دانشگاهها برای تحقق شعار سال به دولت برنامه عملیاتی دهند

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ‌پایگاه خبری خبرآنی، رهبر انقلاب سال جدید را به نام «سرمایه‌گذاری برای تولید» نامگذاری کردند. شعاری که بیش از هر چیز معطوف به تولید و راهکارهای موثر برای کمک به وضعیت تولید در کشور است. برای تحقق این موضوع  گروهها و بخش‌های مختلف در کشور، نقش‌هایی را ایفا خواهند کرد و در این میان نقش اساتید و  دانشگاههای کشور نیز بسیار مهم و قابل توجه است. به ویژه اینکه در نظام آموزش عالی کشور با تعداد زیادی اندیشکده، دانشکده و پژوهشکده مواجهیم که در زمینه اقتصاد نقش آفرینی می‌کنند و قرار است برای اقتصاد کشور نسخه علمی و عملیاتی تدوین کنند.

در گفت وگو با یکی از اساتید کشور که در حوزه پژوهشگری و روان‌شناسی توسعه نیز دارای تجربه و مهارت است به تبیین نقش اساتید و دانشگاهها در تحقق شعار سال پرداختیم.

سعید عبدالملکی، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ‌پایگاه خبری خبرآنی با اشاره به نامگذاری شعار سال از سوی رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: نام‌گذاری سال با عنوان «سرمایه‌گذاری برای تولید» از سوی رهبر معظم انقلاب بسیار هوشمندانه و راهبردی است. به‌ویژه تأکید بر جذب سرمایه‌های راکد و سرگردان مردم که طبق آمار مسئولان، رقم قابل‌توجهی را به خود اختصاص داده و در زمینه موضوعات غیرمولد و غیرسازنده‌ای نظیر سکه، ارز، ملک و ... هزینه و صرف می‌شود و هیچ کمکی به تولید کشور نمی‌کند.

وی گفت: اقتصاد سیاسی کشور بر اساس اقتصاد مقاومتی، درون‌زایی و مردم پایگی است و اگر برای سرمایه‌های راکد و سرگردان مردم هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی درستی صورت گیرد، هزار برابر سرمایه‌گذاری خارجی می‌تواند موتور اقتصاد کشور را به حرکت بیندازد.

نقش اساتید دانشگاه در تبیین شعار سال و کمک به تولید کشور

این استاد دانشگاه با اشاره به نقش اساتید و دانشگاهها برای تحقق شعار سال یادآور شد: اساتید دانشگاه معمولا مدیر اجرایی و یا صاحبان سرمایه مادی در کشور نیستند که از این منظر بتوانند برای تحقق شعار سال به دولت کمک کنند اما به عنوان یک نخبه و صاحب‌نظر می‌توانند با تبیین و روشنگری درباره شعار سال و ارائه راهکارهای علمی و آکادمیک به تولید کشور کمک کنند مشروط بر اینکه دولت نیز  این راهکارهای علمی و منطقی را اجرا کند.

عبدالملکی با اشاره به اینکه یک سه‌ضلعی مهم در مشکلات اقتصادی و معیشتی کشور دخیل است، نظام حکمرانی، آموزش عالی و رفتار اقتصادی مردم را از جمله موضوعات مهم در این  بین دانست و یادآور شد: نظام حکمرانی کشور  بعضا در زمینه اقتصاد و کمک به تولید با مشکلاتی روبروست. روزآمد نبودن نهادهای موثر در این بخش و تصمیمات بعضا غلط و خلق الساعه باعث شده این بخش‌ها وظایف حمایتی، هدایتی و نظارتی خود را به‌درستی انجام ندهند که رهبر انقلاب نیز در سخنان خود تذکرات لازم را دادند.

وی گفت: ضلع دوم، نظام آموزش عالی کشور و اساتید و دانشگاه‌ها هستند که نقش مؤثری در حل مشکلات کشور ندارند و مرجعیت علمی آن‌ها به محاق رفته است به‌خصوص دانشکده‌های اقتصاد، چراکه عناوین و سرفصل‌های درسی آن‌ها روزآمد و متناسب با شرایط واقعی و میدانی اقتصاد ایران نیست و متکی بر نظریه‌های عمدتاً غربی، سرمایه‌داری و لیبرالیستی است و با واقعیت‌های اقتصادی و اجتماعی و بومی ایران همخوانی ندارد. ما در کشور حداقل 50 دانشکده معتبر اقتصادی با رشته‌های مختلف و دانشجویان تحصیلات تکمیلی داریم که اساساً نقش حداقلی در حل مشکلات اقتصادی کشور دارند و عمدتاً به ماشین تولید مدرک تبدیل‌ شدند زیرا راهکارهای بومی و قابل‌اجرا در چارچوب اقتصادی اسلامی و مقاومتی ارائه نمی‌کنند.

دانشکده‌های اقتصاد عمدتا به ماشین تولید مدرک تبدیل شدند

این استاد دانشگاه ضلع سوم این چرخه معیوب را مربوط به اقتصاد رفتاری و رفتار اقتصادی مردم دانست و ادامه داد: بیشتر کسانی که دنبال احتکار سرمایه‌های غیرمولد نظیر سکه و ارز هستند اساساً نگاه کوتاه‌مدت و منفعت‌گرایانه‌ای به اقتصاد دارند و عمدتاً دنبال کسب سود آنی و ارزش‌افزوده دارایی خود هستند و گاها حاضر به پرداخت مالیات نیز نیستند؛ این رفتار اقتصادی بسیار خطرناک است.

وی تاکید کرد:  این سه ضلع در کنار تحریم‌های آمریکا، سیستم اقتصادی کشور را با مشکلات اساسی روبرو کرده است.

عبدالملکی  خاطرنشان کرد: متأسفانه طی سالهای مختلف، گروه‌های ذی‌نفع و افرادی که منافع شخصی و گروهی خود را بر منافع ملی ترجیح می‌دهند در نظام حکمرانی و تصمیم‌گیری اقتصادی کشور مستقر شدندو با راهکارهای قدیمی، تاریخ گذشته و تکرار شده و نتیجه نگرفته منفعت حکمرانی کشور را به سمت ناکارآمدی و تصمیمات غلط می‌کشانند. به عنوان نمونه بعضا شاهدیم ارز کشور صرف واردات کالاهای غیرضرور می‌‌شود که منفعتی برای عموم مردم ندارد و از طرفی با این واردات مانع تولید داخلی می‌شوند. قوای سه‌گانه(دولت، مجلس و قوه قضائیه) باید هماهنگ و با اجرای درست قوانین و نظارت بر آن‌ها دست گروه‌های ذی‌نفع و مفسد را از اقتصاد کشور کوتاه و بستر لازم را برای جلب اعتماد و سرمایه‌گذاری مردم فراهم کنند.

نفوذ گروههای منفعت طلب در نظام حکمرانی و اقتصادی کشور

عبدالملکی در این خصوص یاداور شد: البته نباید از یاد ببریم که ترومای بی‌اعتمادی بین دولت و مردم که در دهه 90 اتفاق افتاد همچنان درمان‌نشده است. در آن زمان مؤسسات مالی، اعتباری و بورس آسیب جبران‌ناپذیری به اعتماد عمومی وارد کردند و شاهد شکل‌گیری پدیده‌ای به نام مالباختگی بودیم که ریزش شدید سرمایه اجتماعی را به همراه داشت. اگر این بار مراقبت، نظارت و شفافیت لازم نشان داده نشود تجربه تلخ دهه 90 یک‌بار دیگر رخ می‌دهد چراکه بخش‌هایی از دولت کنونی تمایل به تکرار الگوی دولت اقای روحانی دارند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: اساتید دانشگاه باید در کسوت نظریه‌پرداز و تحلیل‌گر، راهکارهای علمی، عملیاتی و قابل‌اجرا بر اساس ویژگی‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و زیست اقتصادی و اجتماعی مردم به ‌نظام حکمرانی و دولت ارائه کنند. به‌خصوص اساتید رشته‌های اقتصادی، جامعه‌شناسی و روان‌شناسی اجتماعی وظیفه خطیری  در این زمینه بر گردن دارند.

عبدالملکی اضافه کرد: مردم نیز باید بدانند مشارکت آن‌ها در اقتصاد کشور هم برای خودشان و هم آینده کشور بسیار حیاتی است و انگیزه‌های دلسوزانه و معطوف به آینده را به انگیزه‌های مالی و سودگرایانه خود ترجیح دهند. مردم باید به این بصیرت برسند که اگر پول و سرمایه خود را صرف تولید کنند هم به حل مشکلات معیشتی جامعه کمک کردند و هم موجب اشتغال‌زایی جوانان می‌شوند  و هم اقتصاد کشور فعال‌تر و پویا می‌شود. البته نقش رسانه‌ها برای فرهنگ‌سازی شعار سال و تغییر رفتار اقتصادی از احتکار پول و ارز و سکه توسط مردم و واردات محوری توسط گروه‌های ذی‌نفع به سمت مشارکت اقتصادی و تولید محوری برای به جریان انداختن و تقویت موتور اقتصاد کشور نیز بسیار مهم است.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.