی کمک کنند.
وی در پایان متذکر شد: در مرحله بعد، جوانانِ تحت پوشش مدارس دانستان، مراکز شبه خانواده، زنان سرپرست خانوار و افراد دارای معلولیت از طریق تسهیلات اشتغالزایی (مانند پنلهای خورشیدی) به فرصتهای کاری پایدار متصل خواهند شد.
انتهای پیام/