به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، پویش ملی "نه به تصادف" که در ایام نوروز 1404 به اجرا درآمده است، گامی مثبت در فرهنگسازی و توجه به عامل انسانی در کاهش تصادفات جادهای محسوب میشود. این کمپین که با همکاری پلیس راهور و نهادهای بهداشتی در حال اجراست، بر ضرورت رعایت مقررات رانندگی، کاهش سرعت و توجه به وضعیت سلامت رانندگان تمرکز دارد اما در این میان، کیفیت پایین خودروهای تولید داخل و استحکام ناکافی بدنه آنها همچنان حلقه مفقودهای است که به قیمت جان هموطنان تمام میشود.
آمار تلخ تصادفات نوروزی؛ زنگ خطری برای مسئولان
سردار سیدتیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا، در اعلام آخرین آمار طرح ترافیکی نوروز 1404 گفت: "تا 4 فروردینماه، 339 نفر در تصادفات جادهای جان خود را از دست دادهاند." این آمار شوکآور نشان میدهد که علیرغم اجرای پویش "نه به تصادف" و تلاش برای فرهنگسازی، همچنان عوامل دیگری در افزایش تلفات جادهای نقش اساسی دارند.
ایمنی خودروها؛ پاشنه آشیل کاهش تلفات جادهای
علیرضا رییسی، سخنگوی پویش ملی "نه به تصادف" با اشاره به حوادث اخیر گفت: "در دو تصادف شدید در ایرانشهر و خراسان شمالی، برخورد خودروهای پژو 405 و پراید منجر به جان باختن تمامی سرنشینان شد."
وی تاکید کرد که کیفیت پایین خودروها و ضعف در استحکام بدنه، نقش مستقیمی در افزایش تلفات جادهای دارد. این اظهارات در حالی است که بارها کارشناسان و مسئولان انتظامی نسبت به کیفیت پایین خودروهای داخلی هشدار دادهاند.
سردار سیدتیمور حسینی پیش تر در گفتوگویی در خصوص ایمنی خودروها تصریح کرده بود: "فریاد میزنیم که خودروها باید ایمن باشند، اما اتفاقی نمیافتد!"
استانداردهای ناکافی و ضرورت تغییر نگاه
سردار حسینی در همین زمینه اظهار کرد: "استحکام بدنه خودروها هنوز جزو استانداردهای اجباری نیست و استانداردهای 85 گانه بیشتر بر زیبایی و آپشنهای خودروهای داخلی تمرکز دارد."
وی همچنین به ضرورت راهاندازی مرکز آزمون تصادفات برای بررسی ایمنی بدنه خودروها اشاره کرد و وعده داد که این مرکز تا شهریور 1403 راهاندازی خواهد شد.
فرهنگسازی بدون زیرساخت؛ آیا کافی است؟
یکی از نقاط قوت پویش "نه به تصادف" توجه به فرهنگسازی و آموزش است. با این حال، این پرسش مطرح میشود که آیا صرفاً با آموزش میتوان آمار تلفات جادهای را کاهش داد؟ به نظر میرسد که بدون اصلاح ساختاری در صنعت خودروسازی و اجباری شدن استانداردهای ایمنی، تلاشهای فرهنگی نیز به نتیجه مطلوب نخواهد رسید.
تکرار تلخ حوادث؛ مسئولیت خودروسازان کجاست؟
مرگ همزمان هفت نفر در ایرانشهر و چهار نفر در خراسان شمالی نمونههای تلخی است که نشان میدهد استحکام بدنه خودروها در برابر ضربات شدید ناچیز است. در این میان، سازمان ملی استاندارد وعده داده که اگر ثابت شود ورقه بهکاررفته در بدنه خودروها استاندارد نیست، از تولید و شمارهگذاری آن جلوگیری خواهد کرد اما آیا این وعده بهتنهایی کافی است؟
پویش "نه به تصادف" موثر اما ناقص
در حالی که پویش "نه به تصادف" نشان داده که فرهنگسازی میتواند نقش موثری در کاهش تصادفات داشته باشد، بیتوجهی به ایمنی خودروهای داخلی نقطه ضعف بزرگی است که نمیتوان آن را نادیده گرفت. پلیس راهور، سازمان استاندارد و خودروسازان باید با هماهنگی بیشتر و تمرکز بر بهبود کیفیت خودروها، به تکمیل حلقههای مفقوده در کاهش تلفات جادهای بپردازند.
انتهای پیام/