از غزه مسجدالحرام تا غزه فلسطین؛ قیامی در 2 جهان متفاوت

به گزارش پایگاه خبری خبرآنی، غزه نام ایستگاه عظیمی در شمال مسجدالحرام است که برای هزاران دستگاه اتوبوس و سواری جهت حمل و نقل زائران تعبیه شده است.

سازمان عمومی رسیدگی به امور حرمین شریفین با انتشار آمار و اطلاعاتی از خدمات ارائه‌ شده در ماه رمضان اعلام کرد: آمار نمازگزاران و زائران مسجد الحرام در 10 روز نخست ماه مبارک رمضان بیش از 25 میلیون نفر و آمار عمره‌گزاران نیز در این بازه زمانی بیش از 5.5 میلیون نفر بوده است.

در دهه‌های دوم و سوم ماه مبارک رمضان که بر تعداد زائران و عمره‌گزاران افزوده می‌شود این رقم چندین برابر شده است. در مسجدالحرام بعد از نماز عشا حدود ساعت 20 به وقت محلی نماز تراویح اقامه می شود که 20 رکعت است. در این نماز که حدود دو ساعت به طول می‌انجامد یک جز قرآن قرآن ختم میشود.

صف‌های نماز تراویح کیلومتری تشکیل شده و از صحن اصلی مسجدالحرام تا پارکینگ خودروها از جمله پارکینگ غزه امتداد پیدا می‌کند. چند صد هزار نفر و یا شاید قریب به یک میلیون نفر هر شب نماز تراویح را مقابل کعبه شریف اقامه می‌کنند.

کثرت نمازگزاران به حدی است که علاوه بر صحن مطاف، صحنین حرم و صحن‌های طبقاتی آن، تمامی محوطه پیرامونی بیت‌الله الحرام حتی پارکینگ‌های مجاور حرم شریف الهی از نمازگزاران پوشیده می‌شود.

شاهرادگان سعودی نیز از فراز کاخ‌های خود در اطراف حرم در این نماز شرکت می‌کنند. اتصال طولی صفوف نماز در جماعت‌هایی که در حرم شریف الهی اقامه می‌شود، رعایت نمی‌شود و نمازگزاران بدون آنکه اتصال صفوفی وجود داشته باشد، به جماعت نماز می‌خوانند.

همانطور که قیام جزء لاینفک هر نمازی است و از ارکان نماز به حساب می‌آید و ترک آن به صورت عمدی یا سهوی باعث بطلان نماز میشود، نماز تراویح هم قیامی دارد. اما چه قیامی؟ قیام در لغت به برخاستن، ایستادن و به پا خاستن معنا شده است و در چندین ساحت قابل بررسی است که در اینجا تنها به سه ساحت آن اشاره می‌کنیم.

قیام صوری، باطنی و آشکار که هر کدام جلوه‌های متفاوتی از قیام را نشان می‌دهند. قیام صوری، حرکتی است که تنها به قالب توجه دارد و از محتوا و عمق تهی است. این نوع قیام حرکتی است که از روی عادت و تقلید انجام می‌شود و فاقد هرگونه انگیزه و اراده واقعی است. این نوع قیام، اغلب به صورت یک رسم یا سنت تکرار می‌شود و هیچ تاثیری در زندگی فردی و اجتماعی ندارد.

قیام باطنی، حرکتی درونی و معنوی است که در قلب و روح انسان رخ می‌دهد. این قیام، با هدف تطهیر نفس، تقویت ایمان و نزدیکی به خداوند متعال صورت می‌گیرد.

قیام ظاهری، حرکتی است بیرونی و قابل مشاهده، که با هدف تغییر شرایط موجود و برقراری عدالت و آزادی صورت می‌گیرد. این قیام نمادی از اراده جمعی برای دگرگونی است. آنچه شاهد آن هستیم، نمایشی از قیام صوری و عادتی در تراویح است، حرکتی بی‌روح و خالی از شور و شعور. گویی تنها به انجام یک وظیفه بسنده می‌کنند، بی‌آنکه دل با زبان همراه شود. بی‌آنکه شعار با عمل همراه شود و بی‌آنکه لفظ با باطن.

اما آنچه که در نوار غزه شاهد آن هستیم برخلاف پارکینگ غزه، قیامی باطنی و آشکار در جریان است. مردم آنجا، در میان آوار و آتش، در ماه مبارک رمضان نماز را با دلی شکسته و قامتی استوار به پا می‌دارند. این قیام، نه حرکتی نمایشی بلکه فریادی از عمق جان است، فریادی علیه ظلم و بی‌عدالتی، فریادی برای حفظ ایمان و امید.

در غزه، هر رکعت نماز، هر سجده، و هر آیه قرآن، تجلی واقعی بندگی و تسلیم در برابر اراده الهی است. آنان با نمازشان، به جهانیان نشان می‌دهند ایمان واقعی، در دل‌های شکسته و در میان سختی‌ها، چگونه شکوفا می‌شود.

در باریکه غزه فلسطین حدود 1 میلیون و 819 هزار و 379 نفر زندگی می‌کردند که یکی از متراکم‌ترین مناطق دنیا محسوب می‌شود. نرخ رشد جمعیت در غزه 2٫91 درصد بود. پس از هجوم وحشیانه اسرائیل در 15 ماه گذشته 50هزار نفر در غزه شهید شده‌اند که نیمی از آنان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

12 هزار نفر هنوز زیر آوار مدفون هستند. در غزه یک میلیون نفر آواره و بدون خانه و 75 درصد جمعیت آواره هستند. 71 درصد از جمعیت نوار غزه از گرسنگی شدید رنج می برند.

باریکه غزه، با جمعیتی حدود 2 میلیون نفر در شرایطی بسیار سخت و طاقت‌فرسا، زیر حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی قرار دارد. مردم، در حالی که با کمبود شدید غذا، دارو و آب مواجه هستند، شب‌های رمضان را با ترس و وحشت از حملات هوایی و توپخانه‌ای سپری می‌کنند. کودکان بی‌گناه غزه، در حالی که صدای انفجار و آژیر خطر، جایگزین نوای دلنشین قرآن شده است، با چشمانی اشک‌آلود، به آسمان پر از دود و آتش چشم می‌دوزند.

جلال آل احمد 60سال پیش از این در کتاب "خسی در میقات" نوشت:

«غرب بدجوری از اسرائیل ستّارالعیوبی برای خود ساخته. یا وسیله اختفایی. اسرائیل را کاشته‌اند در دل سرزمینهای عربی تا اعراب در حضور مزاحمت‌های او فراموش کنند مزاحمت اصلی را و متذکر نباشند که آب و کود درخت اسرائیل از غرب مسیحی می‌آید.»

«سرمایه‌های فرانسوی و امریکایی و بعد، تکیه‌گاهی که پاپ رم به ایشان داده. اگر غرب با این استعمار نوع جدیدش، اینچنین بر ارابه مسیحیت می‌راند؛ چرا در این حوالی که ماییم، ارابه اسلام را چنین زنگ‌زده رها کرده‌ایم؟ مسلم است که سالهای سال پس از این، مراسم حج دایر خواهد بود. چون زیارت است و سیاحت و تجارت و تفنن و تجربه‌ای. اما اگر توانستیم این حج را درخور آدم قرن بیستم که نه، درخور آدم قرن چهاردهم بکنیم؛ می‌توان امیدوار بود که حج مرحله‌ای باشد و تجربه‌ای در زندگی افراد ملل مسلمان؛ وگرنه حج به‌صورت فعلی، یک بدویت موتوریزه است.»

در این میان، سکوت و بی‌تفاوتی برخی از مسلمانان در قبال جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، قلب هر انسان آزاده‌ای را به درد می‌آورد. چگونه می‌توان در شب‌های قدر، در جوار خانه خدا، به عبادت و نیایش پرداخت، در حالی که برادران و خواهران مسلمانمان در غزه، زیر آوار بمب‌ها و موشک‌ها، جان خود را از دست می‌دهند؟

آیا وقت آن نرسیده است که مسلمانان جهان، با اتحاد و همدلی، صدای مظلومیت مردم غزه را به گوش جهانیان برسانند و برای پایان دادن به این جنایات هولناک، اقدامی عملی انجام دهند؟

در پایان از قول پیر و مرشد همه آزادگان جهان که در پیام تاریخی خود به حجاج بیت الله الحرام در 21 شهریور 1359 نوشت، باید گفت:

«ای مسلمانان جهان که به حقیقت اسلام ایمان دارید، بپا خیزید و در زیر پرچم توحید و در سایه تعلیمات اسلام، مجتمع شوید و دست خیانت ابرقدرتان را از ممالک خود و خزاین سرشار آن کوتاه کنید، و مجد اسلام را اعاده کنید، و دست از اختلافات و هواهای نفسانی بردارید که شما دارای همه چیز هستید. بر فرهنگ اسلام تکیه زنید و با غرب و غربزدگی مبارزه نمایید و روی پای خودتان بایستید و بر روشنفکران غربزده و شرقزده‌ بتازید و هویت خویش را دریابید و بدانید که روشنفکران اجیرشده بلایی بر سرملت و مملکتشان آورده‌اند که تا متحد نشوید و دقیقاً به اسلام راستین تکیه ننمایید، بر شما آن خواهد گذشت که تا کنون گذشته است.»

«بدانید که قدرت معنوی شما بر همه قدرتها چیره خواهد شد و قریب یک میلیارد جمعیت شما با خزاین سرشار و ثروت بی‌پایان می‌تواند تمام قدرتها را در هم شکند. نصرت کنید خدا را تا نصرت دهد شما را. ای اقیانوس بزرگ مسلمانان، خروش برآورید و دشمنان انسانیت را در هم شکنید؛ که اگر به خدای بزرگ رو آورید و تعلیمات آسمانی را وجهه خود قرار دهید، خدای تعالی و جنود عظیم او با شماست. ما برای کشته شدن حاضریم و با خدای خویش عهد نموده‌ایم که دنباله رویِ امام خود سیدالشهدا باشیم. ای مسلمانانی که در کنار خانه خدا به دعا نشسته‌اید، به ایستادگان در مقابل امریکا و سایر ابرقدرتها دعا کنید. با اوضاع فعلی جهان این یک استثنای تاریخی است که با مرگ و شهادت و شکست ما، مطمئناً هدف ما شکست نمی‌خورد.»

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.